اطلاعیه

جراحی زیبایی-مبانی و چارچوب نظری

کد محصول: PSR85

تعداد صفحات :  ۸    صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۱۱۰۰۰    تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، در مورد جراحی زیبایی 

فهرست مطالب

جراحی زیبایی ۱

عوامل موثر بر جراحی زیبایی ۲

دیدگاه های نظری درباره بدن و جراحی زیبایی        ۴

الف‌) رویـکرد انـسان‌شناسانه  ۴

ب) رویـکرد جـامعه‌شناسانه   ۴

ج) سنت مطالعات فرهنگی    ۶

د) دیدگاه فمینیستی  ۶

منابع فارسی   ۸

بخشی از پروژه

جراحی زیبایی

با فرا رسیدن عصر جدید، برخی از انواع وجوه ظاهری و کردارهای بدنی اهمیتی خاص می یابند. در بسیاری از عرصه های فرهنگی ماقبل جدید، نمای ظاهری بدن به طور کلی تابع استانداردههای مبتنی بر معیارهای سنتی بود. طرز آراستن چهره و انتخاب لباس همیشه تا اندازه ای وسیله ابراز فردیت بوده است، ولی امکان استفاده از این وسیله، معمولاً به آسانی فراهم نمی آمد یا اصلاً مطلوب نبود. نمای ظاهری فرد بیش از آن که نشان دهنده هویت شخصی باشد، بیانگر هویت اجتماعی بود (گیدنز، بی تا؛ ترجمه موفقیان، ۱۳۸۵). تصور ما از بدن، یعنی این که بدن خود را چگونه درک می کنیم، ممکن است بر توانایی ما در رابطه برقرار کردن با دیگران موثر باشد و در پاسخ هایی که دیگران به ما می دهند تاثیر نهد. این تصور، نحوه تجربه کردن بدن هایمان را در زندگی روزمره تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین، این تصور می تواند در احساس ما از خود، میزان اعتمادمان به موقعیت های اجتماعی و ماهیت روابط اجتماعی مان تاثیر داشته باشد (اباذری و حمیدی، ۱۳۸۷).

بشر همواره در پی ابداع روش هایی برای زیبا سازی و خوب جلوه دادن بدن خود است؛ روش هایی که متناسب با شرایط و زمان های گوناگون متفاوت است. آدمی با ایجاد تغییر در بدن، در پی برطرف ساختن نیاز فطری و روحی و اجتماعی خود به زیبایی و جمال خواهی بوده است. با پیشرفت علم پزشکی، به جراحی های زیبایی در عصر کنونی، در حکم یکی از مصادیق دخل و تصرف در بدن، جهت زیباسازی، توجه می شود. کوچک کردن بینی، بزرگ کردن لب، ساخت گونه های برجسته، بزرگ کردن سینه ها، کوچک کردن شکم، باریک کردن ران ها، صاف کردن چین و چروک ها و کشیدن پوست، از جمله مواردی است که سالانه زنان بسیاری برای بدست آوردن زیبایی دلخواه بر بدن خود اعمال می کنند.

امروزه، جراحی های زیبایی یکی از شایع ترین اعمال جراحی در سطح جهان است و میزان متقاضیان آن، روز به روی افزایش می یابد. به طوری که در سال ۲۰۰۰ در آمریکا، تعداد فرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفتند حدود ۱.۳ میلیون نفر بوده اند که در مقایسه با سال های ۱۹۹۲، حدود ۱۹۸% افزایش نشان می دهد (موسوی زاده و دیگران، ۱۳۸۸). در سال ۲۰۰۶ در آمریکا، با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری، ۱۰ میلیون جراحی زیبایی انجام شده است. این آماری است که انجمن جراحان پلاستیک امریکا ارائه داده است (کریمی، ۱۳۸۶). در ایران، جراحی زیبایی بینی از اواخر دهه ۶۰، شتاب روز افزونی گرفت که عمده مشتریان آن را زنان تشکیل می دادند؛ البته در سال های اخیر، مردان نیز در رمزه افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند. طبق آمار اعلام شده، ایران یکی از کشورهایی است که فراوان ترین تعداد عمل جراحی بینی در جهان را دارد. این آمار را انجمن تحقیقات راینولوژی ایران اعلام کرده، گفته است: «میزان جراحی های زیبایی بینی در ایران، هفت برابر امریکاست. براساس این گزارش، زبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از ۸۰ هزار مورد جراحی زیبایی بینی در کشور صورت می گیرد» (اعتمادی و امانی، ۱۳۹۲).