اطلاعیه

شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش هزینه‌های شرکت توزیع برق

کد محصول: MO66

تعداد صفحات : ۱۱۰ صفحه

فرمت فایل word

قیمت :۳۰۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب :

 فصل اول:  کلیات و روش تحقیق ۳
۱-۱ مقدمه ۴
۲-۱ بیان مسئله ۴
۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش ۵
۴-۱ اهداف پژوهش ۵
۵-۱ سئوالات تحقیق ۶
۶-۱ فرضیه تحقیق ۵
۷-۱ متغیرهای تحقیق ۶
۸-۱ روش تحقیق و روش جمع آوری داده ها ۷
۹-۱ آزمون اعتباری و روایی پرسشنامه ۸
۱۰-۱ ساختار تحقیق ۷

 فصل دوم:  مبانی نظری و پیشینه تحقیق ۱۰
۱-۲ مقدمه ۱۱
۲-۲ سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری ( AIS ) ۱۱
۳-۲ مفاهیم مرتبط با هزینه ۱۲
۴-۲ طبقه‌بندی هزینه‌ها ۱۳
۵-۲ مدیریت هزینه ۱۹
۶-۲ تعریف هزینه و موضوع هزینه ۱۹
۷-۲ انباشت و تسهیم هزینه ۲۰
۸-۲ عوامل اصلی مؤثر بر هزینه‌های یک سازمان ۲۱
۹-۲ روشهای شناخته شده کاهش هزینه ها ۲۷
۱۰-۲ پیشینه تحقیق ۳۱

 فصل سوم:  آشنایی با شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی ۳۲
۱-۳ مقدمه ۳۳
۲-۳ تاریخچه شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی ۳۳
۳-۳ شبکه های توزیع انرژی الکتریکی ۳۴
۴-۳ فعالیت شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی ۳۵
۵-۳ خلاصه فعالیت ها ۴۱

 فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده ها وبررسی روند هزینه ها ۴۲
۱-۴ مقدمه ۴۳
۲-۴ بررسی روند هزینه های شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی ۴۳
۳-۴ حسابهای هزینه در شرکت ۴۳
۴-۴ روش کد گذاری هزینه ها در شرکت های توزیع برق ۴۵
۵-۴ هزینه‌های شرکت توزیع برق آذربایجان‌شرقی طی سالهای ۱۳۷۷-۱۳۸۰  ۴۶
۶-۴ حساب سود و زیان ۴۹
۷-۴ هزینه های نیروی انسانی ۵۱
۸-۴ سایر هزینه ها ۵۴
۹-۴ شاخص های هزینه ۵۷
۱۰-۴ روشهای کاهش هزینه های شر کت ۵۹
۱۱-۴ عوامل موثر در کاهش هزینه ها از دیدگاه کار کنان شرکت ۷۴

فصل پنجم:  جمع‌بندی و پیشنهادات ۸۸
۱-۵ جمع‌بندی ۸۸
۲-۵ پیشنهادات ۹۰
ضمیمه ۹۶
تعریف حساب های هزینه در شرکت توزیع ۹۶
مراجع ۱۰۴

چکیده تحقیق:
در شرایط متحول امروزی، بی شک مقوله مدیریت منابع و تشخیص جایگاه واقعی منابع در زنجیره فعالیت ها و کوشش در کنترل و بهینه سازی مستمر آن از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. در این میان یکی از مباحث کلیدی و محوری در استفاده بهینه از منابع در دسترس کاهش هزینه هاست. در راستای کاهش هزینه اولین گام شناسایی عوامل موثر بر کاهش هزینه هاست که موضوع اینمقاله نیز می باشد.
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش هزینه های شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی است که در این راستا علاوه بر نظرخواهی از کارشناسان و مدیران ستادی شرکت، با استفاده از صورت های مالی و سایر اسناد و مدارک اجزای تشکیل دهنده هزینه های شرکت شناسایی شد و با بررسی روند هزینه های شرکت طی پنج سال اخیر عوامل اصلی موثر بر هزینه های شزکت مشخص شد.
نتایج تحقیق در بخش نظر خواهی از مدیران و کارشناسان در مورد عوامل موثر بر کاهش هزینه ها نشان می دهد که عوامل مربوط به پرسنل و نیروی انسانی در میان عوامل مختلف بیشترین تاثیر را برکاهش هزینه های شرکت دارد.
همچنین بررسی صورت های مالی شرکت نشان می دهد که هزینه های حقوق و دستمزد بیش از سه چهارم هزینه های شرکت را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر از کل هزینه های صرف شده در شرکت حدود ۸۱درصد آن متعلق به هزینه ی نیروی کار می باشد و ۱۹ درصد باقیمانده به سایر هزینه های شرکت اختصاص دارد.
نتایج بررسی روند سود عملیاتی نشان می دهد که در دوره ی ۱۳۷۹ – ۱۳۸۱ روند سود عملیاتی شرکت بزولی بوده که با لحاظ روند فرایند بهای تمام شده ی خدمات وضعیت نا مطلوبی را ار بُعد مدیریت هزینه ها برای شرکت ترسیم می نماید. بر اساس یافته های تحقیق در جهت کاهش هزینه ها در انتهایمقاله پیشنهاداتی درسه حوزه ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده است.

مقدمه

فعالیت‌های وزارت نیرو در سه بخش عمده تولید، انتقال و توزیع نیروی برق طبقه‌بندی می‌شود. در این میان فعالیت‌های شرکت توزیع از یک طرف به دلیل قرار داشتن در خط اول تماس مردم با صنعت برق و از طرف دیگر تأمین سرمایه مورد نیاز صنعت برق از طریق فروش انشعاب و نیروی برق، از اهمیت ویژه برخوردار است. بدیهی است سودآوری شرکت توزیع نیروی برق در گرو مدیریت صحیح هزینه‌های شرکت می‌باشد. لذا لازم است در جهت ارائه خدمات مؤثر و به موقع به مشترکین و متقاضیان و بمنظور جلب رضایت مشترکین و متقاضیان، عوامل تأثیر گذار بر کاهش هزینه‌های شرکت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

تحقیق حاضر در راستای چنین امری طرح ریزی شده و امید است انجام این طرح،  مسئولین و کارکنان شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی وسایر استان‌های کشور را در مدیریت هزینه‌ها در جهت ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به مشترکین یاری نماید.

۱-۱      بیان مسئله

 فقدان مدیریت مناسب هزینه‌ها در شرکت ها و مؤسسات می تواند به صورت عدم کنترل یا کنترل ضعیف هزینه‌ها، فقدان اطلاعات مالی صحیح در مورد هزینه‌های محصولات یا خدمات، تصمیم گیری ضعیف و کند یا غیر مبتنی بر اطلاعات و در نهایت افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری نمایان شود. بدیهی است درهرشرکتی نبود مدیریت صحیح هزینه‌ها وعدم شناسایی عوامل موثر بر هزینه‌ها آنها را از آسیب‌های فوق در امان نخواهد گذاشت.

از طرف دیگر به دلیل تعیین قیمت خدمات شرکت توزیع نیروی برق بویژه خدمات فروش انرژی و انشعاب از طرف دولت و عدم اختیار این شرکت در افزایش یا کاهش این قیمت، هر گونه افزایش سودآوری در شرکت توزیع نیروی برق تنها با اعمال کنترل‌های قوی با صرفه جویی‌های ممکن و کاهش‌های معقول و منطقی در هزینه‌های خدمات ارائه شده میسر خواهد بود.

بنابراین با توجه به موارد فوق، این تحقیق سعی دارد با شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش هزینه‌های شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی، راهکار‌هایی رادر جهت کاهش هزینه‌های آن ارایه کرده و مدیران را در تصمیم‌گیریهای مختلف بویژه تصمیمات مالی با فراهم کردن اطلاعات مالی صحیح و به موقع یاری نماید.

۲-۱     اهمیت و ضرورت پژوهش

انرژی برق در زندگی اقتصادی و اجتماعی جوامع و همچنین در زندگی روزمره مردم نقش حیاتی دارد، بطوری که میزان مصرف انرژی مهمترین شاخص بررسی میزان رشد جوامع محسوب می شود. با استناد به اهداف تشکیل شرکت های توزیع و سود دهی اقتصادی آنها، لازم است واحدهای مختلف شرکت از هر جهت تقویت گردد، بطوری که همواره محکم و استوار و بدون تزلزل بتواند در راستای اهداف شرکت و کسب درآمدهای معقول و منطقی حرکت کرده و بنیه مالی و اقتصادی شرکتها را تقویت نماید.

در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش هزینه‌های شرکت از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است و می‌تواند در ارایه اطلاعات دقیق و صحیح به مدیران در خصوص کاهش هزینه‌های خدمات ارایه شده، مفید واقع شود.

اهمیت موضوع، زمانی برجسته می‌شود که به جایگاه شرکت توزیع نیروی برق در ارایه سرویس‌دهی به مشتریان توجه شود. به جرأت می‌توان گفت که شرکت توزیع نیروی برق به عنوان نقطه اصلی تماس شرکت برق با مخاطبان و مشتریان خود می‌باشد. لذا هر گونه کاهش در هزینه‌های خدمات در این واحد می‌تواند در سرویس‌دهی به موقع و مناسب به مشتریان و ارایه اطلاعات دقیق به آنها مؤثر واقع شده و در نهایت رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر فشار روز افزون جامعه برای خصوصی سازی و کاهش هزینه‌ها و تکریم ارباب رجوع باعث شده شرکت‌ها و سازمان‌ها، منبع کاهش هزینه‌ها را شناسایی کنند. شرکت توزیع برق نیز از این امر مستثنی نبوده و در این برهه از زمان بیش از پیش نیازمند شناسایی عوامل موثر بر کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات مطلوب در راستای جلب رضایت مشترکین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.