اطلاعیه

بررسی زمینه ها و آثار استقرار مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق

این فایل موجود نیست فهرست مطالب صرفا جهت معرفی ارائه گردیده است

فهرست مطالب

فصل اول (معرفی پژوهش)
۱-  تبیین موضوع تحقیق ۲
۲-  اهمیت موضوع تحقیق ۳
۳-  اهداف تحقیق  ۵
۴-  انگیزه انتخاب موضوع تحقیق ۶
۵-  قلمرو تحقیق  ۷
۶-  سئوالات تحقیق  ۸
۷-  چهارچوب نظری تحقیق ۹
۸-  محدودیتهای تحقیق  ۱۰
۹-  تعاریف عملیاتی  ۱۱

فصل دوم  :  ادبیات تحقیق
بخش اول :
۱-  نظام مدیریت مشارکتی در ایران  ۱۳
۲-  نظام مدیریت مشارکتی از دیدگاه تعالیم اسلام  ۲۱
۳-  نظام مدیریت مشارکتی از دیدگاه سیاسی و قانون اساسی ۲۵

بخش دوم :
۱-  شیوه و سبکهای مدیریت  –  مدیریت مشارکتی  ۲۹
۲-  معنا و مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی  ۳۳
۳-  مروری بر نظریات مدیریت مشارکتی  ۳۵
۴-  اهداف به کارگیری مدیریت مشارکتی  ۴۴
۵-  شکلهای گوناگون اجرای مدیریت مشارکتی ۴۷
۶-  ضرورت به کارگیری نظام مدیریت مشارکتی  ۵۱
۷-  منافع و مزایای به کارگیری مدیریت مشارکتی  ۵۴
۸-   موانع و مشکلات به کارگیری مدیریت مشارکتی ۵۸
۹-  زمینه های مؤثر در استقرار مدیریت مشارکتی و اثر بخش ۶۴

بخش سـوم :
۱- پژوهشها و تحقیقات انجام گرفته ۷۱
۲- نتیجه گیری فصل ۲ ۷۴

فصل سوم  :  روش تحقیق
۱-  مقدمــه ۷۶
۲-  مدل تحلیلی ۷۶
۳-  نوع تحقیق ۷۷
۴-  جامعه آماری ۷۸
۵-  روش جمع آوری اطلاعات ۷۸
۶-  شیوه امتیاز دهی ۸۰
۷-  دامنه تغییرات ۸۰
۸-  روش آمـاری۸۰
۹-  خلاصــه ۸۲

فصـل چهارم :  تجزیه و تحلیل یافته ها
۱-  مقدمـه۸۵
۲-  توزیع درصد پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی ۸۶
۳-  توزیع درصد پاسخگویان بر حسب سابقه کار ۸۷
۴-  توزیع فراوانی سئوالات فرضیه ها ۸۸
۵-  آزمون فرضیه ها  ۹۶
۶-  آزمون تی هتلینگ  ۱۰۲
۷-  توزیع فراوانی مطلق و درصدی اظهار نظر در مورد سئوالات بصورت جداگانه ۱۰۴
۸-  خلاصه فصـل۱۳۰

فصل پنجم :
۱-  مقدمه  ۱۳۲
۲-  تبیین موضوع  ۱۳۲
۳-  مروری بر نوشته ها ۱۳۳
۴-  نتیجه گیری  … ۱۳۷
۵-  پیشنهـادات۱۴۲
فهرست منابع

چکیده  :
نظام مدیریت مشارکتی که در این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته از جمله شیوه های رهبری و مدیریت جدید سازمانهاست و بر این منطق استوار است که افراد در تصمیم سازی و تصمیم گیریهایی که بر سرنوشت آنان اثر می گذارد مشارکت کنند ، در کارهای خود از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد و بر زندگی کاری خود کنترلهائی اعمال نمایند.
با ایجاد فضای مشارکت افراد با انگیزه می گردند ، زیرا کارکنان احساس می کنند مورد پذیرش بیشتر شرکت هستند و در کارهای آن درگیرند از این راه احساس احترام به خود ، خشنودی شغلی و همکاری با مدیریت می توانند بهبود یابد. پی آمدهای مشارکت اغلب در کاهش تعارض و فشار عصبی در کار ، تعهد و دلبستگی بیشتر به هدفها و پذیرش بهتر دگرگونیها پدیدار می شود ، مدیریت مشارکتی فرصتی فراهم می آورد تا همه کارکنان خود را  در مسئولیت ، خطرپذیری و کامیابی سهیم بدانند و این طریقی است که پنجره ای به سوی درمان دردهای مزمن سازمانی از قبیل بی انگیزشی کارکنان ، ناخشنودی از شغل ، مقاومت کارکنان در برابر تصمیمات ، افزایش هزینه ها و همینطور عدم مسئولیت کارکنان گشوده می شود.
این تحقیق تلاش دارد به موضوع مدیریت مشارکتی و زمینه های استقرار آن در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری بپردازد که البته توفیقاتی هم بدست آمده است . که بدین منظور با مطالعه دقیق ادبیات تحقیق که شامل کتابها ، مقالات و مجلات که در این باره به رشته تحریر در آمده بودند به بنیانهای اساسی مفهوم مدیریت مشارکتی و اثرات و موانعی که در مسیر استقرار آن وجود دارد آگاهی حاصل گردیده است . اهدافی که این تحقیق به دنبال آن است عبارتند از :
۱- آیا زمینه اجرای مدیریت مشارکتی از جنبه های مختلف در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری فراهم است ؟
۲- آیا اجرای مدیریت مشارکتی تاثیر مثبت ( انگیزش – رضایت شغلی –  کاهش مقاومت در برابر تصمیمات –  مسئولیت پذیری –  کاهش هزینه ها ) کارکنان  دارد ؟
این تحقیق به بررسی آثار و نتایج بکارگیری نظام مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری می پردازد که در این راستا تلاش گردیده است تاثیر مدیریت مشارکتی بر انگیزش ،‌ کاهش مقاومت کارکنان در برابر تصمیمات ، مسئولیت پذیری و کاهش هزینه ها مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا به کارگیری مدیریت مشارکتی دارای جنبه های مثبتی بر روی مفاهیم فوق دارد یا خیر ؟
با مروری بر ادبیات تحقیق و پژوهشها و تحقیقات مختلفی که در این باره انجام گرفته بود زمینه تدوین فرضیات تحقیق فراهم آمد و پس از آن جهت بررسی فرضیات تحقیق و اینکه آیا مدیریت مشارکتی دارای جنبه های مثبت بر روی انگیزش کارکنان رضایت شغلی ، کاهش مقاومت در برابر تصمیمات ، مسئولیت پذیری ، کاهش هزینه ها می باشد اقدام به تهیه پرسشنامه گردید که اطلاعات بدست آمده از آن مورد تجزیه و تحلیل آماری نیز قرار گرفت و همگی نشان دهنده صحت فرضیات می باشد بنابراین یافته های تحقیق عبارتند از :
۱- مدیریت مشارکتی موجب افزایش انگیزش کارکنان می گردد.
۲- مدیریت مشارکتی موجب افزایش رضایت شغلی کارکنان می گردد.
۳- مدیریت مشارکتی موجب افزایش مقاومت در برابر تصمیمات سازمانی می گردد.
۴- مدیریت مشارکتی موجب افزایش مسئولیت پذیری کارکنان می گردد.
۵- مدیریت مشارکتی موجب کاهش هزینه های می گردد.
۶- زمینه اجرای مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری فراهم است.
یافته های فوق بیانگر آن است که اجرای نظام مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری دارای جنبه های مثبتی بر روی انگیزش کارکنان ، رضایت شغلی ، کاهش مقاومت در برابر تصمیمات ،  مسئولیت پذیری و کاهش هزینه های می باشد.
البته باید این مطلب را مورد توجه قرار داد  که برای استقرار در اجرای اصولی و سازنده مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری به گونه ای که نتایج کامیاب آن راهگشای برخی از مشکلات سازمانی نیز باشد لازم است تمام عناصر تشکیل دهنده شرکت عزم واقعی خود را جهت همراهی کاروان نظام مدیریت مشارکتی جزم نمایند. و اعتقاد عملی به گفته ها و نوشته ها پیدا کنند . و بستر سازی و کار فرهنگی جهت ایجاد اعتقاد عملی به مشارکت اساسی ترین اقدامی است که نیاز است انجام شود . چونکه مدیریت مشارکتی را باید با آگاهی نسبت به آن شروع نمود تا زمینه باور و التزام عملی فردی و اجتماعی آن فراهم گردد.

تبیین موضوع تحقیق :

     موضوع تحقیق بررسی زمینه ها و آثار استقرار نظام مدیریت مشارکتی در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری میباشد. و به عبارت دیگر چگونه میتوان مدیریت مشارکتی را در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری پیاده نمود و برای انجام آن چه شرایطی لازم است و چه بایدها و نبایدها نیاز است انجام گیرد و آیا میتوان نظام مدیریت مشارکتی را در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری با توجه به ویژگیهائی که دارد پیاده نمود. و قبل از بررسی    زمینه ها و آماده بودن بستر فرهنگی آیا به نتایج خوبی خواهد رسید . به همین دلیل باید به صورت منطقی و آگاهانه و با تکیه بر مبانی نظری و به صورت همه جانبه با آن برخورد کرد. چونکه انتقال از نظام غیر مشارکتی و کارآمد ساختن نظام مدیریت مشارکتی پس از آغاز عملی سهل و آسان نخواهد بود ، و نظام مدیریت مشارکتی در واقع یک تحول بنیادی در سازمانها     می باشد . مدیریت مشارکتی با هدف کاهش میزان سرپرستی و نظارت بر کارکنان می کوشد تا کارکنان خود ، به بالا بردن میزان بهره وری دلسوزی نشان دهند و دلبستگی خود را به هدفهای گروه و سازمان بیفزایند و در نهایت به احساس ما در برابر من و ایشان دست یابند و به        پدید آمدن فضای سازمانی مطلوب و دلپذیر یاری دهند .

بررسی های روانشناختی نشان داده است که بین  نو آفرینی و خلاقیت کارکنان با مشارکت آنان در تصمیم گیری و فرصت بیان اندیشه ها رابطه بسیار قوی و مثبت وجود دارد.}پیک برق شماره ۳۰۸{

     مشارکت یعنی دخالت داوطلبانه افراد در اموری که مربوط به آنهاست و تمایل و توانایی و اظهار نظر انتخاب و انتقاد در قبال آن امور را دارا باشند . مشارکت یک درگیری ذهنی – عاطفی اشخاص در موقعیتهای گروهی است که آنان را بر می انگیزد تا برای دستیابی به هدفهای گروهی یاری دهند. و در مسئولیت کار شریک شوند ، برای مدیریت مشارکتی نمی توان تعریفی جامع و کامل ارائه داد که در تمام سازمانها و کشورها و ملل با اوضاع مختلف فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی نژادی و ….. قابل اجرا باشد , چونکه مدیریت مشارکتی روشی است که با خصوصیات و روحیات افراد سرو کار داشته و از این رو برای اجرای آن در هر کشور و جامعه ای باید انعطافهایی در آن داده و با خصوصیات آن جامعه منطبق کرد ولی بطور کلی مدیریت مشارکتی را بدین گونه میتوان تعریف کرد :

     مدیریت مشارکتی عبارت است از مجموعه گردش کار و عملیاتی که تمام کارکنان و زیردستان یک سازمان را در روند تصمیم سازی و تصمیم گیریهای مربوط به آن سازمان دخالت می دهد و شریک می سازد . تأکید اصلی بر این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت علاقه مندانه و داوطلبانه عموم افراد است و می خواهد از ایده ها، نظریات و ابتکارات آنها در حل مشکلات و مسائل سازمانی استفاده کند لذا اساس فرآیند این مدیریت بر مبنای تقسیم اختیارات , بین مدیریت و کارکنان استوار است . در این میان باید تأکید داشت که مشارکت بایستی از هر دو طرف ( هم مدیریت و هم کارکنان ) به صورت واقعی و قابل باور و نه تصنعی و ظاهری انجام گیرد , به بیان دیگر مدیران باید اعتقاد داشته باشند که زیردستان می توانند در کارها و تصمیم گیریها دخالت کنند و مفید باشند و زیردستان هم باید مطمئن و معتقد باشند که دخالت آنها و نظرات و           راه حلهائی که ارائه می دهند از سوی مدیریت واقعاً محترم شمرده و در صورت تأیید به اجرا در می آید .} پرویز سعیدی ، ساتفا ، شماره ۲۴ {

اهمیت موضوع :

     نگاهی به تحولات علم مدیریت در سی ساله اخیر ما را متوجه تکاپوی جدی اندیشمندان و صاحبنظران علم مدیریت برای پیدا کردن راه حلهای مناسب می سازد.

ظهور انواع نظریه ها و فنون مدیریت جدید مثل مدیریت مشارکتی ، کایزن ، مهندسی مجدد فرآیند ، سازمانهای مجازی و بسیاری دیگر نشان دهنده تلاش این اندیشمندان برای سبک و روشی جدید است که بتواند عنوان ابزار دست مدیران، دنیای پیچیده ای را که سازمانهای آنها را در میان گرفته است اداره کند . خوشبختانه مدیریت مشارکتی موجودی که نطفه آن در دهه ۵۰ در ژاپن بسته شد اکنون به عنوان یکی از بهترین روش مدیریتی شناخته شده و قابلیت های خود را به ظهور رسانیده است .

     در دنیای امروز حرکت به سمت و سوی مشارکت یک واقعیت انکار ناپذیر گردیده است و راهی پویا و ارزنده برای شرکت دادن کارکنان در اداره یک سازمان است و بدینوسیله حرکتهای تازه و نو را سر و سامان می دهند و از خلاقیت و ابتکارات کارکنان به نحو مطلوب استفاده      می گردد . و مشارکت به عنوان حسن همدلی و تلاش برای بهتر شدن است . در واقعه فلسفه نظام مدیریت مشارکتی بر این پایه استوار است که مدیریت برای اثربخشی سازمان از منابع زیر استفاده می کند :

الف : بازوی کارکنان : قدرت بدنی و تلاش بدنی

ب : قلب کارکنان : رضایت ، وفاداری و تعهد

ج : فکر کارکنان : اندیشه و قدرت ابتکار } پیام مدیریت ، شماره ۱۴ ، تیر ۷۷ {

     بنابراین نیروی انسانی و اهمیت آن در سازمان حقیقتی است که از نظر هیچ کس پوشیده نیست نقش جایگاه این منبع و توانمندیهای بی نظیر او حیات و دوام سازمانها در گرو جلب رضایت و توجه افزونتر به خود نهاده است .

     یکی از نخستین وظایف مدیران کشف راهکارهای لازم جهت بکارگیری نیروی انسانی می باشد , بگونه ای که عملکرد آنها به بالاترین سطح ممکن برسد بدین معنی که بیشتر تلاش کنند , بطور منظم در محل کار حاضر شوند و برای تحقق اثربخش هدفها و تصمیم های سازمانی کوشش کنند.

و چگونه میتوان استعدادها و ظرفیتهای بالا و بالقوه نهفته انسانی را شناسائی و آنها را در جهت حداکثر کارآیی کیفیت و بهره وری از منابع موجود بکار گرفت. یکی از راهکارهای مشارکت کارکنان در عرصه مدیریت است که در سالهای اخیر در جوامع توسعه یافته مورد توجه جدی بوده است .

     و در این تحقیق سعی میشود که این مهم در شرکت مدیریت تولید برق شهید محمد منتظری مورد بررسی قرار گیرد .

     آنچه لازم است مورد توجه قرار گیرد آن است که چگونه میتوان عامل نیروی انسانی را در جهتی هدایت و رهبری نمود که حداکثر فعالیت و کارائی و بهره وری و رضایت در فعالیتهای سازمانی حاصل آید و زندگی کاری پر نشاط و شاداب گردد و در ابعاد مختلف آنچه در سالهای اخیر حاصل گردیده و اندیشمندان تحت عنوان توسعه مطرح می نمایند تأکید بر این نکته دارند که موضوع مشارکت به عنوان یکی از عناصر اساسی و قطعی در تمامی ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی توسعه است . و به عبارت دیگر توسعه در مفهوم عمیق و کلان آن بر محوریت عامل نیروی انسانی قرار دارد .

     مشارکت با توجه به اینکه به جنبه های معنوی و بالندگی و رشد شخصیت انسان تأکید می کند و به ارزشهای والای شکوفا کردن و تأمین نیازهای فرا مرتبه ای وی نظر دارد. محصول چنین دیدگاهی باعث افزایش اعتماد کارکنان به یکدیگر, رسیدن به جایگاه انسان مداری و خود کنترلی که یکی از مهمترین اهداف رهبری است خواهد بود . با عنایت به مطالب ارائه شده مشارکت بر سه ارزش بنیادی تأکید دارد که بصورت خلاصه عبارتند از :

الف : سهیم کردن کارکنان در قدرت و اختیار

ب : اجازه دادن به کارکنان برای نظارت بر سرنوشت خویش

ج : باز گشودن فرصتهای پیشرفت به روی کارکنان بویژه سطوح پائین سازمان

با توجه به ارزشهای اشاره شده مشارکت می کوشد که :        

۱- شنیدن صدای دیگران را آسان سازد .

۲- احساس مالکیت فراهم آورد .

۳- حاشیه نشینی و بیگانگی با سازمان را از میان بردارد .

۴- ناتوان را نیرومند سازد .

۵- فرهنگ سکوت را درهم شکسته و اعتماد و اطمینان و آزادی بیان و اندیشه را فراهم سازد . (پیک برق ، شماره ۳۰۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.