اطلاعیه

سیستم اطلاعات منابع انسانی- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD79

تعداد صفحات :   ۳۷   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۱۱۰۰۰    تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد سیستم اطلاعات منابع انسانی 

بخشی از متن:

نگرش سیستمی به جهت جامعیت بالقوه ، به یکپارچگی و هماهنگی اطلاعات موجود در سازمان کشیده می شود و عالیترین نمود نگرش سیستمی  به سازمآن ها ، به استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت منجر می شود . این سیستمها  که گرد آوری و سازماندهی داده ها و تولید اطلاعات و انتقال آن را به مدیران به انجام می رسانند ،همچون ناظری  مقتدر در تمامی سطوح سازمآن ها حضور یافته  و حیطه معرفتی مدیر را توسعه داده و بینش وی را برای اتخاذ تصمیمات صحیح مهیا می سازد ( طالقانی ،۱۳۸۲: ۲ ) .

به علت گستردگی و پیچیدگی موجود در سیستمها ، مدیران اطلاعات و متخصصان اطلاعاتی به سیستمهای اطلاعاتی یعنی سیستمهایی که به کمک ابزار های رایانه ای و فن آوری اطلاعات به گرد آوری اطلاعات و پردازش سیستم ها می پردازند روی آورده اند . البته سیستم های اطلاعاتی به آن نقطه نرسیده اند که بتوانند فکر کنند ،  برنامه ریزی کنند و به چگونگی تغییرات واکنش دهند . هنوز چندین اتاق برای افراد که  این سیستم ها را اداره می کنند وجود دارد . باید توجه داشت که فقط یک اقلیت کوچکی از این افراد عملاً

سیستم های رایانه ای  یا سیستم های فن آوری اطلاعات را طراحی می کنند . تعدا ز یادی از این افراد کاربر نهایی هستند مانند مدیران ، کارکنان اداری و  دیگران که از رایانه در زمینه های شغلی خود استفاده می کنند ( کورتین[۱]  و همکاران ، ۱۹۹۸: ۲۳ ) .

انبوه اطلاعاتی که در پایگاههای داده شرکتها ذخیره می شود اکثراً آنقدر زیاد هستند که برای مدیران ، بی معنی ( و غیر قبل استفاده ) می شوند . این آثار ناشی از هرج و مرج در حجم انبوه اطلاعات ، نیاز به یک سیستم اطلاعاتی برای رده بندی و تقسیم بندی آن برای استفاده هر چه  بیشتر از آن را مبرا می سازد .

 سیستمهای اطلاعاتی ریشه در تصاویر غار ها دارند و اعضای یک قبیله با استفاده از این سیستمهای بسیار اولیه داد و ستد های خود را انجام می دادند . وقتی میزان دادوستدها اندک و تعداد افرادی که بایکدیگر ارتباط برقرار می کنند انگشت شمار باشد میتوان کارهارابا استفاده از این سیستمها انجام داد ، اما چنانچه میزان معاملات  افزایش افزایش   پیدا کند و افراد بیشتری نیز در این فعالیتها در گیر شوند  سیستمهای مورد استفاده باید به مراتب پیشرفته تر باشد. ( بهان ، ۱۳۸۷ : ۶ ) .

 باید توجه داشت که سیستم های اطلاعاتی با مدیریت اطلاعات تفاوت دارند ، بطوریکه سیستم های اطلاعاتی در خدمت مدیریت اطلاعات تحت عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت قرار گرفته و از آن استفاده می کند . سیستمهای اطلاعاتی به معنی گرد آوری ، ذخیره ، پردازش ، پردازش اشاعه و استفاده از اطلاعات است این مساله به نرم افزار و یا سخت افزار محدود نمی شود بلکه اهمیت انسان و هدفهایش را در استفاده از فن آوری ، ارزشها و معیار هایی که در این انتخاب به کار می رود ،  همچنین ارزیابی نهایی از اینکه این ابزار وسیله ی برای رسیدن به هدفهایش بوده اند یا خیر را در بر می گیرد. در صورتی  که هدف  از مدیریت اطلاعات ارتقای کار آیی سازمان از طریق تقویت تواناییهای آن برای برآوردن نیاز های درونی  و برونی آن در یک وضعیت فعال و پویا ، تثبیت شده است . امروزه مدیران ارزش رقابتی و استراتژیکی سیستمهای اطلاعاتی را به خوبی تشخیص می دهند . در میان سرمایه های یک سازمان اعم از نیروی انسانی ، و برای تماس و اطلاع رسانی از سیستم  های کامپیوتری استفاده  می شود . این سیستم اطلاعاتی موجب خواهد شد که تماس های بین مقامات بالا و پایین سازمان با کارایی بیشتری صورت گیرد . برای مثال ، رئیس شرکت معروف مایکرو سافت ، از طریق سیستم پست الکترونیکی شرکت ، به صورت منظم با کارکنان در تماس است ؛ او هر روز به تعداد زیادی از پیام ها پاسخ می دهد . در شرکت زیراکس هر ماه از ۴۰ هزار مشتری نظر خواهی می شود ، این داده ها جمع آوری و خلاصه می شوند و نتیجه به مقامات بالای سازمان داده می شود( طالقانی ،۱۳۸۲: ۲ ۷).

فهرست مطالب

سیستم اطلاعات منابع انسانی ۳

سیستم اطلاعات مدیریت ۳

۲-۲-۲- تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی ۴

۲-۲-۳- کاربرد تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی ۶

۲-۲-۳-۱-مشارکت بیشتر در تصمیم گیری ۶

۲-۲-۳-۲-افزایش سرعت در تصمیم گیری ۶

۲-۲-۳-۳-افزایش سرعت در شناسائی مسائل ۷

۲-۲-۴- طرح ریزی سازمان ۷

۲-۲-۴-۱-کاهش ارتقاع هرم سازمان ۷

۲-۲-۴-۲-تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر ۷

۲-۲-۴-۳-بهبود هماهنگی ۸

۲-۲-۴-۴-شرح دقیق تری از وظایف ۸

۲-۲-۴-۵-افزایش کارکنان متخصص ۹

۲-۲-۵- مزایای به کارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت ۹

۲-۲-۵-۱-مزایای مستقیم ۹

۲-۲-۵-۲-مزایای غیر مستقیم ۱۰

۲-۲-۶- تعریف سیستم اطلاعات منابع انسانی ۱۰

۲-۲-۷- اجزای اصلی سیستم اطلاعات منابع انسانی ۱۴

۲-۲-۸-روند تکامل سیستم اطلاعات منابع انسانی ۱۵

۲-۲-۹-مراحل اصلی تهیه سیستم اطلاعات منابع انسانی ۱۶

۲-۲-۱۰-ویژگی های سیستم اطلاعات منابع انسانی ۲۱

۲-۲-۱۱-ابعاد سیستم های اطلاعات منابع انسانی ۲۲

۲-۲-۱۱-۱- تحلیل سازمانی ۲۲

۲-۲-۱۱-۲- بانک داده ها ۲۳

۲-۲-۱۱-۳- مدیریت اطلاعات ۲۴

۲-۲-۱۱-۳-۲-اطلاعات موردنیاز تجزیه وتحلیل محیطی ۲۸

۲-۲-۱۱-۴-  نگاه سیستمی ۲۸

۲-۲-۱۲- نقش و اهمیت سیستم های اطلاعات مدیریت منابع انسانی در سازمان ۳۰

۲-۲-۱۳-از دیگر مزایای سیستم های اطلاعات مدیریت منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد ۳۲

۲-۲-۱۳-۱-کمک به فرایند تصمیم گیری ۳۲

۲-۲-۱۳-۲-تسهیل و بهینه سازی نظارت وکنترل ۳۳

۲-۲-۱۳-۳-تسهیل فرایند مدیریت منابع انسانی ۳۳

۲-۲-۱۳-۴-وحدت رویه ۳۳

۲-۲-۱۳-۵-صرفه جویی و بهره وری ۳۳

۲-۲-۱۳-۶-تمرکز زدایی ۳۴

۲-۲-۱۴- مشکلات و موانع به کارگیری سیستم اطلاعات منابع انسانی ۳۴

تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور ۳۵

۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در مورد متغیر سیستم اطلاعات منابع انسانی در خارج کشور ۳۶

منابع فارسی ۳۷

منابع انگلیسی ۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.