اطلاعیه

طراحی و تدوین سیستم اطلاعات نگهداری و تعمیرات نیروگاه

این فایل موجود نیست فهرست مطالب صرفا جهت معرفی ارائه گردیده است

فهرست مطالب :

چکیده ..      ۱
فصل ۱ – کلیات
مقدمه       ۳
تعریف موضوع       ۴
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ..    ۵
هدف        ۵
روش تحقیق .     ۶
تعریف واژه های تحقیق .    ۶

فصل ۲ –پیشینه و ادبیات تحقیق
مقدمه       ۸
سازمان چیست .    ۸
تعریف مدیریت ..      ۹
وظایف مدیریت .    ۱۰
داده ها و اطلاعات     ۱۲
تعریف سیستم .   ۱۴
عناصر سیستم ..   ۱۵
طراحی سیستم ..    ۱۶
انواع سیستم ها    ۱۷
انواع سیستم های اطلاعاتی .  ۲۰
اجزاء تشکیل دهنده سیستم های اطلاعاتی  ۲۱
مراحل طرح و اجرای سیستم ها  ۲۲
سیستم های اطلاعاتی کامپیوتری  ۲۸
تعمیرات و نگهداری    ۳۱
انواع روشهای تعمیرات و نگهداری .  ۳۲
بخشهای اصلی تشکیل دهنده مدیریت تعمیر و نگهداری  ۳۵

فصل۳ – معرفی نیروگاه طرشت 
معرفی نیروگاه طرشت    ۳۹
مشخصات فنی نیروگاه ..   ۴۰
وضعیت تعمیر و نگهداری در نیروگاه طرشت . ۴۲
فرمهای موجود در نیروگاه   ۴۴

فصل ۴ – طراحی سیستم اطلاعاتی تعمیر و نگهداری نیروگاه طرشت 
ماموریت و وظایف سیستم تعمیر و نگهداری .. ۴۷
اصول و مفروضات کلی طراحی سیستم تعمیر و نگهداری . ۴۸
نمودار سازمانی واحد تعمیر ونگهداری . ۴۹
علائم مورد استفاده در نمودار گردش عملیات .. ۵۲
فهرست نمودارهای گردش عملیات  ۵۵
فهرست فرمها ؛ کارتها و دفاتر  ۸۵
سیستم کامپیوتری تعمیر ونگهداری .. ۱۱۳
ساختار پیشنهادی شبکه کامپیوتر تعمیر ونگهداری   ۱۱۴

فصل ۵ – نتایج و پیشنهادات
خلاصه تحقیق و نتیجه گیری .  ۱۱۶
اطلاعات مورد نیاز مدیران    ۱۲۱
پیشنهاد به سایر محققین  ۱۲۲
منابع و ماخذ
فهرست منابع .     ۱۲۴
ضمائم
پرسشنامه یک .    ۱۲۵
پرسشنامه دو     ۱۲۹
مقایسه خرابی نمونه ای از تجهیزات نیروگاه در سال ۸۲  ، ۸۳  ..  ۱۳۱
مقایسات زوجی ….    ۱۳۳

چکیده :
نیروگاه طرشت به عنوان اولین نیروگاه بخاری ایران پس از ۴۵ سال کار در عرصه تولید برق هنوز هم سرپا است و گوشه ای از کاستی برق مورد نیاز کشور را تولید می کند ولی در طول دوران بهره برداری به دلیل حضور نیروگاه  های جدید و پیشرفته توجه کمتری به این نیروگاه شده است ، بررسی و بازنگری  وضعیت تعمیر و نگهداری آن امری ضروری است .
بر این اساس با توجه به اینکه در نیروگاه طرشت هیچگونه سیستم اطلاعاتی تعمیر و نگهداری وجود نداشته و کار ها به صورت شفاهی و بدون برنامه ریزی مشخصی انجام می گرفته در این تحقیق سعی بر طراحی سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری شده است که مراحل اجرایی آن به صورت چکیده در زیر آمده است
مرحله اول : این مرحله شامل شناخت اولیه و کلی سازمان ، تعیین نیازهای اطلاعاتی مدیریت ( اطلاعات مورد نیاز مدیران در ضمیمه ۳ آمده است ) ، برنامه ریزی زمانی انجام کار ، برنامه ریزی نیروی انسانی و شناخت تفضیلی سیستم های موجود  سازمان بود . برای گرد آوری اطلاعات چند روش زیر مورد استفاده واقع گردید
– انجام مصاحبه با مدیران وافراد مختلف در واحدهای تعمیرات و بهره برداری بود که معمولا به صورت مصاحبه آزاد و بدون برنامه ریزی قبلی انجام می گرفت .
– طرح پرسشنامه بر اساس سئولات تحقیق بود که در اختیار ۱۵ نفر از مدیران و کارشناسان نیروگاه قرار گرفت که تقریبا تمامی کارشناسان فنی نیروگاه را پوشش می داد .
– روش دیگر روش مشاهده بود و باتوجه به اینکه خودم در سازمان فعال بودم در واقع از روش مشاهده فعال و هدایت شده استفاده کردم .
مرحله دوم : پس از شناخت تفضیلی سیستمهای موجود ، طراحی سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری بر پایه فرایند های زیر انجام گردید .
– تدوین روش ها و دستور العمل ها
– طراحی فرم ها و اسناد مورد نیاز .
– تدوین دستور العمل تنظیم و ثبت فرم ها .
– سیستم های کد گذاری .
مرحله سوم : جهت اجراء و استقرار موفقیت آمیز سیستم های طراحی شده باید مراحل زیر طی شود :
– برنامه ریزی اجرای سیستم ها .
– آموزش و تجهیز نیروی انسانی .
– ایجاد هماهنگی بین واحد های مختلف .
– تدارک و تامین وسایل و امکانات .
– نظارت بر اجرای آزمایشی سیستم .
– نظارت بر اجرای کامل سیستم .
اما با توجه به اینکه زمان لازم برای اجرا و بررسی نتایج حاصل از اجرا نبود ، برای بررسی میزان تاثیر و کارایی وجود سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری و همچنین مشخص کردن شاخصهای تعمیر و نگهداری از پرسشنامه استفاده گردید . برای بررسی سه سئوال تحقیق که در مورد ضرورت انجام سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری ، کاهش هزینه های تولید و افزایش عمر مفید تجهیزات مطرح شده بود پرسشنامه ای شامل ده سئوال تهیه و در اختیار ۱۵ نفر از مدیران و کارشناسان نیروگاه قرار گرفت که البته نتیجه حاصله تائید و تاکید حدود ۸۰ %  از سئوال شوندگان بر مفید بودن اجراء و استفاده از سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری و تاثیر مثبت آن بر کاهش هزینه های تولید و افزایش عمر مفید تجهیزات قرار گرفت .
همچنین برای تعیین شاخص های نتایج اجرای سیستم اطلاعات تعمیر و نگهداری با تهیه پرسشنامه ای دیگر و مشخص کردن تعداد شش شاخص که از مضمون سئوالات پرسشنامه اول استخراج شده بود از تعداد شش نفر از مدیران و کارشناسان خواسته شد با استفاده از جدول ارجحیت مشخص شده در پرسشنامه به صورت دو به دو شاخص ها را ارزیابی نمایند .
تشکیل جداول مقایسات زوجی با استفاده از نظرات اخذ شده ترتیب ارجحیت شاخص ها را به صورت زیر بدست داد :
۱- کاهش توقفات ناشی از خرابی .             ۲- کمک به تصمیم گیری مدیران .
۳- افزایش عمر مفید تجهیزات .                 ۴- کاهش هزینه تعمیرو تولید .
۵- تجزیه و تحلیل خرابی ها .                   ۶- سرویس مرتب تجهیزات .
آنچنان که می دانیم استفاده از فن آوری کامپیوتر بهره برداری از سیستم اطلاعات را ساده تر و قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات را بالا می برد لذا به صورت خلاصه شبکه مورد نیاز کامپیوتری جهت انجام و بهره برداری از سیستم نیز ارائه گردیده است .
در آخر با توجه به اینکه در ارتباط با سیستم های تعمیرات و نگهداری امکان پرداختن به موضوعات دیگری وجود دارد ، مواردی جهت تحقیق و بررسی توسط دانشجویان و محققین دیگر یشنهاد گردید .

مقدمه

امروزه احساس نیاز به توسعه صنعت برق رو به افزایش گذاشته و می دانیم که توسعه صنایع اصلی و بزرگ در یک کشور وابسته به صنعت برق می باشد و توفیق در این امر خود سبب توسعه اقتصادی و متاثر از آن توسعه اجتماعی و سیاسی را در هر کشوری به دست خواهد داد  در این راستا می بینیم که حجم وسیعی از سرمایه گذاری در این صنعت به تجهیزات تولید برق و یا به عبارتی به نیروگاه ها وساخت نیروگاه ها اختصاص یافته است که البته این سرمایه گذاری به صورت مخصوص در مراکز تولید انرژی ایجاد شده قابل رویت می باشد .

       اما سرمایه گذاری فقط ساخت و احداث منابع جدید نیست بلکه استفاده بهینه از منابع موجود خود نوعی سرمایه گذاری است که آن را بهره وری می نامیم و نامحسوس است .

حال با توجه به اینکه نیروگاه ها به دلیل اتصال به شبکه سراسری و وابستگی تجهیزات مختلف نیروگاهی با یکدیگر و اینکه تولید برق مطمئن مستلزم درست کار کردن کلیه تجهیزات به ویژه تجهیزات اساسی نیروگاه می باشد نیاز به حفظ و نگهداری قطعات و تجهیزات ضروری می باشد و لذا برنامه ریزی و اجرای  تعمیرات به موقع به عنوان یکی از فعالیت های مهم در بهینه سازی استفاده از تجهیزات لازم و ضروری می باشد .

 یکی از بارزترین و موثرترین عوامل رشد و توسعه صنایع ، اطلاعات و مکانیزمهای اطلاع رسانی است . هیچ شکی نیست که اطلاعات در سازمانها به عنوان عامل اصلی تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد و انجام وظایف و تحقق اهداف سازمان تنها از طریق سازماندهی درست جریان اطلاعات و ایجاد شبکه های ارتباطی صحیح و کار آمد امکان پذیر می گردد .

در عصر حاضر ، برنامه ریزی و سازماندهی اطلاعات در انجام فعالیتهای مختلف در هر سازمان موجب کسب نتیجه مطلوب و استفاده بهینه از منابع است . چرا که توجه به این موضوع و در این راستا استقرار و بهره برداری از سیستم های مدیریت اطلاعات به عنوان یک برنامه جامع این امکان را فراهم می سازد که مدیران سطوح بالای سازمان بدون وارد شدن به جزئیات بتوانند در خصوص نحوه استفاده از منابع تصمیماتی اتخاذ نمایند .

لذا مشخص است که موفقیت و پیشرفت  هر دستگاه و سازمانی بویژه موسسه های صنعتی و تولیدی مستلزم داشتن سیستم های موثر برنامه ریزی و اطلاعاتی و نظارت بر اجرای دقیق و منظم آنها در کلیه مراحل می باشد .

حال با توجه به اینکه در موسسه های صنعتی و تولیدی بویژه نیروگاههای برق ، ماشین آلات و تجهیزات همواره در حال فرسوده شدن هستند بنابراین توجه به مسئله تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات از اهم مسائل بوده و برای توسعه و افزایش حجم فعالیت هایشان نیاز مبرم به وجود یک سیستم مجهز اطلاعاتی برنامه ریزی شده تعمیر ونگهداری را دارند تا به صورت مستمر در اجرای برنامه ، کنترل و نظارت داشته و اطلاعات کاملی از اوضاع و نحوه عملکرد تجهیزات به عنوان عامل اصلی در پیشگیری و کنترل خرابیها داشته باشند .

این واقعیت که از خرابی و از کار افتادگی تجهیزات در واحدهای صنعتی به طور کامل نمی توان جلوگیری نمود را نباید فراموش کرد ، ولی می توان با استفاده بهینه از فنون برنامه ریزی اطلاعات قابلیت استفاده از تجهیزات را بالا برد . به طور کلی موارد زیر می توان به عنوان عمده پیامدهای خرابی تجهیزات و از کار افتادگی آنها بیان نمود .

۱- کاهش یا عدم تولید

۲- بیکاری نیروی انسانی

۳- تعطیلی و تاخیر در سایر واحدها که در ارتباط با این تجهیزات می باشند

۴- هزینه های تعمیر و تعویض قطعات

۵- تاثیر منفی در روحیه عوامل انسانی مرتبط با تجهیزات

۶- مخاطرات احتمالی ( کاهش ایمنی محیط کار )

۷- کاهش عمر تجهیزات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.