اطلاعیه

کارآموزی شیمی در کارخانه رنگ سازی

کد محصول ksh53

تعداد صفحات: ۵۵ صفحه فایل word

قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

پیشگفتار
فصل ۱ – تکنولوژی و رنگ
فصل۲ – دسته بندی رنگها
فصل ۳ – آزمونهای کنترل کیفیت رنگ
فصل ۴- واحد رزین و تزریق پلاستیک
منابع
پیشگفتار
شرکت تولیدی شیمیایی پارس سیمین ، تولید کننده انواع رنگهای ساختمانی ، اتومبیلی ، صنعتی و ترافیکی و همچنین برخی پوششهای شفاف می باشد که در سال ۱۳۶۹ تأسیس گردیده است . این واحد صنعتی به مدیریت جناب آقای سید جلال الدین سید سعادت در سال ۱۳۷۸ گواهینامه بین المللی ISO 9002 را از شرکت D.G.E آلمان دریافت نموده است .
شرکت دارای واحدهای آزمایشگاه کنترل کیفیت ، واحد تزریق پلاستیک ، واحد تولید رزین های آلکیدی در کنار واحد تولید رنگ و کنیتکس خود می باشد .
مقدمه : رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در پرورش ذوق بشری و ارضای نیازهای زیباشناسی وی ایفا می کند . بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می گویند .
انسان در پهنه تولید ، تزئین خانه ها ، پوشاک و حتی نوشابه ها ، آذین بندی مجالس جشن و سرور ، در هنر نقاشی ، صنایع کشتیرانی ، امور ارتباطات ، محصولات مصرفی ، در صنایع فضایی و خلاصه در همه شئونات زندگی با رنگ سروکار دارد . بطور کلی از رنگ ، علاوه بر ایجاد زیبایی محیط ، جهت حفاظت اشیاء در مقابل عوامل طبیعی و سببی از قبیل ضربه ، خراش ، سائیدگی ، مواد شیمیایی ، حلالها ، آب و هوای جوی و غیره استفاده می گردد .
صنعت رنگ سازی قدمت طولانی دارد . اوایل رنگ را بطریق ابتدایی از روغنهای گیاهی با استفاده از آسیابهای سنگی و دستی جهت نرم کردن رنگدانه ها تولید می کردند . اما امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، صنعت رنگسازی ، پیشرفت شایانی نموده بطوریکه توانسته در میدان علم و صنعت جانی پر نفوذ برای خود بار نماید و به جرات می توان گفت که یکی از ارکان مهم هر یک از تولیدات صنایع گوناگونی که به مصارف عمومی و یا خصوصی می رسند می باشند .
ترکیبات رنگ : عموماً یک رنگ از اجزاء ذیل تشکیل شده است :
۱- رزین ۲- پیگمان ۳- حلال ۴- مواد کمکی ۵- اکستندر ( پرکننده)
۱- رزین
پایه اصلی پوشش های آلی را رزین تشکیل می دهد ؛ انتخاب نوع پوشش معمولاً از روی نوع رزین انجام می پذیرد . رزین وظایف عمده ای را در پوشش های آلی به عهده دارد که عبارتند از :
الف) از وظیفه های اصلی رزین در پوشش ایجاد فیلم روی سطح است . رزین بوسیله این خاصیت خود قادر است سطح زیرین را از محیط اطراف جدا نماید . ترکیبات با اندازه مولکولی کوچک ممکن است روی سطح به خوبی پهن شوند ، ولی قادر نیستند که فیلم ایجاد نمایند . تجربه و تحقیق نشان داده است که ترکیبات با اندازه مولکولی بزرگ می توانند روی سطح از حالت مایع به جامد تبدیل شوند و ایجاد فیلم نمایند . معمولاً رزین بصورت مایع یا محلول برروی سطح پهن می شود و با انجام عمل فیزیکی و یا واکنش شیمیائی جامد می شود . اکثراً با اینکه رزین خود ساختمان پلی مری دارد ، اما روی سطح پلی مریزه می شود و جرم مولکولی آن بالاتر می رود . قدرت فیلم پلیمری به تعداد و کیفیت باندهای بین مولکولی بستگی مستقیم دارد .
ب) از وظایف دیگر رزین چسبندگی به خود و به سطح است . اگر چسبندگی پوشش به سطح زیرین خوب باشد می تواند بسیاری از خواص را حفظ کرده و به صورت یک محافظ و اتمی عمل نماید . اصولاً سه نوع بایند یا پیوند در چسبندگی فیلم به سطح دخالت دارد ، پیوندهای شیمیایی ، پیوندهای قطبی و پیوندهای مکانیکی . در بیشتر اوقات حداقل دو نوع پیوند در یک پوشش فعال است و اتصال فیلم به سطح را به عهده می گیرد . بدیهی است که طبیعت انواع پیوندهای ذیربط به چسبندگی هم به سطح و هم به رزین بستگی دارد .
ج) مقاومت در مقابل عوامل خورنده یکی دیگر از وظائف رزین در رنگ است . فیلم حاصل از رزین می تواند بعنوان سد عمل نماید و مانع از دسترسی عوامل خورنده به سطح شود . اما از آنجایی که هیچ کدام از مواد آلی تشکیل دهنده فیلم قادر نیستند در مقابل نفوذ گازها و رطوبت مقاومت طولانی داشته باشند ، بنابراین از رنگدانه ها جهت کاهش نفوذ عوامل خورنده استفاده می شود . بدیهی است رنگدانه بنفش نقش موثری در کاهش نفوذ رطوبت و در نتیجه کاهش میزان خوردگی ایفا می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.