اطلاعیه

بزهکاری نوجوانان-مبانی و چارچوب نظری،تاریخچه و مفاهیم

کد محصول: PSR9

تعداد صفحات :   ۸   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:  ۱۴۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری،تاریخچه و مفاهیم در مورد بزهکاری نوجوانان 

فهرست مطالب

بزهکاری نوجوانان      ۲

مفاهیم بزهکاری       ۲

تعریف بزه      ۲

بزهکاری        ۲

۲ – ۴ – ۳ بزهکار     ۳

۲ – ۴ – ۴ تاریخچه مفهومی بزهکاری        ۳

۲ –  ۴ – ۵ علل بزهکاری    ۴

۲ – ۴ – ۶ دیدگاه های نظری بزهکاری      ۴

۲ – ۴ – ۷ انواع بزهکاری     ۵

۲ – ۴ – ۸ نوجوانی و بزهکاری :      ۶

۲ – ۵ تاریخچه مجازات کودکان معارض قانون ( بزهکار )    ۶

منابع   ۸

 بخشی از پروژه

تعریف بزه

در لغت نامه دهخدا ، معنای لغوی واژه بزه (تلفظ درست بَزَه) کار زشت، بد و پلید است ( ۴۲ ) . در فرهنگ عمید (( بزه )) جرم ، خطا و گناه معنی شده است ( ۴۳ ) .

بزهکاری 

اساسا بزهکاری یک واژه روان شناسی نیست بلکه یک مفهوم حقوقی است ( ۵ ) . بزهکاری ، اقدام به عملی است که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین جامعه بوده است و انجام آن موجب پیگرد قانونی شود و کسانی که مرتکب چنین اعمالی گردند را مجرم و بزهکار گویند ( ۸ ) . هربرت بلومر عقیده دارد هر عملی که انسان آگاهانه و بنابر اختیار و اراده انجام دهد و به عبارتی بتواند آن را به میل انجام دهد و در ضمن با قوانین یک سازمان اجتماعی مخالفت داشته باشد جرم  تلقی می شود. حال اگر جرم در محدوده سن کودکی تا نوجوانی رخ دهد ، بزهکاری نام دارد  ( ۸ ) . بزهکاری به طور کلی به رفتارهای قانون شکنانه نوجوانان اطلاق می شود . ( ۴۴ ) . شومیکر  رفتار انحرافی جوانانی که به سن قانونی نرسیده اند را بزهکاری می نامد و جوانان مرتکب این رفتار ها را بزهکار می خواند. وی دوره جوانی را به دو بخش نوباوه و نوجوان تقسیم می کند که عمده نوجوانان در دبیرستان ها جای دارند ( ۴۴) .

 ۲ – ۴ – ۳ بزهکار

بزهکار به فردی گفته می شود که در سنین نوجوانی ( فردی که هنوز به سن قانونی نرسیده است ) مرتکب عملی شده که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد . عده ای از این نوجوانان در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می شوند ( ۴۴ ) و ( ۴۵ ) . شایان ذکر است که در پیمان نامه حقوق کودک برای جلوگیری از تبعات برچسب زنی ، از تعبیر کودکان معارض قانون  به جای کودکان بزهکار استفاده شده است . همچنین تدوین کنندگان (( مقررات پکن ))  واژه متخلفان نوجوان را جایگزین لغت بزهکار کرده اند  ( ۴۶) .

۲ – ۴ – ۴ تاریخچه مفهومی بزهکاری

چنین به نظر می رسد که اصطلاح بزهکاری کودکان در سال ۱۸۱۵ میلادی برای نخستین بار در کشور انگلستان به کار رفته است . زیرا یک سال قبل از آن تاریخ ، پنج کودک ۸ تا ۱۳ ساله به خاطر  قتل یک پیرمرد فقیر ، توسط محکمه معروف اولد بیکی لندن ، محکوم به مرگ شده بودند . بر اثر این واقعه یکی از خیراندیشان انگلیس به نام پیتر بدفورد انجمنی جهت پیشگیری از جرایم اطفال تاسیس کرد که با هدف تحقیق درباره علل ازدیاد روز افزون و خطرناک این پدیده اجتماعی در انگلستان فعالیت کند . ۸ سال پس از آن ، در سال ۱۸۲۳ میلادی ، ابتکارات و کوشش های مشابهی توسط برخی از خیراندیشان امریکایی به مرحله عمل گذاشته شد . از این زمان به بعد اصطلاح بزهکاری اطفال  کم کم در سراسر دنیا رواج یافته و بر سر زبان ها افتاد  ( ۱۴ ) . اما هنوز این اصطلاح در همه جای دنیا معنای واحدی ندارد . آنچه در زمان و مکان معینی بزهکاری تلقی می شود ممکن است در جای دیگر قانونی تلقی شود  ( ۵ )