اطلاعیه

کارآموزی ایستگاه فشار ضعیف شماره ۳ کچساران

کد محصول ksh66

تعداد صفحات: ۶۱ صفحه فایل word

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

مقدمه ۱
تاریخچه ۳
پیشینه مناطق نفتخیز گچساران ۵
دیاگرام جایگاه تأسیسات تقویت فشار و تزریق گاز در
صنعت نفت و گاز ۸
سیستم گاز سوخت مصرفی تور بین ۹
روغن روغنکاری ۱۰
(O/W SEPARATOR) 18
COMPRESOOR DISCHARGE 25
انواع گلیکول ۳۱
شرح جذب آب توسط گلیکول ۳۲
شرح عملیات احیا گلیکول ۳۴
ممانعت کننده خورندگی ۳۷
مشعل کردن گاز ۴۰
مشعل سرد ۴۲
کنترل نقطه شبنم گاز مصرفی سوخت قسمت دوم ۵۰
هوای ابزار دقیقی و عملیات خشک کردن هوا ۵۲
عملیات احیاء و کارکردن خشک کن ها ۵۳
برق ورودی ایستگاه ۵۵
مولد برق اضطراری ۵۶
توقف اضطراری ردیف تراکم ۵۹
مقدمه :
کشور ما یکی از کشورهای نفت خیزجهان می باشد و بیشتر درآمد اقتصادی آن از طریق صادرات نفت به کشورهای خارجی تامین می شود, یا به طور کلی پایه اقتصادی کشور ما صنعت نفت می باشد , و هر گونه لغزش و کم کاری در این صنعت خسارات شدید و جبران ناپذیری به اقتصاد مملکت وارد می کند . پس باید به فکر این صنعت باشیم , و برای هرچه بهتر و بیشتر استفاده کردن از این منبع عظیم انرژی باید تلاش و کوشش خستگی ناپذیری انجام دهیم , تا با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت صنایع جدید و پیشرفته و روشهای بهینه و کارآمد از به هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم , و عوامل به ظاهر نا کارآمد را به طریقی در جهت استفاده مفید به کار گیریم , برای مثال همین واحدهای ایستگاههای تقویت فشار ضعیف به همین منظور جهت استفاده هر چه بیشتر و بهتر از منابع نفتی(چاههای نفتی) که بهره برداری از آن مشکل شده است تاسیس شده است .
می دانیم که ابتدا محل چاههای نفت را گروه مهندسین اکتشاف نفت توسط دستگاههای مخصوص و ویژه , مشخص می کنند , سپس در آن محل توسط گروه مهندسی حفاری چاههای نفت, چاه نفت حفاری شده و نفت از چاهها استخراج می شود . همراه نفت استخراج شده یک سری گازها و همچنین بخار آب و آب شور و گازH2S و غیره بیرون می آیند . در کشورهایی که به فن آوری خالص سازی گازها دستیابی ندارند ,گازهایی را که همراه نفت از چاهها استخراج می شود می سوزانند که این کار در کشورهایی مانند نیجریه و بعضی کشورهای دیگر هنوز انجام می شود . ولی در کشور ما با استفاده از فن آوری خالص سازی گازها , گازهای استخراجی از چاههای نفت و گازهای جدا شده از نفت در قسمت بهره برداری را به ایستگاههای تقویت فشار ضعیف انتقال می دهند در این ایستگاهها گاز را توسط واحد گلیگول نمگیری می کنند وفشار گاز را در آن ایستگاه تا حدودی بالا می برند , و بعد آن را به ایستگاه فشار قوی منتقل می کنند ,که در ایستگاه فشارقوی , فشار گاز را همچنان بالاتر می برند و آن را جهت تزریق به مخازن نفت در زیر زمین مورد استفاده قرار می دهند این کار برای استفاده بهتر از منابع نفتی است که فشار آن کم شده و استخراج نفت از آن با مشکل انجام می گیرد بنابراین همانطور که گفته شد می توان از عواملی که به ظاهر قابل استفاده نیستند استفاده مفید و موثر نمود و این مهم در صورتی امکان پذیر می باشد که نیروی متخصص ما از ظرفیتهای علمی خود بهتر و مفیدتر استفاده کنند.
تاریخچه
شرکت ملی مناطق نفتخیز از حیث وسعت منطق عملیاتی ، گستردگی و تنوع کاری ، مسئولیت تولید نفت و گاز و ارز آوری برای کشور ، بزرگترین شرکت تابعه وزارت نفت به شمار می آید . شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان شرکت مادر از پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون ، کارون ، گچساران ، آغاجاری و مسجد سلیمان تشکیل شده است . حوزه عملیاتی این شرکت با مجموع شرکتهای تابعه بخش وسیعی از خاک ایران را پوشش می دهد و دارای بیش از ۱۰۰ حوزه میدان بزرگ و کوچک نفت و گاز شناخته شده است .
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکتهای بهره برداری نفت و گاز تابعه ، با بهره گیری از هزاران نفر کادر متخصص و مجرب و با استفاده از تأسیساتی مانند واحدهای بهره برداری ، واحدهای تقویت فشار ، واحدهای مختلف عملیاتی و بارگیری ، فعالیت گسترده ای را در حوزه مسئولیت خود انجام می دهد .
از دیگر فعالیتهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از تولید نفت که می توان از آن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردها نام برد ، اجرای عملیات گسترده « تزریق گاز » به میادین نفتی کشور
می باشد که با منظور صیانت از مخازن عظیم نفت و دستیابی و استحصال مجدد نفت از میادین غیر فعال در حال انجام است .
بر پایه نتایج محاسبات و مطالعات مهندسی مخازن ، به ازای تزریق ۲ تا ۴ هزار فوت مکعب گاز در میادین نفتی ، می توان یک شبکه نفت اضافی از این مخازی تولید کرد ( اختلاف ۲ تا ۴ هزار فوت مکعب مربوط به موقعیت مخازن است ) . تزریق گاز در مخازن نفتی ایران باصرفه ترین و از نظر اصولی تنها راه صیانت ازمخازن‌‌‌ نفتی است . بالاترین بازدهی نفت ، از طریق تزریق‌گازدرمخازن مختلف جهان در مقایسه با تزریق آب به اثبات رسیده است . به گونه ای که متخصصان شرکت های نفتی « توتال » ،‌« الف » و «شل» در مقالات مختلف حضور نشان داده اند ، حتی تزریق هوا در مخازن شبه مخازن ایران از تزریق آب به میزان وسیعی بهتر و بالاتر است .به طور کلی با تزریق گاز در میادین نفتی ، می توان میزان بهره برداری روزانه نفت کشور را در میزان تولید فعلی ثابت نگه داشت و از حفاری چاه های بیشتر به میزان قابل توجهی کاست و به عبارت دیگر می توان گفت : « تزریق گاز تنها راه احیای مخازن نفت می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.