اطلاعیه

سرمایه فکری- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD92

تعداد صفحات :  ۴۲    صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد سرمایه فکری 

بخشی از متن:

سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری

در سال ۱۹۶۹ آقای جان گالبریت اولین کسی بود که از اصطلاح سرمایه فکری استفاده کرد. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ حرکت از عصر صنعت به سمت عصر اطلاعات آغاز شد و شکاف عمیق بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها بوجود آمد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ اولین تلاشها برای تدوین صورتهای مالی حسابهایی که سرمایه فکری را اندازه گیری کنند صورت گرفت و کتابهایی در این موضوع از قبیل مدیریت داراییهای دانش توسط آمیدن تالیف شد. در اوایل ۱۹۹۰، اولین بار نقش مدیریت سرمایه های فکری با تخصیص یک پست رسمی، در سازمان مشروعیت یافت و آقای ادوینسون[۱] بعنوان مدیر سرمایه های فکری شرکت اسکاندیا معرفی شد همچنین در این دوره مفهوم رویکرد ارزیابی متوازن توسط کاپلان و نورتن مطرح گردید و در مجله فورچون مقالاتی در این زمینه منتشر گردید. اما در اواسط دهه ۱۹۹۰، شرکت اسکاندیا اولین گزارش سرمایه های فکری را منتشر کرد و همایشی در سال ۱۹۹۶ با موضوع سرمایه فکری ترتیب داده شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، اولین مجله معتبر با محوریت سرمایه های فکری و اولین استانداردهای حسابداری سرمایه فکری توسط دولت دانمارک منتشر گردید. امروزه پروژه های مختلفی از قبیل انتشار کتب و برگزاری سمینارها و تهیه و تدوین مقالات متعددی در این زمینه در حال انجام است(مجتهد زاده، ۱۳۸۲).

۲-۲-۲- مفهوم و تعاریف سرمایه فکری

قبل از اینکه بخواهیم سرمایه فکری را شناسایی، مدیریت و اندازه‌گیری کنیم، نیاز است که مفهوم آن را درک کنیم. مفهوم سرمایه فکری همیشه مبهم بوده است و تعاریف مختلفی برای تفسیر این مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری تمایل دارند از اصطلاحاتی مانند داراییها، منابع یا محرکهای عملکرد به جای کلمه سرمایه استفاده کنند و آنها واژه فکری را با کلماتی مانند نامشهود، بر مبنای دانش یا غیر مالی جایگزین می‌کنند. بعضی از حرفه‌ها (حسابداری مالی و حرفه‌های قانونی) نیز تعاریف کاملاً متفاوتی مانند داراییهای ثابت غیرمالی[۲] که موجودیت عینی و فیزیکی ندارند، ارائه کرده‌اند.

نویسندگان مختلف این واژه را به اشکال گوناگون تفسیر کرده اند، اما معنی پر کاربرد تر این واژه دانش مفید بسته بندی شده است. دانش در اینجا باید مفهومی کاملا وسیع تعبیر شود. فرایند ها، سیستم های اطلاعاتی، محصولات جدید ارائه نشده، نام های تجاری، مهارت های کارکنان و فهرست مشتریان همگی می توانند بخشی از سرمایه فکری باشند (سلیمانی، ۱۳۸۴). به عبارت دیگر سرمایه فکری عبارت است از: داشتن دانش، به کار بردن تجربه، تکنولوژی سازمانی، ارتباط با مشتری و عرضه کننده و نیز توانایی های حرفه ای که یک مزیت رقابتی در بازار را از آن شرکت می کند (ادوینسون و مالونه، ۱۹۹۷). در تعریفی دیگر به نظر ادوینسون و سالیوان سرمایه فکری دانشی است که می تواند با ارزش تبدیل شود. از طرفی سرمایه فکری را مبنایی برای درک دارایی های نا مشهود سازمان معرفی کرده اند که شامل دانش، اطلاعات، دارایی های فکری و تجربه است. سرمایه فکری عبارتست از کارکنان، مدیران، رهبران، پرستاران، کارکنان اجرائی، و بطور کلی، نیروی انسانی شرکت و غیره. این سرمایه یک شاخص کلیدی عملکرد است که باید شناخته شود، حفاظت شود و توسط کارکنان پرورش یابد، تا شرکت بتواند در بازار پر تحول اطلاعات، عملکردش را حفظ کرده و بهبود بخشد(یونی، ۲۰۰۰).

با بررسی های انجام شده بر روی تعاریف مختلف سرمایه فکری از سال ۱۹۸۷ م . تاکنون، برخی از آن ها به صورت منتخب در جدول (۲-۱) ذکر شده است. این تعاریف تجزیه و تحلیل شده و اجزای آن شناسایی شده است(علوی، ۱۳۸۶، ص۱۲۹).

فهرست مطالب

سرمایه فکری  ۳

سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری    ۳

۲-۲-۲- مفهوم و تعاریف سرمایه فکری       ۳

۲-۲-۳- مقایسه تعاریف سرمایه فکری        ۵

۲-۲-۴- اجزاء سرمایه فکری  ۶

۲-۲-۴-۱- سرمایه انسانی     ۷

۲-۲-۴-۲- سرمایه ساختاری ۸

۲-۲-۴-۳- سرمایه رابطه ای(مشتری)         ۱۰

۲-۲-۵- ویژگیهای سرمایه فکری     ۱۱

۲-۲-۶- اهمیت سرمایه فکری         ۱۱

۲-۲-۷- مدیریت سرمایه فکری       ۱۲

۲-۲-۸ – اصول  مدیریت سرمایه فکری       ۱۴

۲-۲-۹- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری    ۱۶

۲-۲-۱۰- روشهای اندازه گیری سرمایه فکری        ۱۷

۲-۲-۱۱- الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری        ۲۰

۲-۲-۱۱-۱- الگوی رهیاب اسکاندیا  ۲۱

۲-۲-۱۱-۲- الگوی کارت امتیازی متوازن    ۲۳

۲-۲-۱۱-۳- الگوی شاخص سرمایه فکری    ۲۵

۲-۲-۱۱-۴- الگوی حسابرسی سرمایه فکری ۲۷

۲-۲-۱۱-۵- الگوی ترازنامه نامرئی   ۲۸

۲-۲-۱۱-۶- الگوی کنترل دارایی نامحسوس ۲۸

۲-۲-۱۱-۷- الگوی ارزش افزوده اقتصادی   ۲۹

۲-۲-۱۱-۸- الگوی کیوی توبین      ۲۹

۲-۲-۱۲- چرا یک چنین تغییر و گذار به سمت و سوی داراییهای نامشهود وجود داردˁ   ۳۰

۲-۲-۱۳- سرمایه فکری و چالش های حسابداری مالی      ۳۱

۲-۲-۱۴- گزارشگری سرمایه فکری  ۳۲

۲-۲-۱۵- استانداردهای حسابداری و گزارشگری سرمایه فکری      ۳۴

۲-۲-۱۶- گزارشگری خارجی سرمایه فکری  ۳۶

۲-۲-۱۷- بررسی شاخص های سرمایه فکری در کشورهای دیگر    ۳۸

۲-۲-۱۸- بررسی شاخص های سرمایه فکری در ایران       ۳۸

۲-۲-۱۹- فرق بین سرمایه فکری، مدیریت دانش و مدیریت نامشهودها         ۳۹

پیشینه تحقیق ۴۰

فهرست منابع  ۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.