اطلاعیه

فراورش گازهای ترش

کد محصول SH43

تعداد صفحات: ۱۳۰ صفحه فایل WORD

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب 

پیشگفتار
تاریخچه نفت
مخزن زیر زمینی گاز و نفت
تاریخچه صنعت گاز طبیعی
گاز در ایران
کیفیت استاندارد گازشیرین
شرح پروسس تصفیه
بخش شیرین کردن گاز
بخش خشک کردن گاز
عملیات قبل از راه اندازی ، رسوب زدایی
سیستم فراورشی تصفیه گاز
سیستم تصفیه گاز با دی اتانول آمین (DEA
وظایف دستگاهها در پالایشگاه گاز
A : تفکیک گرای گاز ترش ورودی
B : برج تماس با آمین
C : دستگاه تفکیک گرای گاز شیرین
D : مخزن انبساط آمین
E : خنک کننده آمین
F : برج احیا آمین
G : ریبویلر برج احیا
H : کندانسور واحد رفلکس
I : فیلترها
J : برج های نم زدایی
K : استریمر
L : ریکلیمر
شیرین سازی گاز با حلال های شیمیایی
فرآیندهای آمینی
A : فرآیند DGA
B : فرآیند DIPA
C : فرآیند MEA
D : فرآیند DEA
E : فرآیند MDEA
F : شیرین سازی با حلال های آمینی حاوی مواد ضد خوردگی
فرایندهای کربناتی
۱- فرآیندهای کربناتی انحصاری
۲- فرآیندهای کربنات پتاسیم داغ
حلالهای شیمیایی ویژه فرآیند ناپیوسته ( BATCH )
ضرورت شیرین سازی گاز ترش
سیستم احیا آمین
مشخصات آمین آلوده
علل تخریب در سیستم آمین
روشهای تمیز کردن آمین
درجه حرارت آمین ورودی به برج احیا
آلکانول آمین ها
مزایای آلکانول آمین ها
ظرفیت تصفیه واحدهای پالایش گاز با DEA
چرا به مرور زمان کاهـــش پیدا می کند
واکنش های غیر قابل احیا
محاسبه مقدار سودا اش مورد نیاز
ریکلیمر بستر نمک مذاب برای تصفیه DEA
کاهش ظرفیت تصفیه و شناسایی مکانیزم آن
بررسی مشکلات عمده فراورشی در واحدهای پالایش گاز با آمین
خوردگی در سیستمهای تصفیه با آمین
محافظت فولادهای ضدزنگ در مقابل خوردگی
خطرات گازها و طریقه مواجهه
سیستم ایمنی واحدهای تصفیه گاز
FILTER SEPARATORS
HEAT EXCHANGERS
INDIRECT HEATERS
DEHYDRATORS
چند نمودار درباره خواص آمین
نمونه ای از مطالب نوشته شده در طراحی پالایشگاه بید بلند
منابع
پیشگفتار :
همانطور که می دانیم زغال سنگ تا اوایل قرن بیستم منبع اصلی و عمده تولید انرژی بود . اما وقتی انسان دریافت نفت را که از دیر باز می شناخته و فقط به مصارف محدودی می رسانده برای تولید حرارت و انرژی به مراتب از سوخت های جامد بهتر است شروع به استخراج نفت از دل زمین نمود .
نیاز روز افزون انسان در دستیابی به منابع انرژی موجب گردید که صنعت گاز نیز بگونه ای چشمگیر مورد توجه قرار گیرد . پس از جنگ جهانی دوم مصرف گاز به سرعت رو به فزونی گذارد و در نتیجه بسیاری از کشورهای صنعتی جهان برنامه هایی برای تولید و تصفیه و استفاده از گاز تدارک دیدند . بدیهی است که طی سالهای مورد بحث هر چه سهم گاز افزایش می یافت از سطح استفاده از زغال سنگ و نفت به عنوان منابع تامین کننده انرژی کاسته می شد .
این جزوه با استفاده از تجربیات و منابع مختلف تهیه گشته و امید است این تلاش کمک موثری در به ثمر رساندن اهداف آموزشی و همچنین وسیله ای برای استفاده دانش پژوهان باشد .
توجه به این نکته ضروری است که عکسهای مورد استفاده در این گزارش مربوط به پالایشگاه گاز خاصی نمی باشد ولی در عین حال در تمامی پالایشگاههای گاز مورد استفاده قرار می گیرند
تاریخچه نفت :
صنعت نفت در جهان تاریخی بسیار کهن دارد و قدیمیترین تمدنی که تا به حال شناخته شده در دره های نیل ، دجله و فرات و در چین بوده است . اسناد تاریخی و کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که مردم مزبور از کهن ترین روزگاران نفت را می شناختند . چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم دجله و فرات قیر را به عنوان ملاط ساختمانها به کار می بردند . در ایران کاوشهای باستان شناسی معلوم داشته که ساکنین کشور ما از ۵ تا ۶ هزار سال پیش قیر را به عنوان ملاط در ساختمان و یا برای نصب و بهم چسباندن جواهرات و ظروف سفالین و اندود کردن کشتی ها بکار می بردند .
امروزه بزرگترین منابع نفتی جهان در خاورمیانه ، ایالات متحده امریکا ، آفریقای شمالی و روسیه است . اولین چاه نفت در دنیا در شهر پنسیلوانیا بنام تیستوسوپل امریکا توسط شخصی به نام ادوین دریک در سال ۱۸۵۹ حفر شد . عمیقترین چاه در دنیا چاهی در لویزینای امریکاست که ۶۵۰۰ متر عمق دارد .
در سال ۱۹۰۸ نفت در خاورمیانه برای اولین بار در ایران و در شهر مسجد سلیمان کشف شد و بعد از آن در دیگر کشورهای خاور میانه نفت کشف شد .
تئوری های مختلفی نسبت به پیدایش نفت و گاز طبیعی وجود دارد و بطور دقیق نمی توان گفت منشا موادی که نفت را بوجود آورده چه بوده است اما دو نظریه ای که بیشتر از همه عمومیت دارد عبارتند از :
۱- پیدایش نفت معدنی یا غیر عالی:پیدایش نفت به طریق معدنی ترکیب هیدروژن و کربن تحت فشار و درجه حرارت موجود در اعماق زمین است.
۲- پیدایش نفت به طریق آلی:در اثر به وجود آمدن هیدروژن و کربن حاصل از گیاهان و حیوانات در دریاها بخصوص حیوانات ریز ذره بینی بنام پلانکتون و پس از یکسری فعل و انفعالات شیمیایی نفت تشکیل شده است.
می دانید که تئوری آلی بیشتر مورد قبول دانشمندان است زیرا دلایل و شواهد نشان می دهد که در جایی که مخازن نفتی وجود دارد بیشتر زمین هایی هستند که زمانی دریا بوده اند .
از لحاظ شیمیایی نفت مرکب از دو عنصر کربن و هیدروژن بصورت خالص گازی است سبک و آتشگیر . نفت از جهتی خالص و از جهتی مرکب است . بدان جهت خالص است که ترکیبی از هیدروکربونهای گوناگون است و ساختمان ملکولها به واسطه کم و زیاد شدن تعداد اتمها یکی از دو عنصر مذکور با هم متفاوت است و این بر حسب ترکیب ملکولهای اتمهای کربن است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.