اطلاعیه

بررسی فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی

کد محصول SH103

تعداد صفحات: ۷۵ صفحه فایل WORD

قیمت: ۱۳۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

فازهای ۴ و ۵ در یک نگاه
واحد سطح
واحد ۱۰۱
واحد ۱۰۲
واحد ۱۰۳
واحد ۱۰۴
واحد ۱۰۵
واحد ۱۰۶
واحد ۱۰۷
واحد ۱۰۸
واحد ۱۰۹
واحد ۱۱۰
واحد ۱۱۱
واحد ۱۱۳
واحد ۱۱۴
واحد ۱۱۵
واحد ۱۱۶
واحد ۱۲۱
واحد ۱۲۴
واحد ۱۲۵
واحد ۱۲۶
واحد ۱۲۷
واحد ۱۲۸
واحد ۱۲۹
واحد ۱۳۰
واحد ۱۳۲
واحدهای ۱۴۰ ، ۱۴۱ ، ۱۴۲
واحد ۱۴۵
واحد ۱۴۶
فازهای ۴و۵ در یک نگاه 
طرح توسعه فازهای۵ و۴ میدان گازی پارس جنوبی در مرداد ماه ۱۳۷۹ به صورت قرارداد بیع متقابل و با بودجه‌ای برابر ۱۹۲۸ میلیون دلار نفت و کنسرسیومی مرکب از شرکت ایتالیایی آجیب و شرکت پتروپارسی به نسبت ۶۰ و ۴۰ درصد منعقد شد . پس از آن پتروپارس نیمی از سهم خود رابه شرکت دولتی نیکو واگذار کرد . این فازها به اهداف استحصال گاز طبیعی به میزان روزانه ۵۰ میلیون متر ککعب، مایعات گازی روزانه ۸۰ هزار بشکه، گاز مایع سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن،اتان سالانه یک میلیون تن، گوگرد به میزان ۴۰۰ تن در روز به منظور رفع کمبود گاز مورد نیاز داخل کشور، افزایش حجم گاز صادراتی و نیز امکان مصرف گاز به جای دیگر فرآورده‌های نفتی در برنامه طرح توسعه منطقه پارس جنوبی قرار گرفت .
عملیات اجرایی
گاز پالایش شده در فازهای ۵و۴ میدان گازی پارس جنوبی از طریق یک رشته خط لوله ۵۶ اینچ به طول ۷۵ کیلومتر به خط لوله سراسری IGAT3 منتقل خواهد شد همچنین گاز مایع پس از سرد سازی در مخازن دو جداره نگهداری و برای صدور به شناورهای ویژه حمل آنها پمپ می‌شود . میعانات ذخیره شده در مخازن از طرق TIEIN به اسکله شناور در فاز یک جهت صدور منتقل می‌شود . خدمات پروژه در مجموع ۳ درصد حجم فعالیت‌های اجرایی یعنی معادل ۶ درصد هزینه پروژه، و چاه‌ها نیز ۷ درصد، حجم فعالیت‌های اجرایی برابر ۱۳ درصد هزینه هزینه پروژه را به خود اختصاص می‌دهند و تأسیسات خشکی نیز به ترتیب ۲۰ و ۷۰ درصد حجم فعالیت‌های اجرایی را شامل می‌شوند . که تأسیسات فرا ساحلی ۲۰درصد از هزینه پروژه، تأسیسات خشکی ۶۱ درصد این هزینه را شکل می‌دهند . دوره اجرایی کل پروژه ۵ ساله برنامه ریزی شده است .
بخش ساحلی
بخش خشکی فازهای ۴ و ۵ مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی از دو قسمت پالایشگاه ساحلی و خط لوله ۵۶ اینچ تشکیل شده است . دریافت سیال سه فاز از خط لوله زیر دریا و تفکیک آن به گاز، میعانات گازی و آب در سیلابگیر و پالایش گاز تا رسیدن به مشخصات فنی لازم از فرآیند اصلی پالایش در بخش فرا ساحلی محسوب می‌شوند . پالایش گاز شامل شیرین سازی،آب زدایی، جدا سازی متان از NGL فشرده سازی متان بر مصارف داخلی و جدا سازی اتان از NGL برای مصارف پتروشیمی، جدا سازی پروتان، بوتان NGL و پالایش آنها، علاوه بر آنها تثبیت میعانات گازی و جدا سازی گوگرد و جامد سازی آن به منظور صادرات می‌باشد .
بخش فرا ساحلی
تاسیسات بخش فرا ساحلی ۴ و ۵ شامل چهار بخش اصلی است که عبارت است از دو سکوی سر چاهی، مجموعه پل‌ها و مشعل‌ها و چاه‌ها و خط لوله زیر دریایی می‌باشد .
۱-سکوهای سر چاهی شامل دو سکوی SPD 6 , SPD5 است که هر یک دارای یکپایه چهار ستون به وزن ۱۱۹۴ ton(شمع‌های هر سکو ۱۵۰۰ تن) و یک عرشه به وزن ۲۲۰۰ تن در آبهای به عمق ۶۰ متر نصب و به فاصله ۱۰ کیلومتری از یکدیگر واقع شده اند . آزمایش سیال خروجی از سر چاه به صورت مستقل برای نظارت بر چاه‌ها و جداسازی گاز می‌باشد .
۲-مجموعه پلها و مشعل‌ها را می‌توان در دو قسمت سکوی نگه دارنده میانی و سکوهای نگه دارنده مشعل در نظر گرفت . ۲ پایه سه ستونه هر کدام ۴۱۰ تن و شمع‌های هر پایه ۴۵۰ تن، دو سه پایه نگه دارنده هر کدام به وزن ۱۱۵ تن، چهار عدد پل هر کدام ۱۸۳ تن، سکوی نگهدارنده میانی را تشکیل می‌دهند دو عدد پایه سه ستونه هر کدام ۴۰۶تن و شمعهای هر پایه ۴۵۰ تن دو عدد برجسه پایه هر کدام ۱۴۹تن و دو عدد سازه هر کدام به وزن ۹۰ تن اجزای سکوی نگه دارنده مشعل است
۳-در فازهای ۴ و ۴ مجموعاً ۲۴ حلقه چاه تولیدی حفر می‌شود .
۴-دو رشته خط لوله زیر دریا هر یک به قطر۳۲ اینچ و طول ۱۰۲ کیلومتر ازفاز ۴ و ۹۲ کیلومتر از فاز ۵ برای انتقال تولیدات چاه‌ها به پالایشگاه خشکی در نظر گرفته شده است . همچنین دو رشته لوله به قطر ۴ اینچ و طول ۱۰۲ کیلومتر تا فاز ۴ و ۹۲ کیلومتر تا فاز ۵ برای انتقال محلول MEG اختصاص داده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.