اطلاعیه

هوش هیجانی-مبانی و چارچوب نظری تحقیق، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PSR95

تعداد صفحات :  ۴۳   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۲۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد هوش هیجانی  

فهرست مطالب

هوش هیجانی ۱

شناسایی هیجان‌ها:    ۴

فهم هیجان‌ها  ۵

تنظیم هیجان‌ها یا مدیریت هیجانی:  ۷

تسهیل هیجانی تفکر یا استفاده از هیجان‌ها: ۸

هوش هیجانی و استرس       ۹

هوش هیجانی و زندگی تحصیلی      ۱۱

آموزش مهارت‌های هوش هیجانی و استرس تحصیلی:        ۱۳

مروری بر مطالعات گذشته:    ۱۸

منابع   ۴۳

بخشی از پروژه

هوش هیجانی و استرس

وقتی که کودکان یا نوجوانان تصور می‌کنند که مورد تهدید قرار گرفته‌اند، واکنش پیچیده‌ای به راه می‌افتد که پاسخ استرس نامیده می‌شود. واکنش‌های مغزی باعث فعال شدن واکنش‌های رایج می‌شوند، که این واکنش‌ها شامل مبارزه، تسلیم و گریز می‌شود. متاسفانه، تحریک بسیار بالای مدار هیجانی مغز، می‌تواند باعث کاهش تحریک در بخش‌های دیگر مانند مناطق زبانی شود. دانش‌آموزانی که دچار تحریک مزمن هستند، عملکرد خوبی در مدرسه ندارند. وقتی کودک یا نوجوانی که در تنظیم هیجان ضعیف است در شرایط استرس قرار می‌گیرد، برای او رها شدن از آن استرس بسیار مشکل است. علاوه براین، این گروه در سازگاری درست با استرس مشکل دارند و قادر به تغییر راهبرد ناکارآمد به راهبردی مناسب‌تر نیستند. وقتی که استرس شدید یا مزمن می شود، توانایی فرد برای کنترل هیجانات و رفتارش، کاهش پیدا می‌کند. در یک دیدگاه، توضیحات زیادی برای این مسئله ارائه شده است. ممکن است این امر نشانه آشفتگی باشد و منجر به رفتارهای خودتخریبی و خطرآفرین شود؛ مانند خودتنبیهی از طریق مصرف بسیار بالای مواد. در این حالت آشفتگی هیجانی در تقابل با تفکر منطقی قرار می‌گیرد. کودکان و نوجوانانی که آشفتگی هیجانی را تجربه می‌کنند، ممکن است در مورد عواقب رفتارشان فکر نکنند یا رفتارهای هدف‌گرا را کنار بگذارند. آنها ممکن است تحت شرایط استرس، به طور کلی، دیگر در فکر تنظیم رفتار در جهت اهداف نباشند. دیدگاه دیگری پیشنهاد می‌کند که این افراد در شرایط استرس‌زا، ممکن است از تمام منابعشان برای مقابله با هیجانات استفاده کنند و هیچ منبعی برای تنظیم رفتارشان باقی نماند. یا ممکن است استرس به جای توانایی، انگیزش فرد را خراب کند یا باعث سرکشی شود. دانش‌آموزانی که عقیده دارند توانا هستند، زمان رو به رو شدن با استرس، هیجانات منفی را کم برآورد می‌کنند. اگر دانش‌آموزان بر این عقیده باشند که آنها تحت کنترل نیستند، زمانی که وارد دبیرستان می‌شوند، هیجان منفی و استرس‌های مدرسه‌ای بیشتری را تجربه می‌کنند. عقاید خودتنظیمی ناسازگارانه، دانش‌آموزان را در برابر فشارهای تحصیلی و هیجانی در طی گذر از یک دوره تحصیلی آسیب پذیر می‌سازد (۲۱،۴۲ و ۵۰).

وقتی فشار روانی تظاهر پیدا می‌کند، هوش هیجانی می‌تواند به فرد کمک کند به تحلیل موقعیت پرداخته و با تدبیر کامل، با احساسات خودش رویارویی کند. بار- آن و هاندلی۱۹۹۹ به رابطه بین قدرت کنترل فشار روانی و کنترل تکانه‌ها، تاکید کرده‌اند. وقتی تکانه‌ها را کنترل می‌کنید، عوامل بالقوه فشار روانی را کاهش می‌بخشیم. این امر یکی از روابط بیشماری است که ممکن است بین کنترل موثر فشار روانی و ارتقاء عوامل هوش هیجانی موجود باشد (۵۴) .

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند می‌توانند با مشکلات و چالش‌های زندگی سازگار گردند و در نتیجه موجبات بهبود و افزایش سلامت روانی خود شوند. نمرات بهره هیجانی بالا با سلامت روانی بهتر و نمرات بهره هیجانی پایین با سلامت روانی مساله‌دار همبستگی دارند. روش‌های مقابله با استرس به صورت شیوه‌های مسأله مدار، هیجان‌مدار و اجتنابی می‌باشد. هوش هیجانی بر پاسخ به هیجان‌ها اثر می‌نماید، بنابراین در جریان مقابله با فشار روانی نقش عمده‌ای دارد. مهمترین موضوع در  کنترل هیجان، روش‌های مقابله می‌باشند. از نظر سالووی و همکاران هوش هیجانی به عنوان یک ابزار برای کمک به ما در درک بهتر خود، اطرافیان و چالش‌هایی که در پیش رو داریم می‌تواند محسوب گردد(۳۰ و ۵۵). با استفاده از هوش هیجانی می‌توان از عوارض ناشی از استرس‌ها جلوگیری کرد. افراد دارای هوش هیجانی بالاتر احساسات و تمایلات خود را بیشتر ابراز می‌کنند و در نتیجه شبکه اجتماعی وسیع‌تر و حمایت اجتماعی بیشتری برای خود فراهم می‌آورند(۵۵).

برخورداری از حمایت‌های اجتماعی نیز به نوبه خود باعث ارتقاء سلامت روانی و محافظت در برابر استرس‌ها می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد هوش هیجانی تعدیل‌کننده رابطه استرس با سلامت روانی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بعضی از اشکال هوش هیجانی هیجانی ممکن است افراد را از فشار روانی محافظت کرده و در نتیجه به انطباق بهتر منجر شوند. بوساکو و همکاران ۲۰۰۸، به این نتیجه رسیدند که هوش هیجانی یک متغیر لازم برای پایین آوردن سطح اضطراب و ناامیدی محسوب می‌شود (۵۵).

هوش هیجانی و زندگی تحصیلی

زندگی تحصیلی، یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. عوامل متعددی بر وضعیت و عملکرد تحصیلی فرد تاثیر می‌گذارند از جمله عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی. در میان علل فردی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی افراد، هوش و توانایی ذهنی اوست. اما واضح است که هوش شناختی، فقط قسمت محدودی از توانایی را شامل می‌گردد و لذا سایر ابعاد آن نیز باید تشخیص داده شود. یکی از این ایعاد یا توانایی‌های شناخته شده انسان هوش هیجانی است(۵۶).

 تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که مهارت‌های هوش هیجانی در سطوحی به مراتب بالاتر و فراتر از تاثیرات شخصیت و هوش عمومی نقشی پر اهمیت را در زندگی تحصیلی، شخصی و اجتماعی افراد ایفا می‌نمایند. هیجان‌ها قادرند توجه را به هر سو سوق دهندکه این خود بر یادگیری بر حافظه و رفتار تاثیر می‌گذارد. مثلا توانایی کنترل کردن هیجان‌ها می‌تواند به شاگردان کمک کند که در کلاس درس تمرکز حواس داشته باشند و موقعیت‌های اضطراب‌انگیز را اداره کنند. در واقع دانش‌آموزانی که مهارت‌های بالاتری از لحاظ هوش هیجانی دارند در مقایسه با دانش‌آموزانی که از این لحاظ دارای مهارت‌های کمتری هستند تمایل دارند موفقیت‌های تحصیلی بالاتری را تجربه کنند. همچنین امکان دارد که به واسطه تعامل برخی مهارت‌های هوش هیجانی با هوش عمومی موفقیت‌هایی را از نظر تحصیلی پیش بینی کرد و گفت که دانش‌آموزان متعلق به سطح یکسان هوش عمومی بسته به سطح هوش هیجانی‌شان به نحوی متفاوت عمل می‌کنند. بنابراین آموختن سواد هیجانی به دانش‌آموزان روشی مهم برای تاثیرگذاری بالقوه بر جنبه‌های فراوان زندگی تحصیلی آنان است (۵۵ و ۳۹).