اطلاعیه

کارآموزی آزمایشگاه شیمیایی شرکت بهره برداری نفت و گاز

کد محصول ksh40

تعداد صفحات: ۱۴۸ صفحه فایل word

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول
تاریخچه سازمان
فصل دوم
دستورالعملهای ایمنی آزمایشگاه
رقیق کردن اسیدها
دقت در اعمال آزمایشگاهی
شناسای مواد شیمیایی
تعریف غلظت
والانس گرم
آزمایش یک
آزمایش دو
آزمایش سه
طرز تهیه پاره ای از محلولهای آزمایشکاهی
فصل سوم
نمونه گیری نفت خام و سایر محصولات نفتی
روش نمونه گیری
روش جابجایی گرفتن نمونه نفت با بمب
چگالی نسبی
دما سنجها
گرما سنجها
جدول مقایسه چگالی مناطق
درجه API
فصل چهارم
اندازه گیری هیدروژن سولفوره موجود در نفت خام
واحد سنجش مقدار هیدروژن سولفوره
اندازه گیری مقدار آب در نفت خام و سایر مواد نفتی به روش تقطیر IP-74
اندازه گیری نمک موجود در نفت خام
روش کار
اساس کار دستگاه سنجش نمک از نظر فیزیکی
طرز کار با فیلم فوتومتر
تهیه مخلوط استاندارد نفت
تعیین نقطه اشتغال بوسیله دستگاه بسته پنسکی هارتنز
اندازه گیری گران روی به روش ردوود
اندازه گیری آب و مواد قابل نشست به روش سنتریفوز
اندازه گیری مقدار ماسه نفت خام
تجزیه آب سازنده
نقطه شبنم
تقطیر نفت خام
فصل پنجم
تعیین درصد آمین
تعیین مقدار H2S موجود در آمین
آزمایش تعیین درصد وزنی سولفیت برای نمونه های غلیظ
دستور العمل اندازه گیری هدایت الکتریکی و TDS آب با استفاده از دستگاه هدایت سنج
دستورالعمل اندازه گیری سختی کل در آب
دستورالعمل اندازه گیری قلیائت
دستورالعمل اندازه گیری کلسیم در آب
دستور العمل اندازه گیری O2-CO-CO2 بوسیله اورسات
دستورالعمل تعیین Dew Point هوا
مقدمه:
نفت (پترولیوم)یا به اصطلاح روغنهای معدنی مخلوطی از هیدروکربورها می باشد که منابع آن اغلب در اعماق زمین وجود دارد.
انگلیسیها کلمه لاتین آن (پترولیوم) را پذیرفته اند در صورتی که آلمانیها آن را (اردل) به معنای روغن زمینی می نامند.
این ماده را از قرنها پیش به صورت گاز در آتشکده ها و یا به فرم قیر (ماده ای که پس از تبخیر مواد فرار یا سبک نفت، از آن باقی می ماند) می شناخته اند بطوریکه در کتب مقدس و تاریخی اشاره ای شده است در ساختمان برج بابل از قیر استفاده گردیده و کشتی نوح و گهواره حضرت موسی نیز به قیر اندود بوده است.
بابلی ها ازقیر به عنوان ماده قابل احتراق در چراغها و تهیه ساروج جهت غیر قابل نفوذ نمودن سد ها و بالاخره جهت استحکام جاده ها استفاده کرده اند .
مصری ها در قدیم مردگانشان را با آن مومیایی نموده اند .مردم ایران، رومانی ، باکو، هند قبل از میلاد مسیح به صورت گوناگون این ماده را مورداستعمال قرار داده اند.
مدت زمان مدیدی مورد استعمال نفت برای مصارف خانگی و یا به عنوان چرب کننده ها بود. اما از آغاز قرن شانزدهم میلادی روز به روز موارد استعمال آن رو به افزایش نهاد تا اینکه در سال ۱۸۵۴ میلادی (در شهر گالیسی در اروپای مرکزی) دادند و همچنین به کمک تقطیر،مواد دیگری بدست آوردند که برای ایجاد روشنائی بکار می رفت. بر اساس این کار آزمایشگاهی بود که بعدا دستگاههای عظیم تصفیه نفت طرح ریزی و مورد بهره برداری قرار گرفت.
صنعت نفت با احداث چاه نفت دارک در منطقه پنسیلوانیای اتازونی در ۲۷ اوت ۱۸۵۹ میلادی با تولید روزانه ۱۶۰۰ لیتر آغاز شد.
این صنعت ابتدا در برخی از کشورها مانندکانادا، روسیه، ایتالیا و سپس با گذشت چند دهه، دامنه اکتشافات آن به منطقه خاورمیانه و خاور دور گسترش یافت.
در پنجم خرداد ۱۲۸۷ شمسی مطابق با ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی گروهی از مکتشفین پس از ۷ سال تفحص در تپه ها و کوههای جنوب غربی ایران بالاخره نتیجه زحمات و کوشش خود را در مسجد سلیمان واقع در دامنه جبال زاگرس و یا بهتر در کوهها بختیاری یافتند و بدین ترتیب از این تاریخ صنعت نفت ایران پا به عرصه وجود گذاشت.
ساختمان اولین خط لوله به ۱۶۳ مایل بین مسجد سلیمان و آبادان و تشکیل یک پالایشگاه در جزیره آبادان مدت ۳ سال طول کشید و نخستین جریان نفت به پالایشگاه در سال ۱۹۱۱ میلادی صورت گرفت.
بطور کلی تولید روزانه نفت در ایران تدریجا افزایش یافته، بطوریکه در سالهای قبل از انقلاب اسلامی به حدود ۸/۵ میلیون بشکه در روز رسیده ایت.
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت وقوع جنگ تحمیلی توسط دولت عراق مقدار تولید نفت به شدت کاهش یافت بطوریکه مقدار صادرات نفتی ایران از ۸۶۷/۴ میلیون بشکه در روز ( سال ۱۳۵۶) به ۷۹۷ هزار بشکه در روز (سال ۱۳۵۹) کاهش یافت.
در آمار منتشره توسط تولید نفت خام جهان در سال ۱۹۹۴ روزانه ۶/۶۶ میلیون بشکه در روز (۴۱ درصد از کل تولید جهان) می باشد. بدین ترتیب میزان نفت خام تولید شده برای ایران معادل ۶/۳ میلیون بشکه در روز(معادل ۴/۵% از تولید جهانی) است.
در نظر است که سطح تولید نفت خام طی ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در حدود ۵/۴ بشکه در روز حفظ شود.
یکی از مناطق سرشار از ذخایر نفت و گاز منطقه خلیج فارس می باشد. خلیج فارس دریای کم عمق و نیمه بسته ای در جنوب غربی آسیا با مساحت ۲۵۱ هزار کیلومتر مربع است.
بسترهای نفت خلیج فارس، یکپارچه فلات قاره نامیده می شود آب آن شور و میزان نمک در آن ۳۸ تا ۷۰ بخش در هزار اندازه گیری شده است. هشت کشور،ایران،عراق،کویت:عربستان،قطر،امارات متحد عربی،بحرین و عمان به عنوان کشورهای ساحلی خلیج فارس حدود ۶۵ درصد ذخایر نفت و ۳۲ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.
آمار منتشره شرکت در زمینه ذخایر نفت و گاز نشان می دهد که ۲/۲۶۱ میلیارد بشکه صاحب بیشترین ذخایر نفت در منطقه می باشد. حجم صادرات نفت خام و فراورده های نفتی کشورهای منطقه خلیج فارس روزانه به ۱۵ میلیون بشکه در سال ۱۳۷۴ میرسد که این رقم در حدود ۴۰ درصد مواد نفتی مورد معامله در بازارهای جهان را تشکیل می دهد.
یکی دیگر از مناطق نفت خیز کشور دریای خزر می باشد که در آخر مرداد ۱۳۶۹ با حفر چاهی به عمق ۴۲۱۹ متر در ۳۰ کیلومتری شمال بندر انزلی برای نخستین بار با رسیدن به لایه گاز،وجودنفت و گاز در این منطقه به اثبات رسید.
گاز استحصال شده از این منبع شامل ۸۴ درصد متان، ۱۰ درصد پنتان و ۶ درصد هگزان می باشد یاد آوری می شود که تعدادچاههای نفت شناسایی شده در بخشی از دریای خزر که متعلق به ایران می باشد تا این تاریخ ۴۰ مخزن ذکر شده است.
نفت منبع انرژی و سرچشمه مواد اولیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی است و این دو از عوامل اصلی اقتصاد مدرن بشمار میرود.در صنایع جدید از این ثروت بیکران و نغییر و تبدیل مواد اولیه آن بی اندازه استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.