اطلاعیه

کیفیت زندگی کاری- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD65

تعداد صفحات :    ۳۴  صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۱۲۰۰۰    تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد  کیفیت زندگی کاری

بخشی از متن:

۲-۲-۱- تعریف مفهومی کیفیت زندگی کاری

در طی چند دهه گذشته پنج تعریف متفاوت از کیفیت زندگی کاری، تکامل و توسعه پیدا کرده است. اولین تعریف که در طی دوره¬ی بین سال های ۱۹۷۲-۱۹۶۲ ظهور پیدا کرد، کیفیت زندگی کاری را به عنوان یک متغیر مورد ملاحظه قرار داد. در مباحث، کنفرانس ها و مطالعات اولیه، اکثر کسانی که در این زمینه کار می کردند کیفیت زندگی کاری را به عنوان واکنش فرد در برابر کار یا پیامدهای کاری مورد ملاحظه قرار می دادند. لذا بحث از کیفیت زندگی کاری فرد در برابر کار یا نحوه بهبود کیفیت زندگی کاری برای یک فرد در میان بود.” کیفیت زندگی کاری عبارت است از عکس العمل کارکنان نسبت به کار، به ویژه پیامدهای فردی آن در ارضای شغلی و سلامت روحی”(کامینگز،۵۲۹:۱۳۷۵)

در طی دوره ۱۹۷۵-۱۹۶۵ تعدادی پروژه با هدف عمده فراهم نمودن زمینه تشریک مساعی در کار بین نیروی کار و مدیریت، به منظور بهبود کیفیت زندگی کاری ایجاد شد. این پروژه ها شامل پروژه جنرالز موتورز یا کارگران اتومبیل متحده در تری تاون و پروژه صنایع هارمن در بولیوار در تنسی می شد. به خاطر انجام این پروژه ها و موفقیت های متعاقب آن، واژه کیفیت زندگی کاری با رویکرد خاصی مترادف شد. لذا تعریف دومی از کیفیت زندگی کاری، که آن را به عنوان یک رویکرد مورد ملاحظه قرار می داد، پدیدار گشت.

تاکید در این تعریف همانند تعریف اولیه بر روی نتایج فردی نه نتایج سازمانی قرار داشت. اما در عین حال تمایل بر آن بود که به کیفیت زندگی کاری به عنوان رویکردی نگاه شود که به معنای پروژه های همکاری مشترک بین نیروی کار و مدیریت می باشد. به ویژه پروژه هایی که هدف آن ها هم بهبود نتایج فردی و هم بهبود نتایج برای سازمان بود:” کیفیت زندگی کاری میزان توانایی کارکنان در ارضای نیازهای مهم شخصی با استفاده از تجربیاتی است که در سازمانی کسب کرده اند.”(مورهد و گریفین، ۵۴۰:۱۳۷۴)  در طی همین دوره تعریف دیگری پدیدار گشت که از برخی مطالعاتی که بر روی سازمان غیر اتحادیه ای انجام شده بود ناشی می شد که نوآوری های متفاوتی را مورد استفاده قرار می دادند. به ویژه در پروژه بسیار مشهور کارخانه توپکا جنرال فودز و پروژه های مشابه در پراگتر و گمبل توجهات را به سمت روش های خاص تغییر محیط کار و تاثیر آن روی افراد معطوف نمود. این پروژه¬ها، به تعریف سومی منجر گشت که کیفیت زندگی کاری را به عنوان روش¬ها مورد استفاده قرار می¬داد. در حقیقت، کیفیت زندگی کاری به عنوان مفهومی که مترادف بامفاهیمی نظیر گروه های کاری خودگردان، غنی سازی شغلی یا طراحی کارخانه های جدید به عنوان نظام های فنی و اجتماعی یکپارچه می بود، مورد ملاحظه قرار گرفت. (کامینگز،۵۳۰:۱۳۷۵).

اواخر دهه ۱۹۷۰ فعالیت کیفیت زندگی کاری رو به کاهش نهاد. در طی این دوره بسیاری از محققان و مدیران تصمیم گرفتند انبوه علایقی را شناسایی کنند، که از استمرار فعالیت های کیفیت زندگی کاری پشتیبانی به عمل آورد. نشست هایی در بین افراد علاقمند به شناسایی افراد و گرو های مایل به استمرار پروژه های کیفیت زندگی کاری برگزار گردید. سازمان هایی به منظور گسترش ایده ئولوژی کیفیت زندگی کاری تشکیل شد. در ورای این فعالیت ها تعریف چهارم ظهور پیدا کرد. تعریفی که کیفیت زندگی کاری را به عنوان یک نهضت مورد ملاحظه قرار می داد:” کیفیت زندگی کاری فرایندی است که به وسیله آن همه اعضای سازمان از راه مجاری ارتباطی باز و متناسبی که برای این مقصود ایجاد شده است در تصمیم هایی که به ویژه در شغلشان و محیط کارشان به طور کلی اثر می گذارد به نحوی دخالت می کنند، و در نتیجه مشارکت و خوشنودی آنان از کارشان بیش تر می شود، و فشار عصبی ناشی از کار برایشان کاهش می یابد.(دولان و شولر،۳۵۴:۱۳۸۱)

اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ علایق نوینی را در مورد کیفیت زندگی کاری به همراه داشت. در طی این دوره بود که تعریف پنجمی پدیدار شد. پنجمین تعریف کیفیت زندگی کاری آن را با هر چیزی معادل می داند. به تعبیر دیگر جمیع تلاش های بهبود سازمانی یا اثربخشی سازمانی به عنوان بخشی یا جزئی از کیفیت زندگی کاری مطرح می باشد. کیفیت زندگی کاری در این تعریف به عنوان موضوع اجتماعی عمده و مفهومی جهانی مورد ملاحظه قرار گرفته است:”زندگی کاری با کیفیت عالی، از طریق توجه به فلسفه روابط کارکنان به دست می آید و عبارت است از: به کارگیری کوشش¬هایی در استفاده از زندگی کاری با کیفیت، که خود کوشش¬هایی منظم از سوی سازمانی است، که به کارکنان فرصت¬های بزرگ تری برای اثرگذاری به کارشان و تشریک مساعی در اثربخشی کلی سازمانی می دهد.(جزنی، ۲۸۴:۱۳۷۵)

امروزه در تازه ترین مطالعای که در زمینه زندگی کاری انجام شده است این مفهوم به عنوان موضوعی که دارای باری قویا اخلاقی است مطرح شده است. تعهدی که نسبت به رعایت اصول اخلاقی در محیط کار و مسئولیت اجتماعی سازمان¬ها وجود دارد نحوه رفتار با کارکنان محسوب شده است. بر اساس این معنا، مدیریت سازمان¬ها به موازات این که بایستی موفقیت خود را در زمینه عملکرد مد نظر داشته باشند، می بایستی در راستای جلب رضایت کسانی که در سازمان کار انجام می دهند، گام بردارند.(شرمرهورن و دیگران،۱۲:۱۹۹۸)

جدول زیر تعاریف ارائه شده در زمینه کیفیت زندگی کاری را خلاصه نموده است:

فهرست مطالب

کیفیت زندگی کاری   ۳

۲-۲-۱- تعریف مفهومی کیفیت زندگی کاری         ۳

۲-۲-۲- تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری        ۵

۲-۲-۳- تعریف رسمی کیفیت زندگی کاری ۶

۲-۳- تاریخچه کیفیت زندگی کاری  ۶

۲-۴- برنامه های بهبود کیفیت زندگی کاری ۷

۲-۵- سیر تکاملی برنامه های کیفیت زندگی کاری  ۱۰

۲-۵-۱-برنامه های کیفیت زندگی کاری      ۱۰

۲-۵-۲- پیش زمینه های لازم برای اجرای برنامه های کیفیت زندگی کاری   ۱۱

۲-۶-اهداف کیفیت زندگی کاری     ۱۲

۲-۷- راهبردهای کیفیت زندگی کاری        ۱۳

۲-۷-۱- راهبرد کوچک (کوته دامنه) ۱۳

۲-۷-۲- راهبرد بلندمدت      ۱۳

۲-۸- افت کیفیت زندگی کاری و کم کاری  ۱۴

۲-۹- موانع برنامه های کیفیت زندگی کاری ۱۶

۲-۱۰- شاخص های کیفیت زندگی کاری    ۱۶

۲-۱۱- چارچوب نظری تحقیق        ۱۸

۲-۱۱-۱- مفهوم کیفیت زندگی کاری        ۱۸

۲-۱۱-۲- نظریه های تئوریسین های مدیریت در مورد کیفیت زندگی کاری   ۱۹

۲-۱۱-۲-۱- نظریه هارولد کنتز       ۱۹

۲-۱۱-۲-۲- نظریه مینتزبرگ ۱۹

۲-۱۱-۲-۳- نظریه استیفن رابینز    ۱۹

۲-۱۱-۲-۴- نظریه والتون     ۱۹

۲-۱۱-۲-۵- نظریه لاولر       ۲۱

۲-۱۱-۲-۶- نظریه کاست     ۲۱

۲-۱۱-۲-۷- نظریه ورتر       ۲۲

۲-۱۱-۲-۸- نظریه مورتون   ۲۲

۲-۱۱-۲-۹- نظریه توماس تاتل(۱۹۸۳)      ۲۳

۲-۱۱-۲-۱۰- نظریه میلز     ۲۴

۲-۱۱-۲-۱۱- نظریه هیوز و بودویج  ۲۴

۲-۱۱-۲-۱۲- نظریه لوین     ۲۵

۲-۱۱-۲-۱۳- نظریه دوبرین  ۲۵

۲-۱۱-۲-۱۴- نظریه گانینگهام و ابرل        ۲۶

۲-۱۱-۲-۱۵- نظریه فریدمن و آرنولد         ۲۶

۲-۱۱-۲-۱۶- نظریه ورتر     ۲۷

۲-۱۱-۲-۱۷- نظریه دسلر    ۲۷

۲-۱۱-۲-۱۸- نظریه لانکتات و دورلند        ۲۸

۲-۱۱-۲-۱۹- نظریه دانا و گریفین   ۲۹

پژوهش های انجام شده        ۲۹

۲-۱۷-۱- بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۲۹

۲-۱۷-۲- تحقیقات انجام شده خارجی       ۳۱

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.