اطلاعیه

مروری بر تاریخ گنبد سلطانیه

کد محصول:TF17

تعداد صفحات: ۵۵ صفحه فایل WORD

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

فهرست مطالب

مقدمه:
گنبد سلطانیه
تصاویر
عکسهای داخلی گنبد
یه عکس قدیمی از گنبد سلطانیه
کتیبه های بیرونی گنبد سلطانیه
مناره ها
ساقه  گنبد
کتیبه های ایوانهای : طبقه دوم ( ایوانهای رو به بیرون )
ایوان جنوب غربی
طاق مرکزی :
طاق کوچک سمت شرق :
طاق کوچک سمت غرب :
عکسهای بنا از بیرون
کتیبه های ایوان جنوبی :
طاق مرکزی :
طاق کوچک سمت غرب :
طاق کوچک سمت شرق :
ایوان جنوب شرقی  طاق مرکزی
طاق کوچک سمت شرق یاشمال :
ایوان شرقی :
ایوان شرقی ،طاق مرکزی :
قوسهای کوچک ایوان شرقی :
ایوان شمال شرقی :
طاق مرکزی :
طاق کوچک سمت شمال :
ایوان شمالی : طاق مرکزی :
طاق کوچک سمت غرب :
کتیبه های ایوان شمال غربی :
طاق مرکزی :
طاق کوچک سمت جنوب :
کتیبه های ایوان غربی :
طاق کوچک سمت شمال :
طاق کوچک سمت جنوب :
کتیبه سردر ورودی شرقی :
کتیبه سردرورودی شمالی :
کتیبه های داخل گنبد :
ورودی جنوب غربی :
کتیبه های داخلی ،ایوان جنوبی :
کتیبه های داخلی ،ایوان جنوب شرقی :
کتیبه های داخلی ،ایوان شمال شرقی :
کتیبه های داخلی ،ایوان شمالی :
کتیبه های داخلی ایوان شمال غربی
کتیبه های داخلی ،ایوان غربی
کتیبه های داخلی ،بالای منطقه انتقال و زیر گنبد
هنرهای کاربردی در گنبد سلطانیه
کتیبه منطقه انتقال یا زیر مقرنسها
کتیبه های تربت خانه

مقدمه:
بنای گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در ۳۴ کیلومتری شهر زنجان واقع شده است این بنا به دستور سلطان محمد خدابنده از سال ۷۰۴ هجری قمری شروع و در مدت ۹ سال در تاریخ ۷۱۳ هجری قمری پایان یافته است . این بنا با ۴۸.۵ متر ارتفاع و ۲۵.۶ متر دهانه گنبد پس از کلیسای سانتا ماریا در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیا در استانبول ترکیه بنای عظیم تاریخی گنبد دار در جهان و اولین بنای عظیم آجری تاریخی ایران است .
گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتواست که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آتار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید. این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطلانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آنرا ۱۲۰ گز نوشته‌اند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچ‌بری‌های و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.
تزیینات و نحوه‌ی ساخت این مقبره در واقع نقطه‌ی عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده است. ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.
بعضی از تاریخ نویسان نوشته اند سلطان محمد خدابنده این گنبد و بنای عظیم را بناکرد که اجساد ائمه اول و سوم شیعیان یعنی علی و حسین را از آرامگاهای خود به آنجا منتقل کند. ولی به علت خوابی که دید از این عمل منصرف شد.
دالان‌های تودرتویی در سردابه‌ی این بنا موجود است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتا حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن‌پرست شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده است.
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است. گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.