اطلاعیه

اثر پلیمرها در تغییر عدد رینولدز گذرایی در جریان لوله و کاهش ضریب اصطکاک آنها

کد محصول SH67

تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه فایل WORD

قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول:
۱-۱-لایه مرزی سرعت در صفحه تخت
۱-۱-۱-جریان موازی روی یک صفحه تخت

فصل دوم :
روش کاهش پسای پوسته ای
۱-۱-۲-کاهش زبری
۲-۱-۲-تآخیر در شروع اغتشاش در اجسام
۲-۲-۲-افزودن سیال ثانوی
نظریه نحوه پدید آمدن eddy و خواص آن
۳-۲-ایجاد سیال ثانوس در روی جسم
۴-۲-نحوه اثر سیال ثانوی در لایه مرزی
۵-۲-تآثیر محیط شیمیایی در ویسکوزیته و خاصیت کاهش Drag
۲-۵-۲-آزمایشها و نتایج بدست آمده برای تنشهای پائین
۲-۶-کاهش درگ در طبیعت
۱-۶-۲-افزودنیهای سطح
۲-۶-۲-شکل شناسی

     ۷-۲-مرور بر مطالعات انجام شده روی افت فشار سیالات ویسکوالاستیک
۲-۷-۲-رابطه بین B و عدد وایزنبرگ
۸-۲-نتایج چند آزمایش روی ناحیه انتقال سیال از حالت لامینار به توربلانت
۹-۲-آنالیز ابعادی

فصل سوم :
۱-۳-سیالات غیرنیوتنی
۱-۲-۳-سیالات ویسکوالاستیک
۲-۲-۳-مقایسه مکانیکی سیالات ویسکوالاستیک
۱-۳-۳-مدل پاورلا
۱-۴-۳-مدل الیس

فصل چهارم :
کتیرا منبع پلیمری

فصل پنجم :
۱-۵-شرح دستگاه آزمایش
۲-۵-روش انجام آزمایش
نتایج حاصل از آزمایش

چکیده
راههای زیادی برای کاهش ضریب اصطکاک در نتیجه افت فشار در جریان های داخلی و نیروی رانش در جریان های خارجی وجود دارد. مثلاً ایجاد مکش film boiling ، تزریق حباب های گاز در لایه مرزی، استفاده از سیال مغناطیسی و غیره که اکثرا” سیال واسطه اند. پلیمرها از جمله موادی هستند که می توانند به عنوان سیال واسطه به کار روند. ذرات پلیمر به علت ساختمان حلقوی و زنجیره ای که دارند وقتی که در داخل جریان قرار گیرند کش آمده و دراز می شوند این کش آمدن اولاً باعث جذب انرژی از سیال شده و نمی گذارد این انرژی صرف تولید گردابه گردد. ثانیاً کش آمدن زنجیر پلیمر مانند دیواری مانع رشد گردابه ها می شود. هر چه جرم مولکولی پلیمر بیشتر باشد کاهش افت بیشتر بوده و غلظت بحرانی (غلظتی که در آن کاهش نیروی پسا حداکثر است) به تبع پلیمر سنگین تر کمتر می شود. هر چه غلظت پلیمر در آب افزایش یابد، منحنی افت بر حسب دبی (hioss-Q) به طرف محور افقی شیفا پیدا کرده و به آن نزدیکتر می شود. به عبارت دیگر افت اصطکاکی کمتر می شود. درصد افت برای ۱۰۰gr در متر مکعب آب ۴/۵۴ درصد ، ۲۰۰gr در متر مکعب ۷۸/۱۲درصد ۳۰۰gr در متر مکعب ۲۷ درصد ، ۴۰۰gr در متر مکعب ۳۰/۷ درصد و ۵۰۰gr در متر مکعب ۳۹/۴ درصد است که مقدار ماکزیمم کاهش افت می باشد.
نتیجه گیری
مطابق آنچه که گفته شد دیده می شود که راههای زیادی برای کاهش ضریب اصطکاک و به تبع آن افت فشار سیال در جریان های داخلی و نیروهای رانش در جریان های خارجی وجود دارد. از جمله این راهها استفاده از یک سیال واسط ایجاد مکش در لایه مرزی ، دمیدن در لایه مرزی ، تزریق حباب های گاز و غیره را نام برد. همینطور مشاهده میشود که پلیمر می تواند بعنوان یک سیال واسط برای کاهش ضریب اصطکاک و افت فشار بکار روند که هر چه غلظت پلیمر زیاد می شد ، کاهش افت بیشتر می شد.(البته این کاهش افت با غلظت تا حدی صادق است)
همچنین در قسمت تئوری توضیح داده شد که هر چه جرم مولکولی پلیمر بزرگتر و شاخه فرعی آن کمتر باشد ، بر کاهش افت اثر بهتری دارد و غلظت بحرانی (غلظتی که در آن افت حداقل می شود) کمتر است.
پس همانطور که از نمودارها پیداست ، با افزایش غلظت پلیمر محلول در آب منحنی (hi-Q) به طرف پایین شیفت پیدا کرده و به محور افق نزدیکتر میشود. در نمودار ((f-Re یا همان نمودار ضریب اصطکاک بر حسب عدد رینولدز ، برای تمام غلظت ها از ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم در متر مکعب آب ، در ناحیه لامینار تقریباً نمودار خطی موازی خط بحرانی در دیاگرام مودی است. ولی این نمودارها در ناحیه انتقالی و مغشوش به صورت منحنی های جداگانه درآمده و بر حسب افزایش غلظت پلیمر منحنی مربوطه به محور افقی نزدیکتر می شود که بیان کننده ترتیب کاهش اصطکاک بر حسب میزان غلظت پلیمر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.