اطلاعیه

کارآموزی فرآیند نم زدایی از گاز

کد محصول ksh11

تعداد صفحات: ۴۵ صفحه فایل word

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

پیشگفتار
مقدمه
بخش اول
تشکیل نفت
فصل اول
-۱-I تئوری تشکیل نفت از مواد معدنی
-۱-۱-I تئوری تشکیل نفت از مواد الی
-۲-۱-I ماهیت مواد خام نفتی
-۳-۱-I مواد سازنده نفت خام
-۴-۱-I ذخیره سازی و حمل و نقل نفت خام و سایر فرآورده های نفتی
بخش دوم
ویژگی ها و ازمونهای استاندارد شده
فصل اول
-۱-۱-II ویژگی ها و ازمون های استاندارد شده
-۲-۱-IIحلالیت
-۳-۱-II ویسکوزیته و گرانروی
-۴-۱-IIقابلیت نفوذ
فصل دوم
-۲-IIتولید و تصفیه برشهای نفتی
-۱-۲-II دکانتاسیون
-۲-۲-II سانتریفیوژ
بخش سوم
گاز طبیعی
فصل اول
-۱-۱III پالایش گاز
-۲-۱-III کاربرد منابع گازی
بخش چهارم
موارد استعمال دارویی
فصل اول
-۱-۱-IV نفت خام
بخش پنجم
واژگان نفت
-V مشتقات نفتی
بخش ششم
آزمایشات مربوط به نفت ، گاز و روغن
-۱-۱-VI تست نمک موجود در نفت
-۲-۱-VI تست آب و رسوبات موجود در نفت
-۳-۱-VI تعیین PH گلیکول
-۴-۱-VI تعیین درصد آب گلیکول
-۵-۱-VI تست روغن
-۶-۱-VI اندازه گیری دانسیته سیال
-۷-۱-VI تست گاز
-۸-۱-VI گراویتی گاز ( وزن سنجی )
منابع
پیشگفتار
از هزاره های قبل میدانسته اند که در منطقه خلیج فارس نفت وجود دارد . پلوتارک یکی از نویسندگان باستانی نوشته است که سرزمین که (( سرزمین بابل پر از آتش زیر زمینی است )) و به نوشته دایره المعارف بزرگ لاروس (( نخستین چاه نفت به فرمان داریوش شاهنشاه هخامنشی در استان شوش حفر شده است )) .
در سال ۱۹۵۱ هنگامی که دکتر مصدق نخست وزیر گرامی ، صنعت نفت ایران را ملی اعلام نمود و از شرکت ایران و انگلیس گذشت خلع ید کرد ومرحله قانونی آن در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ( مارس ۱۹۵۱) از تصویب مجلسین گذشت و به موجب این قانون شرکت ملی نفت ایران تأسیس و وظایف مربوط به اکتشاف ، استخراج و تصفیه ، فروش نفت و گاز و مشتقات آن در سراسر خاک کشور و آبهای آن به این شرکت محول گردید ، شرکتهای امپریالیستی ضمن تعرضی وسیع و با بایکوت کردن اقدامات خرابکارانه خود را علیه دولت ایران شروع نمودند به نحوی که شرکت ملی نفت ایران در زمینه فعالیتهای یبین المللی فاقد هر گونه فعالیتی گردید، یعنی صدور نفت به خارج از کشور موقتاً قطع شد . از اول پیدایش نفت تا تاریخ ۲۹/اسفند /۱۳۲۹ کل استخراج نفت در ایران معادل ۲۹۰ میلیون تن بوده است .
در شرایط کنونی ، صنایع نفت و گاز نقش ارزنده خود را در تامین بیش از ۹۶ درصد انرژی کشور حفظ نموده است . افزون بسیار بالا نقش مضاعفی را به خود اختصاص داده است . بالاخره با وجود منابع گازی فراوان ، پتانسیل عظیمی از انرژی در اختیار کشور می باشد که با توجه به منابع کشف شده و باروند تولید فعلی پشتوانه مطمئنی تا حدود ۳۰۰ سال آینده برای تامین انرژی و درآمد کشور خواهد بود .
 مقدمه
نفت (( پترول )) یا به اصطلاح روغنهای معدنی مخلوطی از هیدروکربورها می باشند که منابع آن اغلب در اعماق زمین وجود دارد .
انگلیسیها کلمه لاتین آن (( پترولئوم ))۱ را پذیرفته اند در صورتی که آلمانیها آن را (( اردل ))۲ به معنای روغن زمینی ۳ می نامند .
این ماده از قرنها پیش بصورت گاز در آتشکده ها و یا به فرم قیر ( ماده ای که پس تبخیر مواد فرار یا سبک نفت ، از آن باقی می ماند ) می شناخته اند بطوری که در کتب مقدس و تاریخی اشاره شده است در ساختمان برج بابل از قیر استفاده گردیده و کشتی نوح و گهواره‌ حضرت موسی نیز به قیر اندود بوده است .
بابلی ها از قیر به عنوان ماده قابل احتراق در چراغها و تهیه ساروج جهت غیر قابل نفوذ نمودن سدها و بالاخره جهت استحکام جاده ها استفاده می کرده اند . مصریها در قدیم مردگانشان را مومیائی می نموده اند . مردم در ایران – رومانی – باکو – هند قبل از میلاد مسیح بصورت گوناگون این ماده را مورد استعمال قرار داده اند .
مدت زمان مدیدی مورد استعمال نفت برای مصارف خانگی و یا به عنوان چرب کننده ها بود اما از آغاز قرن شانزدهم میلادی روز به روز موارد استعمال آن رو به افزایش نهاد تا اینکه در سال ۱۸۵۴ میلادی ( در شهر گالیس ۴ در اروپای مرکزی ) دو نفر داروساز وجود یک فراکسیون سبک قابل اشتعال را در روغن زمینی تشخیص دادند و همچنین به کمک تقطیر ،
مواد دیگری بدست آورده اند ، که برای ایجاد روشنائی به کار می رفت . بر اساس این کار آزمایشگاهی بود که بعداً دستگاههای عظیم تصفیه نفت طرح ریزی و مورد بهره برداری قرار گرفت .
یکی از مناطق سرشار از ذخایر نفت و گاز ، منطقه خلیج فارس می باشد . خلیج فارس . دریای کم عمق و نیمه بسته ای در جنوب غربی آسیا با مساحت ۲۵۱ هزار کیلومتر مربع است .
بسترهای نفتی خلیج فارس ، یکپارچه فلات قاره نامیده می شود . آب آن شور و میزان نمک در آن ۳۸ تا ۷۰ بخش در هزار اندازه گیری شده است .
هئیت کشور ایران ، عراق ، کویت ، عربستان ،‌قطر ، امارات متحده عربی ، بحرین و عمان به عنوان کشورهای ساحلی خلیج فارس حدود ۶۵ درصد ذخایر نفت و ۳۲ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند . آمار منتشره شرکت BP در زمینه ذخایر نفت و گاز نشان می دهد که در ابتدای سال ۱۹۹۴ میلادی کل ذخایر نفت جهانی یک تریلیون بشکه و کل ذخایر گاز طبیعی جهان ۱۴۲ تریلیون متر مکعب است که با روند مصرف کنونی کفاف ۹/۶۴ سال مصرف جهانی را میدهند .
نفت ، منبع انرژی و سرچشمه مواد اولیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی است و این دو از عوامل اصلی اقتصاد مدرن به شمار می رود . در صنایع جدید از این اثرات بیکران و تغییر و تبدیل مواد خام اولیه آن بی اندازه استفاده می شود . مواد حاصل از صنایع نفتی امروزه به دو بخش تقسیم می گردد .
۱- فراورده های پالایشگاهها
۲- فرآورده های صنایع پتروشیمی
پالایشگاهها و تاسیسات صنایع نفتی و پتروشیمی بطور مداوم ( یعنی شبانه روزی ) کار می نمایندو عملیات لازم در آن ها تحت نظر یک دسته از مهندسین متخصص-تکنسین ها وکارگران که دارای منظور مشخص میباشند رهبری میگردد وهدف آنها منحصراً انجام تعهدات کنترل پیش بینی های لازم ویا جلو گیری از حوادث میباشد باید توجه داشت که این نظم وترتیب باعث رکود و بی حرکتی نمی گردد بلکه بلعکس موجب افزایش راندمان و بهره صنعتی خواهد گردید . زیرا هر کار خانه دارای متقاضیان زیادی است ودر نتیجه تقاضاهاو در خواستها ی متعددی به کارخانه میرسد و تهیه محصولات جدیدی را سفارش می دهند که به ازاء هر در خواست و یا تقاضائی باید اصلاحاتی از نظر کار دستگاها تصفیه ونوع پالایش به عمل آید.
با توجه به منابع سرشارنفت ومیزان مصرف بالای فرآورده های نفتی در بخش های مختلف کشور ایجاد وتوسعه پالایشگاه ها از اولویت خاصی بر خوردار میباشد . توسعه پالایشگاههای آبادان،باختران،تهران،شیراز،تبریز،اصفهان و همچنین راه اندازی پالایشگاه بزرگ اراک در سال ۱۳۷۲باظرفیت ۳۰۰هزار بشکه در روز که مجهز به سیستم کنترل کامپیو تری است نشانه های روشن از اجرای این سیاست می باشد .
با بهره برداری از این پالایشگاه ظرفیت کشور به یک میلیون و۱۸۵هزار بشکه در روز رسیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.