اطلاعیه

اخلاق حرفه ای- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD62

تعداد صفحات :    ۹۰  صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:   ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد  اخلاق حرفه ای

بخشی از متن:

مفهوم اخلاق در دنیای جدید ایجاد نشده است. این مفهوم، در طی سالهای بسیار و در بین فرهنگهای زیاد، محل توجه متفکرین بوده است (سولومون ،۱۹۹۴: ۱۲). مفهوم خوشبختی  که در نظریات ارسطو  مورد استفاده قرار گرفته است، بر یک زندگی خوب و فضایلی که بر آن مترتب است دلالت دارد؛ در حالیکه کانت  در قرن هجدهم مطلقاً آن را انجام کار درست به سبب ذات آن و نه به خاطر ارزش بیرونیش می¬داند. در طول زمان پیرامون فلسفهها و دیدگاههای اخلاقی مباحثات بسیاری صورت گرفته است تا اجماع قانعکنندهای در برخی مسائل حاصل شود. اخلاق، بسیاری از مبانی خود را مدیون افکار سقراط ، ارسطو و دیگر فلاسفه میداند که این بحث را در طول تاریخ، زنده نگه داشتهاند (سونسون و وود ،۲۰۰۳: ۳۵۴).

اخلاق به عنوان ابتدایی¬ترین و مهمترین چیزی تعریف می¬شود که همه به دنبال آن بوده و اولین درکی است که انسان¬ها از یک زندگی خوب دارند (سولومون،۱۹۹۴: ۹). یک زندگی ارزشمند و خوب در اصل همان دیدگاهی است که در پی قرار گرفتن هر عمل و هدفی در جای خودش است و بیان میکند که چه عملی ارزش پرداختن به آن را دارد و چه عملی ارزش انجام دادنش را ندارد. چه چیزی به خواستن و داشتنش میارزد و چه چیزی ارزش خواستن و داشتن را ندارد.

اخلاق میتواند نقش پراهمیتی در بهبود روند فعالیتهای سازمان ایفا کند. هیچ نهاد یا حرفهای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتار بهنجار را معین میکند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین میکند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آیندهی خود به سمت کمال، فضیلت و سعادت هدایت میکند (کیانی و همکاران،۱۳۸۷: ۸۰).

اکثر استانداردها و قوانین اخلاقی در یک فرهنـگ با گذشت زمان با فرهنگ¬ها و زمان¬های دیگر متفاوتند (سودابه و سپیده قلمباز،۲۰۱۲: ۳۸)، هر فرهنگی در گزینش منش و سلوک قابل قبول خود و نیز در برخورد با نقض هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و شیوههای خاص خودش را دارد. هنجارهایی که رعایت آنها و درک آنها از سوی جامعه برای افزایش و بهبود نظم اجتماعی ضروری است. پیش از کاوش عمیق در کلیت و تمامیت یک جامعه، نمیتوان راجع به هنجارهای آن قضاوتهای ارزشی نمود .در قضاوت پیرامون ارزش¬های گذشته بر مبنای معیارهای کنونی نیز بایستی احتیاط نمود. آنچه ممکن است امروزه در نزد ما به عنوان مشکلات اخلاقی پیشینیان در نظر آید، در چارچوب ارزشی زمانه و جهانی که آنها درک نموده و در آن میزیستهاند ریشه داشته و قابل درک می¬باشد. ادراک امری که واقع میشود، برای کسی که تجربه آن را از سر میگذراند امری است شگرف که از هرگونه جنبه تجملی و غیر واقعی خالی است (امینی فسخودی،۱۳۸۷: ۹۸).

۲-۱-۱-۱) تعریف اخلاق

اخلاق مفهوم پیچیدهای است که در میان فرهنگهای مختلف، به تبادل نظرات و عقاید افراد در خصوص نظامهای اعتقادی و ارزشی اطلاق میشود. ریشههای واژه «اخلاق» به کلمه “اتیکوس ” که در یونان قدیم به  معنی «قدرت و نفوذ رسوم و سنن» برمیگردد. برخی عقیده دارند که می¬توان هر دو واژه اِتیکال  و مُورال  را به معنای «اخلاقی» و مترادف با همدیگر در نظر گرفت (امینیفسخودی،۱۳۸۷: ۹۷). همچنین میتوان گفت اخلاق از نظر لغوی جمع خلق است که در قرآن هم آمده است. واژه خلق چنان که در لغتنامهها آوردهاند عبارت است از: عادت، رویه، سجیه و امثال آن. وقتی میگوییم: خلق من است؛ یعنی عادت کرده¬ام، روش من این است (کلهر،۱۳۸۳: ۲۰). اخلاق جمع خُلق و خُلق از ماده «خ ل ق» است. از ماده خَلق نیز مشتق میشود. «خَلق» بر شکل ظاهری ایشان ناظر است و «خُلق» بر شکل باطنی آن. خَلق صورت است و خُلق سیرت. انسانها همانگونه که در شکل ظاهری با یکدیگر متفاوتند و بندرت میتوان دو فرد کاملاً شبیه یکدیگر یافت، از حیث باطنی و نفسانی نیز بسیار متنوعند (واثقی،۱۳۸۴: ۲۰).

اندیشمندان، نویسندگان و محققین تعاریف مختلفی از اخلاق را ارائه کرده¬اند، که تعدادی از آنها به صورت اجمالی در جدول شماره ۱ آورده شده است.

فهرست مطالب

اخلاق حرفه ای         ۳

اخلاق  ۳

۲-۱-۱-۱) تعریف اخلاق      ۵

۲-۱-۱-۲) انواع اخلاق در سازمانها  ۱۰

اخلاق سازمانی ۱۱

اخلاق کسب و کار     ۱۳

اخلاق حرفهای ۱۵

اخلاقکار        ۱۸

۲-۱-۲) کار    ۱۸

۲-۱-۲-۱) تعریف کار ۱۹

۲-۱-۲-۲) تفاوت کار و حرفه ۲۰

۲-۱-۳) اخلاقکار      ۲۲

۲-۱-۳-۱)تعریف اخلاقکار    ۲۲

۲-۱-۳-۲) ابعاد اخلاقکار     ۲۴

۱. دلبستگی و علاقه به کار    ۲۵

۲. پشتکار و جدیت در کار     ۲۶

۳. روابط سالم و انسانی در محل کار  ۲۷

۴. روحجمعی و مشارکت در کار       ۲۸

۲-۱-۳-۳) اهمیت و ضرورت پرداختن به اخلاقکار  ۲۹

۲-۱-۳-۴) عوامل مؤثر بر رعایت اخلاقکاری  ۳۱

۲-۱-۳-۵) اخلاقکار در ایران ۳۷

۲-۲-۱) تحقیقات داخلی      ۳۹

۲-۲-۱-۱) تحقیقات داخلی پیرامون اخلاقکار        ۴۰

۲-۲-۲-۱) تحقیقات خارجی پیرامون اخلاقکار       ۴۶

منابع و مآخذ  ۷۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.