اطلاعیه

ازدواج و طلاق-مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PSR27

تعداد صفحات :   ۳۴   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۲۰۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد ازدواج و طلاق 

فهرست مطالب

ازدواج و طلاق ۲

ازدواج  ۲

۱-۱-۱-۲-سبک‏های ازدواج  ۳

۲-۱-۱-۲-عوامل تهدید کننده زندگی مشترک       ۷

۳-۱-۱-۲-تعارضات در زندگی مشترک       ۸

۴-۱-۱-۲-تعارضات سازنده و مخرب ۱۱

۲-۱-۲- خانواده       ۱۲

۱-۲-۱-۲-وظایف خانواده     ۱۳

۳-۱-۲-طلاق: ۱۵

۱-۳-۱-۲- تعریف طلاق       ۱۵

۲-۳-۱-۲- مراحل طلاق:      ۱۷

۳-۳-۱-۲- علل و عوامل طلاق در جامعه:    ۱۸

الف) علل طلاق در جوامع سنتی:      ۱۸

ب) علل طلاق در جوامع صنعتی:      ۱۸

۴-۳-۱-۲- آسیب شناسی طلاق:     ۲۳

۵-۳-۱-۲- طلاق خاموش     ۲۴

۶-۳-۱-۲- آسیب شناسی طلاق بر زن و مرد:         ۲۵

۷-۳-۱-۲- راه‏های کاهش وقوع طلاق        ۲۷

مرور تحقیقات پیشین :طلاق و سبک‏های دلبستگی: ۲۹

منابع فارسی:  ۳۴

منابع لاتین:    ۴۲

 بخشی از پروژه

ازدواج

انسان براساس اراده الهی به صورت فطری موجودی است اجتماعی و این ساختار اجتماعی در کوچکترین و محدودترین شکل خود در خانواده تجلی یافته است. ساختاری که از طریق میثاق ازدواج بین زن و مرد صورت گرفته و بوجودمی آید. در واقع ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعی است،که از زمان های بسیار قدیم از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده است (فضل الله،۱۳۷۳).

کارلسون۱ (۱۹۶۳)ازدواج را فرآیندی می‏داند که از کنش متقابل بین دو فرد، یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی را برای برگذاری زناشویی خود برپا داشته  اند، بوجود می آید (به نقل از نجاتی، ۱۳۸۹).

به طور کلی، ازدواج را می‏توان ارتباطی دانست که دارای تمامیت بی نظیر و گسترده ای می‏باشد، ارتباطی که دارای ابعاد زیستی، عاطفی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است.به عبارت دیگر، همزیستی زوجین در درون خانواده موجب چنان ارتباط عمیق و همه جانبه ای می‏شود که بی هیچ شک و شبهه ای قابل مقایسه با هیچ یک از ارتباطات انسانی نمی‏باشد، به نحوی که قرار داد ناشی از آن نوعی تقدس است (مهدوی، ۱۳۷۵، به نقل از شیخ محسنی، ۱۳۸۵).

ازدواج یک سنت دیرینه‌ی اجتماعی است که از زمآن‏های بسیار قدیم، بلکه از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده است. پیمانی است مقدس که در بین تمام اقوام و ملل و در تمام اعصار و امکنه وجود داشته و دارد. در این پیمان مقدس، زوجین، یعنی زن ومرد، زندگی مشترک را تأسیس می‌کنند و پیمان می‌بندند که در کنار هم و یار و غمخوار یکدیگر باشند. ازدواج برای انسان‏ها  یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آن‏ها سرچشمه می‌گیرد. چنان که انسان به آب و غذا نیاز دارد، در سنین خاصی به ازدواج هم نیاز پیدا می‏کند (بیابانگرد، ۱۳۸۲).

۱-۱-۱-۲-سبک‏های ازدواج

دهه‌های اخیر پژوهش‏های زیادی درباره سبک‏ها و گونه‌های ازدواج و شیوه ارتباط زن وشوهرها به عمل در آمده است. برای نمونه کوپر و هارفس (۲۰۰۰)، به نقل ازشیخ محسنی، (۱۳۸۵). پنج سبک یا پنج گونه ازدواج را معرفی می‏کند که این سبک‏ها عبارتند از:

۱-      ازدواج هایی که کشمکش در آن ها عادت شده است

۲-      ازدواج‌های عاری از شور و شوق یا ازدواج‌های بی روح و سرد

۳-      ازدواج هایی که در آن زوجین به گونه ای غیر فعال با هم به مراوده می‌پردازند

۴-      ازدواج‌های سرشار از شور و شوق

۵-      ازدواج‌های تمام عیار

ازدواج هایی که کشمکش در آن ها عادت شده است: این گونه ازدواج ها با نزاع و اختلاف نظر همیشگی مشخص می‌شود. در این قبیل ازدواج ها میل به دعواهایلفظی و کشمکش قوی است. آنان همواره به تحریک احساسات یکدیگر می‌پردازند. این تحریک نیز موجب دعوا و کشمکش می‌شود، به علاوه، کشمکش و اختلاف نظر ضامن تداوم ازدواج می‌باشد.

ازدواج‌های عاری از شور و شوق یا ازدواج‌های بی روح و سرد: در این گونه ازدواج ها رابطه هایی که زمانی عاشقانه و صمیمی بوده اند، رنگ و بوی طلاق عاطفی به خود می‌گیرند و ازدواج عاری از عشق می‌شود و زوج‏ها نسبت به هم بی تفاوت اند، با این وجود آنان می‌کوشند با هم باشند، چون بین زوجین گفتگوی زیادی صورت نمی‌گیرد، اختلاف نظر نیز اندک است. ممکن است عده زیادی احساس کنند که احمقانه فرض کردن چنین ازدواج هایی، امری عادی است و عده ای از زوج‏ها نیز احساس می‏کنند که وجود رابطه بهتر از نبود آن است. با این حال، عده ای از زن و شوهرها احساس می‏کنند که برای انجام برخی مسئولیت‌های شخصی و اجتماعی حفظ وضعیت تأهل ضروری است.