اطلاعیه

کارآموزی حفاظت کاتدی در جلوگیری از خوردگی

متن کامل این قایل موجود نمی باشد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
خوردگی ۳
اهمیت اقتصادی ۵
خوردگی در اطراف ما ۶
گوناگونی فلزات ۱۰
یک فرآیند طبیعی ۱۱
انتخاب مواد ۱۴
اندازه گیری خوردگی ۱۷
کنترل خوردگی در صنایع ۲۱
اساس خوردگی ۲۲
شیمی و الکتروشیمی خوردگی ۲۴
اسیدیته و آلکا لینیتی ( PH ) 26
پیلهای غلظتی یا موضعی ۳۰
شکاف سولفوره ۴۰
بازرسی خط لوله از طریق الکتریکی ۵۴
رسوب سولفید آهن ۵۹
مانیتور کردن نفوذ هیدروژنی یک محلول واسطه ۶۱
تقویت لوله های انتقال گاز با لایه های کامپوزیت ۶۷
جنبه های تئوری حفاظت و کنترل ۷۹
فاکتورهای کلیدی محافظت در سیستم های شیرین ۸۰
نتیجه گیری ۸۴
منابع ۸۶
مقدمه :
هنگام مطالعه خوردگی اولین چیزی که باید مورد قبول واقع شود ، این است که خوردگی را می توان در بیشتر اوقات یک واکنش ساده منفرد تصور کنیم که اگر یکبار مورد بررسی و شناخت قرار گیرد قادر خواهیم بود در بسیاری موارد برای حل مشکلات مشابه آن را مورد استفاده قرار دهیم . مواد قابل استفاده مانندا فولاد ، آلومینیم و آلیاژهای مس ، پلاستیک ، سرامیک ، چوب، مواد مقاوم ، فولاد زنگ نزن و تعداد زیادی از سایر آلیاژها یمدرن همگی به همان اندازه مزیت هایشان دارای زیانهائی هستند . هرکدام از این آلیاژها و یا گروهی از آنها ممنکن است به شکل بهترین انتخاب برای عملکرد خاصی به خدمت گرفته شوند ولی چیزی که در این باره بیاد یاد بگیریم آن است که انتخاب هرکدام از این مواد می بایست همراه با تجربه و دانش کافی انجام گیرد . تمام پدیده های خوردگی شبیه به هم نیستند بنابراین دلیل اینکه چرا چنین انتخاب گوناگونی از مواد در یک محیط معین برحسب تنزل قابلیت های آنها درجه بندی و لیست می شوند به علت مکانیزمهای مختلف حملات خوردگی است که قبلاً تجره شده اند . همچنین در این درجه بندیها خواص و ویژگیهای مواد توضیح داده می شود . درک بهتر تمام این پارامترهای شرکت کننده در ایجاد خوردگی هنگام تجزیه و تحلیل مشکلات و توصیه های پیشگیرانه اساسی می باشد . در خوردگی مانند بسیاری از علوم تدوین شده کلمات معین ، روشهای ارائه اطلاعات و علائم اختصاری که ویژه کاربردهای عملیاتی هستند مورد استفاده قرار گرفته است اگر اصطلاحات مخصوص یان رشته شناخته شود در آینده شما قادر خواهید بود موضوعات خوردگی را با در ک و اطمینان بیشتری بخوانید و مورد بحث قرار دهید .
همچنین لازم است از جنبه های گوناگون روشها یکنترل خوردگی شناخته و بررسی شود . خیلی افراد فقط در یک حوزه از زمینه فوق به فعالیت مشغول هستند . شناخت میزان گستردگی فعالیت هایی که امروزه در تجزیه و تحلیل خوردگی و مبارزه با آن انجام می گیرد بسیار مهم می باشد . بسیاری از این تجربیات و تعداد زیادی راه حل های توسعه یافته در یک حوزه از کارهای خوردگی می تواند سبب بهبود روشهای کنترل در زمینه های دیگر گردد . یکی از بهترین روشهایی که هم اکنون برای آشکار کردن خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد ، تعیین مقاومت مواد یا ارزیابی میزان کارایی دستورالعمل های کنترل خوردگی می باشد که به کمک وسایل بازرسی ، روزانه به منظور مقابله با حملات خوردگی به کمک هزاران نفر پرسنلی که در این رابطه مشغول می باشند انجام می گیرد . در این رابطه نیز لازم است آشنایی و شناخت کاملی وجود داشته باشد . یقیناً ، هر کسی در رابطه با کار خوردگی در ابتدا به روشها و دستورالعمل هایی توجه دارد که استفاده اقتصادی و ایمن از مواد را در محیط ها و شرایط ویژه اجازه می دهد . بنابراین به جنبه های مقدماتی بیشتر روشهای متداول در کنترل خوردگی نیز می بایست توجه نمود . بعد از یادگیری اساس هر روش و دستورالعمل های مربوط به آن می توان امکان استفاده از این راه ها را برای حل سایر مشکلات مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار داد .
خوردگی Corrosion
بیشتر مردم با خوردگی در بعضی اشکال آن آشنایی دارند مانند زنگ زدن نرده های آهنی یا قوطی های حلبی ، تنزل کیفیت و وسایل استیلی ، الوارها ، قایقها یا زنگ زدن میخهای آهنی و سایر موارد .
اغلب اشخاص شاهد نصب پلها یا برجهای فلزی بوده اند یا درمورد ساخت ساختمانهای مدرن که با اسکلت فلزی کار می شوند آشنایی دارند ، معمولاً این اسکلت ها دارای رنگ های سبز ، نارنجی یا قرمز می باشند . این رنگها به منظور حفاظت آهن در مقابل خوردگی حتی بعد از خارج شدن از کارخانه به آنها زده می شود . معمولاً بعدا از نصب این اجزاء آهنی در پلها و ساختمانها مجدداً توسط مواد دیگری که ممکن است ظاهر بهتری و یا حفاظت بهتری در مقابل خوردگی داشته باشند پوشش داده می شوند . پیشرفت تکنولوژی نیز تولید فولادهای کم آلیاژ ( LOW ALLAY ) ، نصب اسکلتهای فولادی را بدون استفاده از رنگ در شرایط محیطی مختلف ممکن ساخته است . همچنین آلیاژهای ویژه ای د رفولادهایی که اساساً زنگ می زنند ، بکار برده می شود که در این مورد توقف کامل زنگ زدگی ( RUSTING ) مشاهده می شود . خط لوله نیز از دیگر انواع عمده تجهیزاتی است که در خوردگی مورد بحث قرار می گیرد . این خطوط از لوله های آب خانه که خوردگی آنها بیشتر از داخل می باشد تا خطوط لوله زیرزمینی آب ، گاز و نفت را شامل می باشد . بنابراین می توان گفت هر کسی تقریباً مختصری آشنایی با خوردگی دارد که بصورت زیر تعریف شده است : خوردگی زوال ماده ( معمولاً فلز ) یا خواص آن به دلیل واکنش با محیط اطرافش است خوردگی مطالعه شود و و واژه خوردگی را هم می توان به آنها اطلاق نمود .
در پایان تعریف ، همچنین توجه به این موضوع شده است که خواص مواد مانند جنس مواد ، نیز می تواند رو به زوال برود . بعضی انواع خوردگی ، نه کاهش وزن دارد و نه تخریب مرئی ( قابل مشاهده ) ، با این حال خواص ماده تغییر می یابد و ماده ممکن است به دلیل تغییرات معینی در داخل آن دچار تخریب غیر منتظره ای گردد .
چنین تغییراتی ممکن است در بازرسیهای عینی متداول یا اندازه گیریها و تعیین وزن مواد تأثیر نگذارد .
با توجه به تعریف خوردگی ، انواع و اشکال مهمی از فعالیتهای خوردگی وجود دارد که لازم است با هرکدام از آنها مهندسین خوردگی آشنایی داشته باشند . همچنین کارشناسان و تکنسینهای این فن باید بتوانند مواد مناسب برای انواع وسیعی از محیط های خورنده را در محدوده مشخصی از دما تعیین نمایند . لذا ضروری است از رفتار و خواص تعداد بیشمار آلیاژها و مواد جانشین احتمایل مانند پلاستیکها ، چوب ، سرامیک ، لاستیک ، شیشه ، چرم و گرافیت شناخت کافی داشته باشند . بنابراین معنی واژه خوردگی ، زوال مواد غیر فلزی جایگزین فلزات را نیز شامل می شود . در پاسخ به این سؤال کلی که در چه محیطی ، خوردگی رخ می دهد تنها پاسخ مناسب این است که مسلماً ، درمورد هر محیطی بستگی به ماده ای که استفاده می شود دارد . سؤال کلی دیگری که اغلب درمورد خوردگی وجود دارد اینست که انواع شکلهای خوردگی چه تعداد هستند در جواب این سؤال اعتقاد بعضی ها بر این است که ۲ یا ۳ مورد خوردگی وجود دارد و بعضی دیگر ، اشکال خوردگی را تا ۸ مورد نام می برند و خیلی هم بر این اعتقاد هستند که واقعاً تعداد اشکال خوردگی خیلی کم است .