اطلاعیه

بررسی و مقایسه سیستم های کنترل الکترونیکی سوخت و جرقه ساژم و بوش و تأثیر آنها بر میزان آلایندگی

کد محصول: me195

تعداد صفحات: ۱۲۶ صفحه فایل word

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست

مقدمه

پیشگفتار

فصل اول:  آلودگی

تعاریف

آلاینده های اصلی

ذرات معلق

منواکسید کربن

دی اکسید گوگرد (SO2)

ترکیبات آلی فرار (VOC)

اکسیدهای نیتروژن

لایه ازن

ازن در تروپوسفر

ازن در استراتوسفر

اثر گلخانه ای

عوامل موثر بر اثر گلخانه ای

کنترل اثر گلخانه ای

فصل دوم:   تولید آلودگی در موتورهای اشتعال جرقه ایSI

آلودگی موتورهای اشتعال جرقه ایSI

آلاینده های خروجی از اگزوز و عوامل موثر بر آنها

هیدروکربن ها

آلودگی تبخیری

آلودگی محفظه میل لنگ

آلودگی سرب

فصل سوم:   معرفی سیستم های انژکتوری (ساژم و بوش

احتراق

اکسید کننده ها

محصولات احتراق

تحلیل استوکیومتری احتراق

بررسی سیستم های سوخت رسانی انژکتوری ساژم و بوش

سیستم انژکتوری طرح ساژم

تشریح سیستم

معرفی سیستم

واحد کنترل الکترونیک (ECU)

واحد کنترل الکترونیک (Electronic Control unit)

مشخصات واحد کنترل الکترونیک (ECU)

نحوه عملکرد ECU در شرایط مختلف

سیستمهای انژکتوری Bosch MP 7.3

مقدمه

مبانی سیستمهای انژکتوری Bosch MP 7.3

عملکرد سیستم انژکتور

ECU انژکتور

دیاگرام راندمان مبدل کاتالیتیکی

نتیجه گیری

فصل چهارم:   خودورو سبز (بررسی خودرو ها از نظر آلودگی و میزان مصرف سوخت)

رتبه انرژی یک خودرو  چگونه تعیین می شود؟

اطلاعات برخی خودرو های دنیا

کم مصرفترین خودروهای ایران و جهان

مصرف سوخت و آلایندگی خودرو های در حال تردد

سوخت مصرفی خودرو ها

اندازه گیری و تعیین مصرف سوخت

چرخه شهری

چرخه برون شهری

چرخه ترکیبی

آزمایش انتشار آلاینده های خودرو

چرا باید توصیه های کاهش مصرف سوخت را جدی بگیریم؟

نتیجه گیری

مقدمه

آمار را داشته باشید: «طبق آمار بانک جهانی، دولت ایران در سال ۲۰۰۶ متحمل پرداخت ۸ میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شده است. رقم در سال ۲۰۰۴، ۸/۷ میلیارد و در سال ۲۰۰۱، ۱/۷ میلیارد دلار بوده است. طبق برآورد های این بانک، خسارت سالانه آلودگی هوا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۶ میلیارد دلار می رسد.» مخ تان سوت کشید؟ اما تنها این نیست که، آمار های سال گذشته مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران نشان می دهد روزانه ۲۷ تهرانی در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. براساس اعلام مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست هم تنها در آبان ماه امسال ۳۶۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان باخته اند. مخ تان سوت کشید؟ اما تنها این نیست که، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته که سال ۷۶ در تهران حدود ۷۰۰ هزار خودرو تردد می کرد که امروز تعداد آنها از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه گذشته است: این یعنی اینکه هر دو سال یکبار شمار خودرو های تهران دو برابر شده است. مخ تان سوت کشید؟ اما تنها این نیست که: براساس استاندارد های جهانی باید به ازای هر یک هزار نفر، یک دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد. بدین ترتیب برای جمعیت ۱۲ میلیون جمعیت تهران ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس و ۷ خط مترو نیاز است. این در حالی است که هم اکنون تنها ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. علاوه بر این در سال های اخیر، سرعت حرکت اتوبوس ها از ۳۰ کیلومتر به ۲۰ کیلومتر در ساعت رسیده است که این در حد یک فاجعه است. احتمالا الآن دیگر مخ تان سوت کشیده است. با این اوصاف شما چه تفاوتی میان زلزله احتمالی در تهران و وضعیت آلودگی هوا می بینید؟؟؟!!!

 پیشگفتار

پیشرفت صنایع و کارخانجات و همچنین نیاز رو به رشد زندگی بشر برای استفاده از دستاوردهای صنایع مختلف از یک سو و از سوی دیگر هجوم زندگی ماشینی و فرهنگ شهر نشینی همه و همه نیاز به نوعی همزیستی بین انسان و صنعت را بیان می کند، همزیستی که در کنار تمام مزایای خود تا کنون ضررهای زیاد به انسان و محیط زندگی او و سایر موجودات زده است.

سالهاست که از حضور غیر قابل انکار و غیر قابل صرف نظر خودرو در دل خیابانها، پارکینگ منازل و محیط زیست ما می گذرد و هیچگاه نخواسته ایم که این موجود صنعتی رااز حضور در زندگیمان کنار بزنیم. علی رغم این حضور پرکار و فعال امروزه خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آلاینده ی هوا،آب، خاک و در کل محیط زیست معرفی و شناخته شده است. افزایش انواع آلاینده های اولیه و ثانویه، گازهای گلخانه ای، بحث داغ ازن و افزایش بیماری های عصبی، قلبی و عروقی تنفسی و… از پیامدهای گازهای خروجی از موتور خودروها می باشند.

کشورهای صنعتی و پیشتاز در صنعت خودرو برای کاهش سطح آلودگی خودروها و کنترل میزان تولید آلاینده های مختلف برای کارخانه های سازنده ی خودرو قوانین محدود کننده ای وضع کرده اند. که هدف اصلی آنها حرکت به سمت خودروهای بدون آلودگی (ZEV) می باشد.

گازهای سمی و خطرناکی که از اگزوز خودروها منتشر می شود نتیجه احتراق ناقص سوخت می باشد و در صورتی که بتوان فرایند احتراق را به دقت کنترل کرد تاثیر بسیار مطلوبی بر کیفیت گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت. پیش شرط لازم برای کنترل میزان آلاینده ها اعمال مدیریت موثر سوخت و در مفهومی کاملتر مدیریت موتور می باشد. به این معنی که کیفیت مخلوط کنترل شود اما چون سیستم های سوخت رسانی سنتی (کاربراتور) قادر به انجام این وظیفه نبودند لذا به سرعت با سیستم های مدیریت موتور (Engine Management) جایگزین  شدند. در کشور ایران نیز میزان آلودگی در شهرهای بزرگ به سطوح خطرناک آن رسیده است و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که ۷۰% از آلودگی شهرهای ایران منشا خودرویی دارد. لذا با توجه به مفاهیم فوق شرکتهای خودروسازی ایرانی بر آن شدند که همپای تکنولوژی خودروسازی جهانی اقدام به طراحی و یا تولید خودروهای با موتور انژکتوری نمایند که از آن جمله می توان به پراید،زانتیا،پیکان، پژوRD، سمند، پژو۲۰۶، پژو پارس، نیسان وانت و … اشاره داشت. سیستم های مدیریت موتور در طرح های مختلف از سوی شرکتهای سازنده ی این سیستم ها تولید می شود که می توان به طرح زیمنس، ساژم، بوش و … اشاره کرد.

در این تحقیق سعی بر آن بوده تا ضمن معرفی دو نوع سیستم سوخت رسانی ساژم و بوش (غیر مولتی پلکس) به تاثیر آنها بر میزان آلایندگی های ناشی از احتراق در موتورهای چهار زمانه ی بنزینی بپردازیم. در ابتدا با توجه به اهمیت مسئله ی آلودگی و آلاینده ها و تاثیر زیانبار آن بر محیط زیست و همچنین سلامت انسان به شرح این معضل پرداخته می شود. در ادامه ضمن بیان اصول حاکم بر سیستم های انژکتوری مدیریت موتور ، به طور خلاصه به معرفی دو نوع از سیستم های سوخت رسانی بوش و ساژم که بر روی خودروهای ساخت داخل نصب هستند و همچنین مقایسه ی آنها از نظر ساختار می پردازیم. در ادامه یک تحلیل آماری را از چگونگی کارکرد خودروهای مختلف ساخت داخل و خارج از نظر میزان مصرف سوخت و تولید آلاینده ها خواهیم داشت که در اینجا لازم است به این نکته توجه شود که این جداول و اعداد ارقام از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور تهیه شده است و کاملا مبنای علمی و آزمایشی (تجربی) دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.