اطلاعیه

فرآیندهای نفت و تقطیر آن

کد محصول SH106

تعداد صفحات: ۴۵ صفحه فایل WORD

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

مقدمه ۱
تقطیر نفت خام ۷
نمک زدایی از نفت خام ۸
فرآورده های تقطیر نفت خام ۲۰
تجزیه و تحلیل مواد نفتی از نظر تقطیر ۲۲
تولید و تصفیه برش های نفتی ۲۸
انواع پالایشگاه ها ۲۹
عاری نمودن نفت خام از آب ۳۱
تعادل مایع بخار ۳۴
انواع روغن های چرب کننده ۴۰
مقدمه :
نفت « پترول » یا به اصطلاح روغن های معدنی مخلوطی از هیدروکربورها می باشد که منابع آن اغلب در اعماق زمین وجود دارد .
انگلیسی ها کلمه لاتین آن « پترولئوم » را پذیرفته اند . در صورتی که آلمانیها آن را
«‌ اردل »‌ به معنای روغن زمینی می نامند .
این ماده را از قرن ها پیش به صورت گاز در آـشکده ها و یا به فرم قیر ( ماده ای که پس از تبخیر مواد فرار یا سبک نفت از آن باقی می ماند ) می شناخته اند بطوری که در کتاب مقدس و تاریخی اشاره شده است در ساختمان برج بابل از قیر استفاده گردیده و کشتی نوح و گهواره حضرت موسی نیز به قیر اندود بوده است .
بابلی ها از قیر به عنوان ماده احتراق در چراغها و تهیه ساروج جهت نیز قابل نفوذ نمودن سدها و بالاخره جهت استحکام جاده ها استفاده می کرده اند . مصریها در قدیم مردگانشان را با آن مومیائی می نموده اند . مردم در ایران – رومانی – باکو – هند قبل از میلاد مسیح بصورت گوناگون این ماده مورد را مورد استعمال قرار داده اند . مدت زمان مدیدی مورد استعمال نفت برای مصارف خانگی و یا به عنوان چرب کننده ها بود اما از آغاز قرن شانزدهم میلادی روز به روز موارد استعمال آن رو به افزایش نهاد تا اینکه در سال ۱۸۵۴ میلادی ( در شهر گالیسی در اروپای مرکزی ) ‌دو نفر داروساز وجود یک فراکسیون سبک قابل اشتعال را در روغن زمینی تشخیص د ادند و همچنین به کمک تقطیر ، مواد دیگری بدست آورند که برای ایجاد روشنایی به کار می رفت . بر اساس اینکار آزمایشگاهی بود که بعداً دستگاههای عظیم نفت طرح ریزی و مورد بهره برداری قرار گرفت .
صنعت نفت با احداث چاه نفت دارک در منطقه پنسیلوانیای اتازونی در ۲۷ ادت ۱۸۵۹ میلادی با تولید روزانه ۱۶۰۰ لیتر آغاز شد .این صنعت در ابتدا در بعضی از کشورها مانند کانادا ، روسیه – ایتالیا و سپس با گذشت چند دهه دافه اکتشاف آن به منطقه خاورمیانه و خاور دور گسترش یافت .
در پنجم خرداد ۱۲۸۷ شمسی مطابق با ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی گروهی از مکتشفین سپس از هفت سال تفحص در تپه ها و کوه های جنوب غربی ایران بالاخره نمره زحمات و کوشش خود را در مسجد سلیمان واقع در دامنه جبال زاگروس و یا بهتر در کوههای بختیاری یافتند و بدین ترتیب از این تاریخ صنعت نفت ایران پا به عرصه وجود گذاشت . ساختمان اولین خط لوله به طول ۱۶۳ مایل بین مسجد سلیمان و آبادان و تشکیل یک پالایشگاه در جزیره آبادان مدت سه سال طول کشید و نخستین جریان نفت به پالایشگه در سال ۱۹۱۱ میلادی صورت گرفت بطور کلی تولید روزانه نفت در ایران تدریجاً افزایش یافت بطوری که در سال های قبل از انقلاب اسلامی به حدود ۸/۵ میلیون شبکه در روز رسیده بود . اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعلت وجود جنگ تحمیلی توسط دولت عراق مقدار تولید نفتن به شدت کاهش یافت . بطوری که مقدار صادراتی نفت ایران از ۸۶۷/۴ میلیون بشکه در روز ( سال ۱۳۵۶ ) به ۷۹۷ هزار شبکه در روز (‌سال ۱۳۵۹) کاهش یافت . در آمار منتشره توسط BP تولید نفت خام جهان در سال ۱۹۹۴ روزانه ۶/۶۶ میلیون بشکه بوده است که سهم تولید اعضای اوپک از آن حدود ۳/۲۷ میلیون بشکه در روز (‌۴۱ درصد از کل تولید جهان ) می باشد بدین ترتیب ، میزان نفت خام تولید شده برای ایران معادل ۶/۳ میلیون بشکه در روز ( که معادل ۴/۵ درصد از تولید جهانی ) است . در نظر است که سطح تولید نفت خام طی سالهای ۷۶-۱۳۷۲ در حدود ۵/۴ میلیون بشکه در روز حفظ شود .
یکی از مناطق سرشار از ذخایر نفت و گاز ، منطقه خلیج فارس می باشد . خلیج فارس ، دریایی ک عمق و نیمه بسته ای در جنوب غربی آسیا با مساحت ۲۵۱ هزار کیلومتر مربع است . بسته های نفتی خلیج فارس ، یکپارچه فلات قاره نامیده می شود . آب آن شود و میزان نمک در آن ۳۸ تا ۷۰ بخش در هزار اندازه گیری شده است .
هشت کشور ایران ، عراق ، کویت ، عربستان ، قطر ،‌امارات عربی متحده ، بحرین و عمان به عنوان کشورهای ساحلی خلیج فارس ، حدود ۶۵ درصد ذخایر نفت و ۳۲ درصد ذخایر جهان را در اختیار دارند آمار منتشره شرکت BP در زمینه ذخایر نفت و گاز نشان می دهد که در ابتدای سال ۱۹۹۴ میلادی کل ذخایر نفت جهان یک تریلیون بشکه وکل ذخایر گاز طبیعی جهان ۱۴۲ تریلیون متر مکعب است که با روند مصرف کنونی کفاف ۹/۶۴ سال مصرف جهانی را می دهند . در این جهان ایران با ۲۱ تریلیون متر مکعب دارای بیشترین ذخایر گاز طبیعی و عربستان با ۲/۲۶۱ میلیارد بشکه صاحب بیشترین ذخایر نفت در منطقه می باشند . حجم صادرات نفت خام و فراورده های نفتی کشورهای منطقه خلیج فارس روزانه به ۱۵ میلیون بشکه در سال ۱۳۷۴ می رسد که این رقم حدود ۴۰ درصد مواد نفتی مورد معامله در بازارهای جهان را تشکیل می دئهد یکی دیگر از مناطق نفت خیز کشور ، دریای خزر می باشد که در آخر مرداد ماه ۱۳۶۹ با حفر چاهی به عمق ۴۲۱۹ متر در ۳۰ کیلومتری شمال بندر انزلی برای نخستین بار با رسیدن به لایه گاز ،‌ وجود نفت و گاز در این منطقه به اثبات رسید. گاز استحصال شده از این منطقه ( منبع ) شامل ۸۴ % متان ،‌۱۰% پنتان ، ۶%‌هگزان می باشد یادآوری می شود که تعداد چاههای نفت شناسایی شده در بخشی از دریای خزر که متعلق به ایران می باشد تا این تاریخ ۴۰ مخزن ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.