اطلاعیه

پروژه مالی حسابداری در شرکت های تعاونی

کد محصول hs44

تعداد صفحات : ۶۷ صفحه

فرمت فایل : WORD

قیمت : ۱۳۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست

پیشگفتار:
مقدمه
تعریف موضوع:
اهداف تحقیق:
اهمیت موضوع:
سابقه موضوع :
تاریخچه شرکتهای تعاونی در ایران:
مراحل  انجام  پرژه:
یافته ها:
مراحل اداری تشکیل یک شرکت:
شرکت های تعاونی:
ا همیت و تعریف شرکتهای تعاونی:
مفهوم عام تعاون:
مفهوم خاص واژه تعاون :
تعریف شرکت تعاونی:
شکل گیری نهضت تعاون در ایران
اصول جهانی تعاون:
اصول شرکتهای تعاونی:
اهداف بخش تعاونی:
انواع شرکتهای تعاونی
تعاریف تعاونی های تولید:
تعریف تعاونی های توزیع:
مزایای شرکتهای تعاونی:
عضویت و جایگاه عضو در تعاونی
تعداداعضا در شرکتهای تعاونی:
مراحل تشکیل تعاونی:
تشکیل تعاونی:
وظایف و اختیارات مجمع عمومی  فوق العاده:
هیأت مدیره تعاونی:
انواع مجامع عمومی :
وظایف اختیارات مجمع عمومی عادی:
ارکان شرکتهای تعاونی:
تعریف مجمع عمومی:
هیات مدیره:
وظایف واختیارات مربوط به هیات مدیره :
مدیر عامل :
بازرس یا بازرسان(رکن نظارتی)
بازرسان تعاونی:
وظایف بازرس یا بازرسان:
حقوق اعضاء تعاونی:
وزارت تعاون:
وظایف و اختیارات وزارت تعاون:
ممانعت ها:
اتحادیه تعاونی :
ارکان اتحادیه:
اتاق تعاون:
اهداف و مقاصد اتاق تعاون:
ارکان صندوق تعاون:
مهمترین وظایف صندوق تعاون :
ویژگیهای صندوق تعاون :
تعاون و کار گروهی:
انواع شرکتهای تعاونی براساس نوع فعالیت
انواع شرکتهای تعاونی از لحاظ عضویت:
ثبتهای مربوط به حسابداری شرکتهای تعاونی
حسابداری شرکتهای تعاونی:
کاهش سرمایه:
تقسیم سود
پاره ای از قوانین و مقررات  بخش تعاون
اهداف و ضوابط کلی بخش تعاونی
عـضـو
حساب سود و زیان و تقسیم سود و سایر
مجمع عمومی :
تشکیل و ثبت تعاونی ها
ادغام – انحلال و تصفیه
اتاق تعاون
سایر مقررات
اساسنامه شرکت تعاونی
مقررات مربوط به عضویت
نتیجه گیری :

منابع ومأخذ

بخشی از پروژه :

پیشگفتار:

امروزه در جامعه ما انسانهای خوش فکرو خوش استعداد زیادی وجود دارد که درپستوی فراموشی قرار دارندوافکاربلند مدت آنهازنگارهای سخت و شکننده ای گرفته است ودر قربانگاه عدم شناخت فرصت ها قربانی شده اند.

امروزه اقتصاد تعاونی بخشی از دانش گسترش یافته ی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی است که در بسیاری از دانشگاههای جهان درس داده می شود و در کشورهای در حال توسعه دولت ها ، تعاونیها را ابزاری مطمئن جهت پیشبرد برنامه های ملی می دانند. تعاونیها ، از ابتدا یار محرومان بوده و توانسته اند ، زندگی روستائیان، کارگران ، کارمندان ، مهاجران ، بیکاران ، پناهندگان ، سالخوردگان و از کار افتادگان را بهبود بخشیده و درهای امید را به روی آنان بگشایند.

وابستگی توسعه ی پایدار با تعاونیها امریست بدیهی به ویژه هنگامی که سخن از توسعه ی نیروی انسانی در میان است ، تعاونیها در چارچوب نهادهای مردمی می توانند نقش مؤثری ایفا نمایند. شرکتهای تعاونی برای رفع آن قسمت از نیازهای عضوهای خود که به صورت فردی عملی نیست و نیز جهت انجام فعالیت های که نیاز به همکاری وهمیاری گروهی دارد ایجاد می شوند و نقش اقتصادی آنها در کاستن از هزینه های توزیع کالاها، کنار نهادن واسطه های غیر ضروری ، برقراری عدالت اقتصادی- اجتماعی ، هدفهای ارزشمند از این قبیل است.

گسترش تعاونیها ، هنگامی امکان پذیر است که فرهنگ تعاونی در میان مردم به ویژه، توده های کم در آمد ریشه کند تنها از این گذر می توان بر نارسا ئیها و ناکامیها اقتصادی و اجتماعی ، پیروز شد. از اینرو آموزش و آگاهی دادن به مردم ، یکی از راههای اصلی توسعه ی تعاونیها است.

مقدمه

شـرکـتهای تعـاونی درحـقیـقـت به منـظور مبارزه با دوعـامـل اساسی اجتـماعی تـشـکـیـل گردیده اند:

سود جویی سرمایه داران و تورم از یک طرف در اثر عواملی که تا حدود زیادی از اختیار و کنترل دولتها خارج بود  روز به روز  از ارزش پول کاسته می شد و از طرف دیگر سرمایه داران و فروشندگان کالای ضروری مردم و به خصوص کالاهای

مصرفی و خوراکی مورد لزوم طبقات کم در آمد برسود خود می افزودند و موجبات گرانی کالاها را فراهم می کردند در نتیجه ، ضمن اینکه دستمزد مدتها ثابت بود و نسبت به تورم و افزایش قیمتها تغییر موثری نمی کرد ،از قدرت خرید طبقه اخیر کاسته شده و موجبات فقر رابرای آنان فراهم می کرد.

برای نجات طبقه مذبور باید در جستجوی راهی بود و برای رسیدن به این راه ازبین بردن سود جویی لازم بود.

به این دلیل شرکتهای تعاونی تولید و مصرف تشکیل شد که در آنها کالاها تقریبا بی واسطه از تولید کننده و تقریبا بدون سود به دست مصرف کننده برسد.

نهضت تعاونی در اوایل قرن ۱۹ در انگلستان شکل گرفت ولی به تدریج به عنوان یک فکر اجتماعی اصلاح طلبانه در سرتا سر دنیا تثبیت شد و امروز شرکتهای تعاونی در همه جا با اختلاف سطح و اثر ،وجود دارد مقررات این شرکتها را به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهیم ، ولی بدوا باید یاد آوری کرد که مقررات مربوط به این شرکتها ابتدا ضمن مواد ۱۹۰ تا ۱۹۴ قانون تجارت پیش بینی شده بود ولی به علت توسعه و اهمیت سیستم تعاونی در ۱۶ خرداد سال ۱۳۵۰ قانون شرکتها ی تعاونی به تصویب رسید که بعضی از این قانون در ۲۴/۱۱/۵۰ و سال های ۵۲و ۵۴ مورد اصلاح قرار گرفت وچند تبصره نیز به آن افزوده گردید . و در سال ۱۳۷۰ قانون دیگر ی به تصویب رسید که در سال ۱۳۷۷ بخش از آن اصلاح شد.

تعریف موضوع:

شرکتهای تعاونی جمعیتی مرکب از اشخاصی که داوطلبانه برای وصول به هدفی مشترک دور هم جمع شده سازمانی اقتصادی که بر اساس دموکراسی اداره می گردد تشکیل می دهند و هر یک به طور منصفانه در تأمین سرمایه لازم سهیم می شوند و به سهم خویش مسئولِیت سود و زیان ناشی از عملیات و کارهایی را که خود بنحو موثردر آن شرکت داشته اند بر عهده می گیرند.

شرکت از زمانی تشکیل می شود که دو یا چند نفر قصد تشکیل آن را داشته باشند بنابراین قصد و نیت ایشان ملاک تشکیل است اما از نظر مقررات و ضوابط اداری طی نمودن مراحلی چند جهت تأسیس یک شرکت یا مؤسسه ضروری است تا این شرکت بر روی کاغذ نوشته شود و در دفاتر اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد . ماده ۲۰ قانون تجارت انواع شرکت های تجاری را به هفت قسم تقسیم می کند۱ـ شرکت های سهامی ۲ـ شرکت با مسئولیت محدود۳ ـ تضامنی۴ ـ مختلط سهامی ۵ـ مختلط غیر سهامی ۶ـ شرکت نسبی۷ـ شرکت تعاونی تولید و مصرف که ثبت این نوع شرکت ها در تهران بر عهده اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان در اداره ثبت مرکزی است.

اهداف تحقیق:

در این پروژه می خواهیم بحث شرکتهای تعاونی را آغاز کنیم .وقتی صحبت از حسابداری شرکتها ی تعاونی می شود . به طور معمول ابتدا تاریخچه شرکتهای تعاونی را مطرح می کنیم و سپس به مباحث قانونی این شرکتها می پردازیم و در نهایت روشهای حسابداری این شرکتها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اهمیت موضوع:

شرکتهای تعاونی ازلحاظ اقتصادی  اهمیت زیادی دارند.ولی بعضی از علمای حقوق تجارت اینگونه شرکتها را تجاری نمی دانند زیرا منظور از شرکت تعاونی جلب نفع به طریق معمول در شرکتهای تعاونی نیست ،بلکه همانطور ی که از نام آن برمی آید ، شرکت تعاونی برای تعاون و کمک و تسهیل امور شرکاءآن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.