اطلاعیه

خودکشی-مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PSR69

تعداد صفحات :    ۳۶  صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:     ۲۲۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد خودکشی 

فهرست مطالب

خودکشی       ۲

۲-۱-۲-۱- تعاریف خودکشی ۲

۲-۱-۲-۲- رویکردهای خودکشی     ۳

رویکرد جامعه‏شناسی  ۴

رویکرد مردم شناختی ۵

رویکرد روان‏شناختی   ۶

رویکرد روان‏پزشکی    ۶

رویکرد زیستی خودکشی       ۷

رویکرد شناختی        ۷

۲-۱-۲-۳- علت شناسی خودکشی   ۹

عوامل مستعدکننده:   ۹

عوامل آشکارساز:       ۹

عوامل تداوم بخش:     ۱۰

۲-۱-۲-۴- انواع خودکشی    ۱۰

الف) خودکشی انجام یافته:    ۱۰

ب) اقدام به خودکشی: ۱۱

ج) افکار خودکشی:    ۱۱

الف ) خودکشی دگرخواهانه:  ۱۱

ب )خودکشی خودخواهانه:    ۱۲

ج) خودکشی ناشی از بی‏هنجاری:     ۱۲

د)خودکشی ناشی از تقدیر:    ۱۲

۲-۱-۲-۵- عوامل مرتبط با خودکشی         ۱۳

خودکشی و عوامل روان‏شناختی       ۱۳

خودکشی و عوامل اقتصادی   ۱۴

خودکشی و دین        ۱۴

خودکشی و تقلید      ۱۵

خودکشی و عوامل سیاسی     ۱۶

خودکشی و تغییرات اجتماعی ۱۶

خودکشی و نهاد خانواده       ۱۷

پیشینه تحقیقاتی در خصوص ارتباط متغیرهای شخصیت و خودکشی         ۱۷

الف: منابع فارسی      ۳۶

ب : منابع انگلیسی :   ۴۲

بخشی از پروژه

خودکشی

خودکشی یکی از معضلات اجتماعی است که ‏امروزه با توجه به پیچیده‏تر شدن تعاملات و ارتباطات در بیشتر جوامع رو به ‏افزایش است آمارها نشانگر آن است که نابسامانی‏های اجتماعی، ناملایمات زندگی و عدم‏توانایی مقابله با مشکلات از جمله دلایلی است که به ویژه مردان را در معرض بسیاری از آسیب‏های روانی و تمایل به خودکشی قرار می‏دهد (پورافکاری، ۱۳۷۳).

      بالا رفتن میزان آن نزد گروه‏ها، اقشار و طبقات مختلف اجتماعی، نگرانی فزاینده‏ای را برای جوامع امروز به وجود آورده است. امروزه خودکشی، خصوصاً در جوامع صنعتی در ردیف پنج علت اول مرگ و میر قرار دارد. خودکشی هشتمین علت مرگ و میر در ایالت متحده و دومین علت مرگ در فاصله سنی ۱۴ تا ۲۵ سال در آمریکاست. میزان خودکشی در سالمندان نیز افزایش یافته و هم اکنون میزان خودکشی سالمندان در سطح بین‏المللی ۱۱- ۷ و در آمریکا ۱۶ نفر در هر صد هزار نفر تخمین زده می‏شود. پدیده خودکشی یک ناهنجاری اجتماعی است که در ایران نیز شیوع دارد. کارشناسان سازمان بهزیستی کشور رتبه جهانی ایران را در خودکشی ۵۸ اعلام نموده‏اند (محمدی و سعادتی، ۱۳۸۳).

      خودکشی یک رفتار بدون مقدمه نیست. از جمله خصوصیات افرادی که خودکشی می‏کنند شامل: ناتوانی آنان در یافتن راه حل مسائل، فقدان راهبردهای مدارا برای کنار آمدن با عوامل استرس‏زای اضطراری، عدم انعطاف‏پذیری و محدودیت تعداد راه حل‏های ارائه شده از طرف آن‏ها، است (نوروزی، ۱۳۷۳).

۲-۱-۲-۱- تعاریف خودکشی

خودکشی از زمان آغاز تاریخ بشر وجود داشته است. این رفتار خاص بشر نبوده و در سایر رده‏های جانوری هم وجود دارد. انگیزه‏های خودکشی و تکرار آن متفاوتند. امروزه در جوامع غربی، خودکشی یک مسئله تصادفی و بی اهمیت نیست، بلکه راهی برای گریز از مشکلات یا بحرانی است که باعث رنج و فشار شدید روی فرد شده است. طبق گفته ادوین اشنایدمن ، خودکشی با یک نیاز برآورده نشده، احساس ناامیدی و درماندگی، کشمکش بین فردی و استرس غیر قابل تحمل، محدودیت در درک نظرات، اعتقادات و احساس نیاز به فرار همراه می‏باشد و خودکشی کننده با این عمل، علائمی را که بیانگر رنج و فشار اوست به دیگران منتقل می‏کند (سادوک و کاپلان، ۲۰۰۷).

خودکشی دارای ریشه لاتین بوده و مرکب از دو لغت «سویی » به معنی خود و «سیدر » به معنی کشتن می‏باشد که برای اولین بار توسط دفونن فرانسوی در سال ۱۷۳۷ به کار‏گرفته شد. بر اساس تعریف مورد‏ توافق جهانی، خودکشی تنها راه و آخرین راه از بین بردن خود‏آگاهانه فرد است (پورافکاری، ۱۳۷۳).

امیل دورکیم  خودکشی را چنین تعریف می‏کند: «خودکشی عبارت است از هر نوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار مثبت یا منفی خود قربانی است که می‏دانسته چنین نتیجه‏ای را به بار می‏آورد». به گفته اشنایدمن خودکشی عمل آگاهانه آسیب رساندن به خود است که می‏توان آن را یک ناراحتی چند بعدی در انسان نیازمندی دانست که برای مسئله تعیین شده او، این عمل بهترین راه حل تصور می‏شود (محمدی و سعادتی، ۱۳۸۳).

۲-۱-۲-۲- رویکردهای خودکشی

خودکشی یکی از موضوعات مشترک مورد‏ توجه بین جامعه‏شناسان، روان‏شناسان و روان‏پزشکان است و هر کدام از منظرگاه خود به آن می‏نگرند. وجه مشترک بین این چند گروه در رابطه با خودکشی توجه به این موضوع به عنوان یک پاتولوژی یا یک ناهنجاری می‏باشد (کاپلان و سادوک، ۱۳۸۲). از قرن نوزدهم به بعد در مورد ‏تبیین و سبب‏شناسی خودکشی رویکردهای مختلفی رو به روی هم قرار ‏گرفتند و در مورد عوامل مؤثر بر آن به بحث پرداختند.

رویکرد جامعه‏شناسی

هر چند به نظر می‏رسد که خودکشی شخصی‎ترین عملی است که انسان می‏تواند انجام دهد اما روابط اجتماعی نقش مهمی در ایجاد آن دارند و خودکشی نیز اثرات اجتماعی عمیقی بر جای می‏گذارد. از یک نگاه در خودکشی فرد به سوی خود نشانه می‏رود اما از نگاه دیگر تهاجمی به سوی دیگران است. جامعه‏شناسان معتقدند که عملی به ظاهر ضد اجتماعی مانند خودکشی (که به طور طبیعی توسط فرد بدون ارتباط با دیگران، انجام می‏گیرد) پیوسته تابع قواعد و الگوهای خاصی که فرد به آن تعلق دارد، القا می‏شود. برای تبیین عمل خودکشی گروهی از جامعه‏شناسان فقط به عوامل اجتماعی بیرونی تاکید دارند (حسینی، ۱۳۷۸).

مطالعه خودکشی نشان می‏دهد که عمل انسان هر چند که فردی باشد با سایر انسآن‏ها تداخل دارد. شناخت فرد جدا از محیط و جامعه‏ای که در آن زندگی می‏کند، شناخت کامل و دقیقی نیست. در جامعه‏شناسی خودکشی به عنوان علامت یک بیماری اجتماعی شناخته می‏شود. اغلب جامعه‏شناسان بیان کرده‏اند که خودکشی به علت متلاشی شدن ارتباط‏ها و انزوای اجتماعی است (تایلر ، ۱۳۷۶).

    از این دیدگاه خودکشی یک پدیده اجتماعی و یا به عبارت بهتر یک آسیب اجتماعی است و دلایل آن را باید در ساختار و مناسبات اجتماعی جستجو کرد. با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بین فرد و جامعه وجود دارد، ساخت و روابط اجتماعی بر افراد ‏تاثیر می‏گذارد و در واقع رفتارهای هر فرد بازتابی از ساختار و مناسبات اجتماعی هر جامعه است. عوامل مهم اجتماعی‏–‏ فرهنگی موثر بر مبنای رویکرد جامعه‏شناختی به شرح زیر می‏باشد: (سازمان بهزیستی، ۱۳۷۵).

–        عوامل‏فرهنگی: فروپاشی نظام ارزشی سنتی، تحمیل ارزش‏های فرهنگی، بیگانگی و تعارض ارزش‏های فرهنگی، فرد گرایی، اختلال در نظام اجتماعی.

–        عوامل‏اقتصادی: فقر، بی‏کاری، کم‏کاری، محرومیت، ناامنی شغلی، مشکلات مسکن، تورم، تغییر ساختار اقتصادی جامعه.

–        عوامل‏اجتماعی: افزایش جمعیت، مهاجرت، جنگ، تبعیض (نژادی، جنسی، مذهبی)، مردسالاری، بی‏سوادی، مشکلات مربوط به ازدواج، اوقات فراغت.

از این دیدگاه برای پیشگیری از خودکشی و کاهش آن، راه‏حلی صرفاً فردی وجود ندارد بلکه تغییر مناسبات روابط اجتماعی– اقتصادی، بهبود وضع زندگی مردم، رفع تنگناهای موجود، از اقدامات ضروری و اساسی در این زمینه است (همان منبع).