اطلاعیه

سلامت و فساد اداری- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD64

تعداد صفحات :   ۶۰   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:     ۱۵۰۰۰   تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد  سلامت و فساد اداری

بخشی از متن:

۲-۲-۱  فساد اداری :

دگرگونیهای سیاسی دو قرن اخیر در کشورهای غربی و سایر نقاط جهان دولتها را در پاسخگویی به مردم نسبت به اقدامات و عملکرد خود مجبور کرده است در نتیجه این تحولات، فساد اداری از حساسیت سیاسی بسیار بالایی برخوردار شده است و دولتها به خاطر حفظ مشروعیت سیاسی هم که شده ناچار هستند به این مسأله توجه کنند لیکن شواهد نشان می‌دهد که قبل از تحولات سیاسی فوق نیز پادشاهان وسلاطین و حکومتهای خود‌کامه با مشکل فساد اداری مواجه و در متون باستانی اشارات متعددی به این پدیده شده است که نشان می‌دهد حکومتها همیشه نگران سوء استفاده شخصی صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از موقعیت و امتیاز شغلی خود بوده‌اند (Arthashastra, 1991, 32).

همچنین بررسی مطبوعاتی گویای این نکته است که فساد اداری شکلهای گوناکونی داشته و قانون‌شکنیهای متعددی را در رابطه با فعالیتهای مختلف دولت شامل می‌شود. نمونه‌های شناخته شده فساد اداری نظیر اختلاس، ارتشاء و سوء استفاده از اموال و امکانات دولتی هر یک دارای صور گوناگونی هستند علاوه بر اینها کارشناسان علوم اداری رفتارهایی نظیر کم‌کاری، تبعیض بین ارباب رجوع، تسریع کار دوستان و آشنایان و موارد مشابه دیگر را نیز نمونه‌هایی از فساد اداری تلقی می‌کنند (جیبی، ۱۳۷۵، ۵۶).

در تعریف فساد اداری وحدت نظر وجود ندارد و هر شخص یا گروهی فساد اداری را با توجه به منظور ویژه خود تعریف نموده است. فساد از کلمه لاتین (Rumpere)  می‌آید که به معنای شکستن است. گونامیردال : فساد عبارتست از اشکال گوناگون انحراف یا اعمال قدرت شخصی یا استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی (آبی پور ،۱۳۸۴،۱۹۳) .

حسین کوچکیان فرد : استفاده از امکانات و اختیارات دولتی برای تحصیل مقاصد شخصی فساد اداری تلقی می‌شود و یا می‌توان گفت که فساد اداری عبارت است از :

– هر تصمیمی که اقلیت از آن نفع ببرند و اکثریت متضرر شوند.

– هر آنچه که از مسیر حق خارج شود.

– هر گونه رابطه، غیر از روابط رسمی از قبل تعریف شده برای انجام امور اداری و یا تصدی مشاغل

– رفتاری که باعث تضییع حقوق دیگران می‌شود.

– هر عملی که ضدارزش باشد، فساد اداری نیز هست.

– عملی که در اهداف سازمان اخلال ایجاد کند.

– هر گونه رفتاری که منافع از قبل تعریف شده فردی و اجتماعی را به مخاطره بیندازد.

دلایل ایجاد هر یک از این موارد فساد می‌تواند متعدد و متفاوت باشد. با این وجود، فساد اداری را می‌توان محصول فساد سیاسی دانست و فساد سیاسی خود می‌تواند از فساد اجتماعی ناشی شود که آن هم در نهایت از فساد بازار و اقتصاد نشأت می‌گیرد (کوچکیان فرد،‌۱۳۸۱، ۳۵).

۲-۳ تعریف فساد بر مبنای افکار عمومی جامعه

ارزشهای فرهنگی و اخلاقی هر جامعه با سایر جوامع متفاوت است و در داخل یک جامعه نیز این ارزشها در طول زمان تغییر می‌کنند. برخی از محققین معتقدند که فساد اداری را می‌باید با توجه به دیدگاههای عمومی مردم تعریف کرد. در این راستا اقدامی (در چارچوب فعالیتهای اداری/ دولتی) مصداق فساد را می‌یابد که از دید مردم یک جامعه غیر اخلاقی و مضر باشد. مشکل مهمی که در این تعریف وجود دارد این است که غالباً دیدگاه همه مردم یکسان نیست. در خصوص رفتار اداری به طور غالب دیدگاه نخبگان سیاسی (صاحبان قدرت سیاسی) و توده‌های مردم با یکدیگر اختلاف دارند. با توجه به این اختلافها یک محقق علوم سیاسی به نام هیدن هیمر فساد اداری را به سه گونه تقسیم می‌کند.

الف) فساد اداری سیاه: کاری که از نظر توده‌ها و نخبگان سیاسی منفور است و عامل آن باید تنبیه شود. برای مثال می‌توان از دریافت رشوه برای نادیده گرفتن استانداردها و معیارهای ایمنی در احداث مسکن نام برد.

ب) فساد اداری خاکستری: کاری که از نظر اکثر نخبگان منفور است اما توده‌های مردم در مورد آن بی‌تفاوت هستند. مثلاً کوتاهی کارمندان در اجرای قوانینی که در بین مردم از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند و فردی به غیر از نخبگان سیاسی به مفید بودن آنها معتقد نیست.

ج) فساد اداری سفید: کاری که ظاهراً مخالف قانون است اما اکثر اعضای جامعه نخبگان سیاسی و اکثر مردم عادی آن را آنقدر مضر و با اهمیت نمی‌دانند که خواستار تنبیه عامل آن باشند. مثال گویای فساد سفید چشم‌پوشی از موارد نقض مقرراتی است که در اثر تغییرات اجتماعی و فرهنگی ضرورت خود را از دست داده‌اند. برای مثال اگر قبل از معرفی و استفاده انبوه از کامپیوترهای شخصی و چاپگر کامپیوتر در یک کشور برای مالکیت و استفاده از ماشین تایپ ممنوعیتهایی وجود داشته باشد بعد از ورود کامپیوتر به منازل و شرکتهای خصوصی اعمال این ممنوعیتها عملاً بی‌فایده و غیرمنطقی خواهد بود (Heiden heimer, 1978, 43).

۲-۴ انواع فساد اداری در روابط دولت با شهروندان:

در یکی از مطالعات انجام گرفته فساد اداری موجود بین دستگاههای اداری و مراجعه کنندگان که در واقع همان شهروندان ایرانی می‌باشند فساد‌های اداری مشاهده شده به یکی از طرق زیر می‌باشند

۱- فساد در ارایه کالاها و خدمات دولتی

کالاها و خدمات دولتی به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. کالاهای عمومی به صورت انفرادی ارایه نمی‌گردند بلکه در سطح جامعه ارایه می‌شوند و قابلیت مصرف عام دارند به همین دلیل دولت در توزیع آنها و میزان دسترسی مردم به آنها قادر به اعمال تبعیض نیست. هر آنچه تولید می‌شود به همان میزان برای همه قابل مصرف است. مثال بارز کالاهای عمومی دفاع ملی است. خدمات دفاع ملی را دولت برای همه جامعه ارایه می‌دهد و امنیت حاصل از این خدمات به طور یکسان عاید همه مردم می‌شود.

دولت علاوه بر کالاهای عمومی خالص مقادیر زیادی کالاهای عمومی ناخالص و کالاهای خصوصی نیز تولید یا خریداری و توزیع می‌کند. توزیع این نوع کالاها قابل کنترل است و دولت می‌تواند در صورت تمایل آنها را قیمت‌گذاری کند از آنجا که به طور غالب مقدار این کالاها و خدمات محدود است و دولت نیز به جای استفاده از قیمت تعادلی به دلایل مختلف از قیمتهای نازلتری برای فروش آنها استفاده می‌کند. میزان تقاضا برای کالا و خدمات دولتی همواره بیشتر از عرضه است و در نتیجه به علت کمبود عرضه و ایجاد صف همواره زمینه‌هایی برای فساد اداری پیش می‌آید. مازاد تقاضا برای یک خدمت دولتی به کارمندان اداره ارایه دهنده فرصت می‌دهد تا با تبعیض قایل شدن بین متقاضیان و حتی ایجاد تأخیرهای عمدی به اخاذی و درخواست رشوه بپزدازند. هنگامی که برای کالای ارایه شده توسط دولت بازار سیاه وجود داشته باشد کارمندان برای خودداری از ارایه کالا از مسیر رسمی و هدایت آن به بازار سیاه انگیزه زیادی دارند. برای مثال در خصوص توزیع دارو به قیمتهای دولتی موارد متعددی از فساد در ایران کشف و گزارش شده است.

فهرست مطالب

: سلامت و فساد اداری ۳

۲-۲-۱  فساد اداری : ۳

۲-۳ تعریف فساد بر مبنای افکار عمومی جامعه ۴

۲-۴ انواع فساد اداری در روابط دولت با شهروندان: ۵

۲-۴ انواع مختلف فساد اداری با توجه به روابط و مبادلات گوناگون موجود در داخل مجموعه دولت: ۱۰

۲-۵ عوامل تهدید کننده سلامت نظام اداری (به تفکیک عوامل برون سازمانی و درون سازمانی ) ۱۳

۲-۶ عوامل بیرونی تهدید کننده نظام اداری (سازمانی) ۱۳

۲-۷ عوامل درونی تهدید کننده نظام اداری (متغیرهای مدیریتی) ۱۶

الف- برنامه‌ریزی ۱۶

ب- سازماندهی ۱۷

ج- کنترل و نظارت ۱۸

سازمانهای کارآمد و موفق ۲۱

۲-۸ ویژگیهای نظامهای کارآمد: ۲۱

۲-۹ راهکارهای اداری و مدیریتی ارتقای سلامت نظام اداری: ۲۲

۲-۱۰ عوامل اقتصادی بروز فساد اداری ۲۳

۲-۱۱راهکارهای اقتصادی ارتقای سلامت نظام اداری ۲۳

۲-۱۱-۱  سلامت اداری : ۲۴

راه‌حلها در جهت سلامت ادری و پیشگیری از بروز تخلفات اداری ۲۴

عوامل مؤثر در کاهش فساد اداری ۲۴

۲-۱۲ نقش مدیریت عالی دستگاهها در کاهش فساد اداری . ۲۷

۲-۱۳ نقشهای رهبری در سازمانها ۲۸

راه‌حلهای اجرایی ۳۷

اقدامات اجرایی ۳۷

۲-۱۴ روشهای رسیدن به سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری ۴۱

۲-۱۵ راهکارهایی برای سلامت اداری و  پیشگیری از تخلفات اداری ۴۱

۲-۱۵-۱ فرهنگ‌سازی ۴۲

۲-۱۵-۲ آموزش ۴۲

۲-۱۵-۳ بازخورد از بررسی پرونده‌های متخلفین ۴۲

۲-۱۵-۴ برقراری سیستم مشارکت بین کارکنان ۴۳

۲-۱۵-۵ شفاف‌سازی در سیستم اطلاع‌رسانی ۴۳

۲-۱۵-۶ سیستم نظارت در سازمان ۴۳

۲-۱۵-۷ سیاستها و مقررات سازمانی ۴۴

۲-۱۶ نقش آموزشهای جامع در سلامت نظام اداری و کاهش تخلفات ۴۴

۵- آموزش های اخلاقی ۴۹

۲-۱۷ توجه به احیا و آموزش ارزشهای اخلاقی ۵۲

۲-۱۸حمایت از مطبوعات و آزادی بیان برای انعکاس مطالب مربوط به فساد اداری ۵۳

۲-۱۹ نتیجه گیری و راه حل ها ۵۴

پیشینه تحقیق ۵۶

۲-۲۷ پیشینه خارجی ۶۰

فهرست منابع و مآخذ ۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.