اطلاعیه

تاثیر رنگ بر حافظه کودکان

کد محصول: OL219

تعداد صفحات: ۹۰ صفحه فایل word

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه 
مقدمه ۱
بیان مسئله ۴
هدف پژوهش۴
اهمیت موضوع ۴
فرضیات پژوهش۵
متغیرهای اساسی پژوهش ۵
تعاریف عملیاتی ۶
فصل دوم : پیشینه تحقیق 
مفهوم رنگ ۸
پیدایش رنگها ۱۱
دسته بندی رنگها ۱۴
رنگ شناسی کودکان ۲۱
رویت رنگ ۲۵
طبیعت رنگها ۲۶
آمیزش رنگها ۲۷
اختلالات رویت رنگ ۳۰
فیزیولوژی رنگ ۳۲
عنوان صفحه
تقویت درک رنگ ۳۳
حافظه ۳۴
رشد حافظه در نوباوگی ۴۰
حافظه چیست ؟ ۴۲
انواع حافظه ۴۶
حافظه کوتاه مدت ۴۷
حافظه بلند مدت ۴۹
اندازه گیری حافظه (یادآوری با فرایندشناسی بازآموزی) ۵۳
حافظه سازنده ۵۶
عوامل موثر بر یادگیری وتقویت حافظه ۵۷
تداعی اندیشه ها ۵۹
درباره فرایند به خاطر سپردن ۶۱
حافظه و فراگیری ۶۳
فصل سوم : روش اجرای تحقیق 
جامعه آماری ۶۹
روش تحقیق ۶۹
نمونه ۶۹
حجم نمونه ۶۹
روش نمونه گیری ۷۰
عنوان صفحه
ابزار تحقیق ۷۰
روش و چگونگی اجرا ۷۰
روش آماری ۷۱
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل 
جدول شماره ۱ و ۲ برای گروه رنگی و بازشناسی همراه با نمودار ۷۳
جدول شماره ۳ برای گروه سیاه و سفید همراه با نمودار ۷۴
جدول شماره ۴ برای بازشناسی گروه سیاه و سفید همراه با نمودار ۷۵
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
خلاصه مطالب ۸۲
محدودیتهای پژوهش و پیشنهادات
منابع
ضمایم
چکیده
خلاصه مطالب:
یکی از با نفوذترین جنبه ها در کیفیت زندگیمان رنگ است. ما از قدرت ادراکمان هر روز از رنگ استفاده می کنیم. بدون رنگ هیچ چیز برای ما قابل تشخیص نیست، علائمی که عدم ترافیک در خیابانها را باعث می شوند و به وسیله آن سرعت ماشینها تنظیم شود قابل کنترل نیست. از همه مهمتر تکنیک یادگیری (که مورد بحث ما نیز هست) بمراتب افزایش می یابد. یک وظیفه مهم رنگ این است که به قسمت سازماندهی ادراکی مغزها علامت فرستاده و به آن کمک می کند. رنگ یکی از پارامترهای مهمی است که با ارسال علامت به قوه ادراک ما کمک و آن را سازماندهی می کند. رنگ حافظه نمودی است که توسط آن ویژگیهای متفاوت اشیاء شناسایی و لذا درک ما را از آنها روشن می کند. رنگ حافظه نمودی است که رنگ متعلق به موضوع مشخصه ادراکمان از طریق آن رنگ نفوذ می کند. بنا به دلایل زیاد مطالعه آنچه که رنگها مهارت در از بر کردن را به حداکثر می رساند بسیار مهم است. مسأله ما در این پژوهش آیا رنگ بر حافظه تأثیر مثبت دارد. آیا رنگ و حافظه رابطه مستقیم وجود دارد.
رنگ: بنا به تعریفی رنگ عبارتست از ارتعاش نسبی انرژی و ضبط آن به وسیله سلولهای محیطی که پس از انتقال به مغز اثر آن متظاهر می شود. بعبارت دیگر نوری که از سطح اشیاء به چشم منعکس می گردد رنگ نامیده می شود. لذا منظور از رنگی بودن یک جسم در واقع خاصیت جذب و انعکاس طول موج های مشخصی از نور می باشد. حافظه عبارت است از نگهداری Retention و یادآوری Recall آنچه که یاد گرفته شد. یادگیری، نگهداری و یادآوری لازمه حافظه می باشد کاملاً به یکدیگر وابسته هستند.
همانطور که گفته شد رنگها از زمانهای بسیار دور اطراف انسان را احاطه کرده بودند اما مدتها طول کشید تا انسان توانست رنگ را بشناسد و آن را تولید کرده مورد استفاده قرار دهد. یک هنرمند واقعی بیش از هر چیز سعی دارد اولویت را به تأثیر رنگ در کارهای خود اختصاص دهد زیرا این تأثیرات است که در دیدگان بینندگان منعکس می شود برای آنکه بتوانیم آثار خوبی خلق کنیم باید با مفاهیم رنگ آشنا باشیم. رنگها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند رنگهای اصلی که شامل قرمز، زرد، آبی است. رنگهای فرعی که از ترکیب سه رنگ اصلی بوجود می آید. مثلاً اگر قرمز و آبی را مخلوط کنیم. رنگ بنفش بوجود می آید. گروه سوم از رنگها، رنگهای میانه هستند که مخلوطی از رنگهای اصلی و فرعی بوجود می آید و شش دسته می باشد:
۱-زرد مایل به سبز ۲-آبی مایل به سبز ۳-آبی مایل به بنفش ۴-قرمز مایل به بنفش ۵-قرمز مایل به نارنجی ۶-زرد مایل به نارنجی
از بعد روانشناختی رنگها دارای سه بعد هستند ۱-فام رنگ که همان نام رنگ است و به وسیله طول موج تعیین می گردد. مثل قرمز، آبی ۲-درخشندگی بعد دیگر رنگ است و مبنای فیزیکی آن بطور عمده منبع انرژی نوری می باشد که با دامنه موج مشخص می شود و تا حدودی به طور موج نور بستگی دارد. مثلاً رنگ زرد درخشانتر از طول موجهای مربوطه به قرمز بنظر می آید. ۳-بعد سوم اشباع است که به درجه پر رنگ بودن نور اشاره دارد و از این لحاظ رنگ سفید نشانگر فقدان کامل رنگ است.
کودکان برای اولین بار پیش از همه رنگها، رنگ قرمز را می شناسند که این امر به علت سرعت، شدت و تحریک رنگ قرمز مبین پیروزی، موفقیت، فتح، نفوذ و غلبه بر مشکلات می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.