اطلاعیه

شناسایی مهمترین موانع سازمانی مشارکت ونظام پیشنهادها ،از دیدگاه کارکنان در شرکت برق

کد محصول : mo78

تعداد صفحات : ۱۰۰ صفحه

فرمت فایل word

قیمت : ۲۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب :

فصل اول : …………….
کلیات تحقیق ۳
۱ـ۱ـ مقدمه …………. ۴
۱-۲- بیان مسئله … ۵
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ………. ۵
۱-۴- اهداف تحقیق  ………………………… ۶
۱-۵- سئوالات تحقیق ……………………… ۷
۱-۶- روش تحقیق . ۷
۱-۷- قلمرو تحقیق  ۷
۱-۸- تعریف واژه های کلیدی تحقیق  ۷
۱-۹- ساختار تحقیق  ………………………. ۸

فصل دوم : …………….
مبانی نظری تحقیق ۱۱
۲-۱- مقدمه ……….. ۱۲
۲-۲- تعریف مشارکت و مدیریت مشارکتی ………….. ۱۳
۲-۳- فلسفه مدیریت مشارکت ………… ۱۵
۲-۴- مشارکت از دیدگاه امام خمینی (ره) …………… ۱۹
۲-۵- مشارکت در بخش دولتی ……….. ۲۰
۲-۶-ابزارهای مدیریت مشارکتی ……… ۲۱
۲-۷- سیستم پیشنهادها ………………….. ۲۱
۲-۸- کلیات فرایند اجرایی سیستم پیشنهادها …….. ۲۷
۲-۹- عوامل باز دارنده نظام پیشنهادها ………………… ۳۱
۲-۱۰- مروری بر پژوهشهای انجام یافته ………………. ۳۹

فصل سوم : ……………
روش شناسی تحقیق ۴۴
۳-۱- مقدمه ………… ۴۵
۳-۲- جامعه آماری  ۴۵
۳-۳- نحوه نمونه گیری و تعیین حجم نمونه ……….. ۴۵
۳-۴- ابزار جمع آوری داده ها ………….. ۴۵
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها …. ۵۰
۳-۶- نحوه آزمون اعتبار و روایی پرسشنامه  ………… ۵۱

فصل چهارم : …………
تجزیه و تحلیل داده ها  ۵۲
۴-۱-  مقدمه ………… ۵۳
۴-۲- توصیف ویژگیهای جامعه آماری  ۵۳
۴-۳- توصیف شاخصهای ۲۵گانه موانع سازمانی مشارکت ……………………………………………………. ۵۸
۴-۴- توصیف شاخصهای مربوط بوجود بسترسازی مناسب برای اجرای مناسب نظام پیشنهادها و مشارکت کارکنان    ۶۱
۴-۵- تجزیه و تحلیل سئوالات تحقیق ………………….. ۶۳
۴-۶- جمع بندی فصل ……………………… ۷۹

فصل پنجم : …………
نتیجه گیری و پیشنهادها  ۸۰
۵-۱- مقدمه …………. ۸۱
۵-۲- مروری بر خطوط کلی تحقیق …. ۸۱
۵-۳- یافته های مهم پژوهش …………… ۸۲
۵-۴- بحث و نتیجه گیری ………………… ۸۳
۵-۵- پیشنهادها تحقیق ……………………. ۸۵
۵-۶- سایر پیشنهادها ……………………….. ۸۷
۵-۷- پیشنهاد برای تحقیقات آتی ……. ۸۸
پیوست :
ضمائم : ……….
پرسشنامه تحقیق    ۸۹
منابع و مآخذ : …………………………. ۹۵
منابع فارسی ………….. ۹۶
منابع خارجی ………… ۹۷

چکیده:
سیستم پیشنهادها که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته یکی از برنامه های نوین مدیریتی ( مدیریت مشارکتی ) است که در آن حق تعیین سرنوشت و دخالت در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی خصوصاً تصمیماتی که بر روی کیفیت زندگی کاری و احیای حس خود باوری و اعتماد به نفس و رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد به رسمیت شناخته شده است .
نهایتاً تحقیق با هدف شناسایی مهمترین عوامل سازمانی موثر بر نظام مشارکت ( سیستم پیشنهادها ) آغاز شد و درصدد یافتن پاسخ به این سئوالات که :
۱- مهمترین موانع سازمانی نظام پیشنهادها از دیدگاه مدیران ، کارکنان در شرکت برق آذربایجان چیست ؟
۲- مهمترین موانع مدیریتی نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای آذربایجان چیست ؟
۳- مهمترین موانع اجرایی نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای آذربایجان چیست ؟
۴- مهمترین موانع ساختاری و فرهنگی نظام پیشنهادها شرکت برق منطقه ای آذربایجان چیست ؟
۵- مهمترین موانع ناشی از کارکنان در اجرای نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای آذربایجان چیست ؟
۶- آیا بسترمناسب برای اجرای نظام مدیریت مشارکتی درشرکت برق منطقه ای آذربایجان فراهم شده است  ؟
۷- چگونه می توان نظام مدیریت مشارکتی را در شرکت برق منطقه ای آذربایجان به طور اثر بخش اجرا کرد  ؟
برای پاسخ به سئوالات تحقیق ابتدا مبانی نظری طرح مورد مطالعه قرار گرفت و مهمترین موانع سازمانی نظام پیشنهادها در چهار بعد ( موانع اجرایی ، مدیریتی ، ساختاری و فرهنگی کارکنان ) مورد شناسایی قرار گرفت . سپس پرسشنامه جامعی حاوی ۲۸ سوال طراحی گردید و دیدگاه کارکنان درخصوص مهمترین موانع سازمانی نظام پیشنهادها به تفکیک در هر چهار بعد مورد پرسش قرار گرفت . همچنین در خصوص پاسخگویی به سوال ۶ تحقیق نیز شاخصهای مؤثر در ایجاد بستر مناسب برای اجرای نظام پیشنهادها از طریق مطالعه کتابخانه ای استخراج شد ( ۱۵ شاخص ) و سپس نظرات کارکنان در این مورد اخذ شد .
جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت برق منطقه ای آذربایجان ( ۹۴۴نفر ) بود که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران تعداد ۱۶۵ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به سوالات پرسشنامه پاسخ داده اند .
مهمترین یافته های تحقیق به شرح زیر می باشد :
۱- براساس نظرات جامعه آماری مهمترین موانع نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای موانع ناشی از کارکنان است و موانع اجرایی , ساختاری و فرهنگی و همچنین موانع مدیریتی در رده های بعدی قرار گرفتند .
۲- درگروه موانع ناشی از کارکنان بیشترین عوامل بازدارنده , نظام پیشنهادها به ترتیب به شاخصهای عدم دسترسی کارکنان به اطلاعات کافی برای ارایه پیشنهادهای مستدل و مناسب ، عدم تمایل به انجام کارگروهی و مشارکت در تصمیم گیریها و بدبینی و عدم اعتقاد کارکنان به اثر بخشی نظام پیشنهادها اختصاص دارد .
۳- درگروه موانع اجرایی مهمترین عوامل بازدارنده نظام پیشنهادها به ترتیب عدم کارشناسی دقیق و بموقع پیشنهادها ، عدم وجود اکیپ آموزش دیده و کارآمد در کمیته اجرایی و عدم پرداخت بموقع پاداش متعلقه به پیشنهاد دهنده  اختصاص دارد .
۴- درگروه موانع ساختاری و فرهنگی , مهمترین عوامل بازدارنده نظام پیشنهادها به ترتیب به شاخصهای گستردگی و وسعت سازمان , پیچیدگی وظایف سازمانی که زمینه پیشنهاد دهی را محدود می کند و کم توجهی به آموزش و مسایل مدیریتی و تخصصی اختصاص دارد .
۵- در گروه موانع مدیریتی بیشترین عوامل بازدارنده نظام پیشنهادها به ترتیب به شاخصهای عدم ریسک پذیری مدیران ، مغایرت سبکهای مدیریتی شرکت با نظام پیشنهادهای و عدم اعتقاد و باور مدیران به نظام پیشنهادها اختصاص دارد .
۶- حدود ۲۲/۴۱ درصد افراد نمونه آماری با وجود بستر مناسب در سازمان برای اجرای اثر بخش نظام پیشنهادها موافق و کاملاً موافق هستند . در مقابل حدود ۳/۳۶ درصد پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که چنین جوی در سازمان ایجاد نشده است بطور کلی از نظر پاسخ دهندگان در شرکت بسترسازمانی برای اجرای نظام پیشنهادها در سطح متوسط می باشد .
از عمده ترین ضعف شرکت در بستر سازی برای اجرای نظام پیشنهادها می توان به عدم دسترسی کارکنان به اطلاعات مالی و انسانی مورد نیاز در اجرای کارها و عدم مشارکت کلیه کارکنان در ایجاد سیاستها و مقررات و دیگر تصمیمات سازمان و نارضایتی کارکنان از پرداخت عادلانه دستمزد و پاداش دهی به آنها اشاره داشت .
براساس یافته های فوق پیشنهاد می شود :
۱- برای استقرار نظام پیشنهادها ساختار مناسب در شرکت تعریف شود .
۲- اطلاعات شرکت به صورت رسمی تعریف و در دسترس کارکنان قرار گیرد .
۳- ترویج فرهنگ کارهای گروهی
۴- اطلاع رسانی نتایج و عملکرد پیشنهادها در سطح شرکت .
۵- استفاده از کارشناسان خبره در داوری و بررسی پیشنهادها .
۶- برگزاری دوره های آموزشی برای اعضاء کمیته پیشنهادها .
۷- شرکت متولیان نظام پیشنهادها در همایشهای مدیریت مشارکتی .
۸- توجه به مسائل آموزشی کارکنان .
۹- پرداخت بموقع و مناسب پاداشها .
۱۰- ایجاد باور و اعتقاد در مدیران برای حمایت از نظام پیشنهادها .

بیان مسئله :

چنانچه از عنوان این پژوهش مشخص می باشد موضوع پژوهش در رابطه با شناسایی مهمترین موانع سازمانی نظام پیشنهادها از دیدگاه کارکنان در شرکت برق منطقه ای آذربایجان می باشد بعبارت دیگر این پژوهش بدنبال آنست که با شناسایی مشکلات و موانع سر راه نظام پیشنهادها شرکت آگاهانه نسبت به رفع مشکلات و موانع گام بردارد و نیز شرکت با سازمان دادن و هدایت درست کارکنان در مسیر مدیریت مشارکتی و تصمیم گیری گروهی و بهره گیری از خلاقیتهای ذهنی کارکنان بهتر بتواند به اهداف عالی و بهره وری مناسب برسد . نظام مدیریت مشارکتی یک نگاه و دیدگاه جدید به سازمان و مسایل آنست و به همین دلیل باید بصورت اصولی و منطقی و آگاهانه و با تکیه بر مبانی نظری و بصورت همه جانبه با آن رفتار نمود . نظام پیشنهادها در حقیقت با توجه به نتایج آن در کشورها و سازمانها یک تحول بنیادی و اساسی در سازمانها است و در صورتی که بدرستی شناخته شود و به صورت اصولی و مناسب پایه ریزی گردد می تواند در رفع بسیاری از مشکلات شرکت کمک و یاور مدیریت گردد .

از طرفی در نظامهای سنتی حاکم بر شرکتها نظام دیوان سالاری قدرت اختیار را بطور قانونی در دست گروه معدودی از مدیران رده بالای سازمان قرار داده و کارکنان سطوح پایین تنها به اجرای دستورهای رده بالا عمل می کنند . در این مقام اندیشیدن ، تفکر و تصمیم گیریها از آن مدیران است و اجرای این تصمیمات بعهده کارکنان می باشد و این مقررات اغلب به پدید آوردن موانع قانونی در راه گسترش مشارکت کارکنان می انجامد و توجه آنچنان در خور توجه به جامعه متخصصان و کارشناسان و صاحبنظران ندارد زیرا تنها به اهمیت کسانی که در مقام مدیریتی و رئیسی نشسته اند توجه دارند و این در اکثر شرکتها و سازمانهای ما بنوعی رواج دارد .

مشکل اساسی که این تحقیق به دنبال آن می باشد و محقق را تشویق به آن نموده است که به این تحقیق روی بیاورد این است که چرا نظام پیشنهادها در شرکت بطور اثر بخش اجرا نمی شود به عبارت دیگر موانع و عوامل بازدارنده نظام پیشنهاد ها در سازمان چیست ؟

۱-۳-  اهمیت و ضرورت پژوهش :

          در دنیای امروز بحث نیروی انسانی محوری ترین بحث در تحول و توسعه و پیشرفت یک شرکت قلمداد می شود . در حقیقت بحث خلاقیت ، تفکر ، آینده نگری تعهد و علاقه مندی به پیشرفت تنها در وجود انسان می تواند دارای معنا باشد و مدیران باید بتوانند این عوامل را رشد دهند .

این تحقیق با توجه به اهمیت مشارکت  و وجود نیروی انسانی شایسته در شرکت به دنبال پیدا نمودن عوامل سازمانی است که مانع شده است تا به امروز این استعدادها خود را در حل مسائل سازمانی و شناسائی فرصتها دخیل نماید و آنها را مورد دسته بندی و تحلیل قرار بدهد .

از اهمیت دیگر مشارکت این است که مشارکت کارکنان , هم رشد فرد و هم تعالی سازمان را در پی دارد و موجب تقویت روحیه , رضایت شغلی و احساس ارتقاء قدر و منزلت شغلی کارکنان می شود .

مشارکت کلید توسعه منابع انسانی است و توسعه فرهنگی نیروی انسانی هم هدف و هم عامل توسعه اقتصادی است بنابراین می توان اذعان داشت که مشارکت نیروی کار , نیروی محرکه توسعه اقتصادی است ولی نیروی کار که انگیزه و خلاقیت و امنیت داشته باشد .

مدیریت هر سازمان ایجاد انگیزش و فراهم آوردن محیطی مناسب برای کارکنان است تا آنها بتوانند قابلیت ها و توانائیهای خود را به منصه ظهور برسانند . استقرار نظام پیشنهادها یکی از روشهای مدیریت منابع انسانی است که بمنظور حفظ حیثیت انسانی و بهبود کار استفاده می شود .

شرکت برق منطقه ای آذربایجان در راستای شخصیت دادن ، واگذاری حل مسئله به نیروی انسانی ، بهره مندی از خلاقیتهای فکری و تواناییهای کارکنان و همچنین در اجرای بخشنامه شورای عالی اداری دولت براساس بند ۴ مصوبه شماره ۸۷۸۴/۱۲/۱ مورخ ۷/۶/۷۷ شورا و بخشنامه شماره ۴۳۰/۱۳ . ط بتاریخ ۱۵/۱۲/۷۹ در خصوص استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در شرکتها اقدام به استقرار نظام پیشنهادها نمود . با بررسی عملکرد نظام پیشنهادها در برق آذربایجان مدیریت شرکت به نتایج مطلوب آن واقف و پذیرفت که اگر این نظام بصورت منطقی ، علمی و اصولی تر در شرکت پیاده شود به بهره وری عالی خواهد رسید بر این اساس بود که مدیریت به تقویت این نظام اقدام نمود ولی از آنجایی که  احساس گردید وجود برخی عوامل روند پیشنهادگیری و پیشنهاد دهی را در مقایسه با سایر شرکتها و سازمانها کند می نماید . لذا این انگیزه بوجود آمد که با انجام این پژوهش بهتر بتوانیم از نقاط ضعف و مشکلات فرا روی این نظام آگاهی یافته و درصدد رفع آنها تلاش نماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.