اطلاعیه

معنویت در سازمان-مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD119

تعداد صفحات :   ۴۰   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۱۲۰۰۰    تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد معنویت در سازمان 

فهرست مطالب

۲- ۲-۱ معنویت در سازمان   ۲

۲-۲-۱-۱ معنویت چیست ؟  ۲

۲-۲-۱-۲  استعاره های معنویت      ۵

۲-۲-۱-۲-۱  استعاره دینی   ۵

۲-۲-۱-۲-۲  استعاره اگزیستانسیالیستی( هستی گرا )      ۵

۲-۲-۱-۳ متغیر های معنویت در سازمان     ۷

۲-۲-۱-۳-۱ معنادار بودن کار         ۷

۲-۲-۱-۳-۲ احساس مشترک ( همبستگی ) ۸

۲-۲-۱-۳-۳ همسویی(سازگاری) با ارزش‌های سازمانی      ۹

۲-۲-۱-۴ معنویت در محیط کار      ۱۱

رویکردهای معنویت در محیط کار     ۱۱

۲-۲-۱-۵-۱ رویکرد درون گرا / متافیزیکی:  ۱۱

۲-۲-۱-۵-۲ رویکرد دینی    ۱۱

۲-۲-۱-۵-۳ رویکرد اگزیستانسیالیستی/ سکولار     ۱۲

۲-۲-۱-۵-۴ رویکرد مخالفان معنویت         ۱۲

۲-۲-۱-۶ ضرورت معنویت در زندگی فردی، کاری و سازمانی        ۱۲

معنویت و سازمان      ۱۴

جدول ۲  گرایش و علاقه مندی روزافزون پژوهشهای معنویت در سازمان         ۱۶

۲-۲-۱-۷  رابطه میان دین و معنویت         ۱۸

۲-۲-۱-۸ معنویت درکار      ۲۲

جدول ۳  پارادایم های پنج گانه معنویت      ۲۳

۲-۲-۱-۹  سطوح معنویت در سازمان         ۲۴

جدول۴ چارچوب سازماندهی پیشنهادی برای معنویت درکار         ۲۵

۲-۲-۱-۱۰ مزایای معنویت در سازمان        ۲۷

۲-۲-۱-۱۰-۱ فرآیند شهود و خلاقیت        ۲۹

۲-۲-۱-۱۰-۲  اکسیرحیات بخش اسلام      ۳۲

۲-۳ پیشینه تحقیق   ۳۳

۲-۳-۱ تحقیقات داخلی       ۳۳

۲-۳-۲: تحقیقات خارجی     ۳۵

فهرست منابع داخلی  ۴۰

فهرست منابع لاتین   ۴۲

بخشی از پروژه

۲- ۲-۱ معنویت در سازمان

۲-۲-۱-۱ معنویت چیست ؟

به اعتقاد آندرهیل  (۱۹۳۷) واژه معنویت در زمینه های گوناگونی به کار میرود، توصیف آن چندان آسان نیست. در کتاب زندگی معنوی، به این نکته اشاره می کند: درحالی که از یکسو ناگزیریم از ابهام و انتزاع بسیار جلوگیری کنیم، از سوی دیگر باید » مانع تعاریف سخت و شتاب زده شویم، چرا که هیچ واژه ای در زبان انسانی ِما در مورد واقعیتهای معنوی مناسب و صحیح نیستند «. در نظر باومن  تعاریف معنویت بیش از آنکه این مفهوم را شفاف سازد آنرا بیشتر پیچیده می‌کند.  باومن در ادامه میگوید که اگر ما در ارائه تعریفی عقلانی با شکست مواجه شویم، وارد دنیای پست مدرن خواهیم شد که در این صورت برای پژوهشهای علمی آمادگی نخواهیم داشت. از اینرو، امکان اشتباه گرفتن مفهوم معنویت با دیگر مفاهیم وجود دارد و همچنین کاربردی کردن آن نیز دشواراست. افزون بر این، در نظر برخی، فقدان معنویت، نبود احساس آن و دشواری در سنجش آن بدین معنا قلمداد شده است که معنا و مفهومی ندارد و فراتر از آن به گمان برخی، اگر چیزی را نتوان سنجید، آن چیز اصلاً وجود ندارد. با این همه، برخی از نویسندگان کوشیده اند برای معنویت تعاریفی ارائه دهند که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:

•  معنویت به مثابه نیرویی انرژی زا، انگیزاننده، الهامبخش و روحبخش زندگی است.

•   معنویت جستجویی مداوم برای یافتن معنا، هدف و فرجامی معین است.

•   معنویت ناظر به هدفی متعالی و الهی، هدفی فراسوی فردیت خویش است.

• معنویت شیوه ای است که در آن، شخص بافت تاریخی خویش را درمی یابد و در آن زندگی می‌کند. جستجویی برای انسان شدن و آگاهی در زندگی می‌باشد.

•  معنویت تلاش درجهت ایجاد حساسیت نسبت به خویشتن، دیگران، نیروی برتر ( خدا ) کندوکاو در جهت آنچه برای انسان شدن مورد نیازاست و جستجو برای رسیدن به انسانی کامل است. به نظر میرسد، تعریف اخیر، هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی جامعتر از دیگر تعریف ها باشد. از یکسو، به ابعاد چهارگانه ارتباطات انسان اشاره دارد که وجود آن حداقل در یک بعد اجتناب ناپذیر است، ازسوی دیگر، تلاش و ایجاد حساسیت برای انسانیت کامل را پیشنهاد می‌کند. از این رو تعریف اخیر مبنای تعریف معنویت در کار، در این تحقیق قرارگرفته است ( کینجرسکی و اسریپنک ، ۲۰۰۴، ص  ۳۱ ).

کلمه Spirituality برگرفته از ریشه Spiritus به معنا « روح و جان » است. دیکشنری قدیمی‌آمریکا « روح انسان » را این گونه تعریف می‌کند: اصلی حیاتی و نیرویی حیات بخش در درون انسان که ماهیت اصلی انسان بودن هر فردی است (کاله و شریوا ستاوا ، ۲۰۰۳ ).

دائره المعارف بریتانیا چهار معنا برای این کلمه را از قول لغت نامه و بستر ذکر کرده است: روحانی، آنچه که مربوط به کلیسا می‌شود، حس پیوستگی با ارزشهای مذهبی، حالتی از بودن که معنوی است. این دائره المعارف اینترنتی در ذیل عنوان spiritual  organization  چند ده مقاله ارائه کرده و در صدر یکی از دسته ها، ضمن مقاله ای به قلم علامه محمد حسین فضلا لله به معرفی حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان معنا گرا پرداخته و از امام خمینی (ره) نیز یاد کرده است. رویکرد اندیشمندان غربی به معنویت خصوصاً معنویت درمحل کار غالباً در یکی از سه دیدگاه کلّی زیر قرار می‌گیرد ( کریشناکومار و نک ، ۲۰۰۳ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.