اطلاعیه

جرایم زمین خواری

کد محصول ho131

تعداد صفحات: ۴۰ صفحه فایلword

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

فهرست مطالب

مقدمه
چکیده
فصل اول 
مبحث اول: کلیات
گفتار اول: عوامل زمین خواری
بند۱: تقسیم بندی اراضی کشور
گفتار دوم: قانون اصلاح قانون حفظ کاربری زراعی و باغ¬ها
بند ۱: کمیسیون تجدید نظر
گفتار سوم: اصلاحیه قانون مصوب ۱۳۷۴
بند۱: مشمولین این قانون
فصل دوم
مبحث اول: بررسی قوانین مربوط به جرائم زمین خواری
گفتار اول: قانون مجازات کلاهبرداری، ارتشا و اختلاس
بند۱: تشکیل یا رهبری کلاهبرداری
بند۲: مجازات مأمورین
گفتار دوم: قانون مجازات اسلامی
بند۱: تعداد متهمان
بند۲: ماده ۶۸۶
گفتار سوم: قوانین منابع طبیعی
فصل سوم
مبحث اول: بررسی مجرمین و جرائم زمین خواری
گفتار اول: گزارش پاره¬ای از تخلفات
بند۱: واگذاری اراضی ملی
بند۲: جهل و تبانی
بند۳: ارایه گزارش خلاف واقع
گفتار دوم: بررسی رد پای تیه سفیدان
بند۱: تشکیل ۳۰۰ فقره پرونده
بند۲: اشاره قرآن به جرائم تیه سفیدان
بند۳: پیامد و نتایج رفتار تیه سفیدان
راهکار
فرازی از فرموده مقام رهبری
نتیجه گیری
منابع
مقدمه:
زمین خواری یکی از پدیده¬های شوم رو به گسترش مفاسد اقتصادی است که در سال¬های اخیر افزایش چشمگیری داشته، این محضل در سال-های اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که هم اکنون درصد جرائم بزرگ و مفسده آفرین اقتصادی قرار دارد. دلیل آن نیز رشد قیمت زمین و خلاء-های قانونی است. چنانکه افرادی با استفاده از خلاء¬ها و نقایص قانونی و برخورداری از رانت توانسته¬اند ثروت¬های کلانی را از آن خود کرده و باعث تضیح حقوق دولت و مردم شوند. شواهد موجود حاکی از نفوذ گسترده زمین خواران در سازمان¬ها و نهادهای دولتی مثل شهرداری¬ها، ادارات کل منابع طبیعی، سازمان¬های ثبت اسناد و ….. است. چرا که دستیابی به اطلاعات مکانی و حقوقی زمین¬ها و املاک مرغوب و تنظیم اسناد برای زمین خواری¬های صورت گرفته بدون همکاری مدیران و کارمندان این سازمان¬ها و نهادها برای جعل سند سازی، مشکل به نظر می¬رسد و لازم است در این خصوص، مسئولان امنیتی و قضایی راهکاری را برای تصفیه و پاکسازی این شریکان جرم مفسدان اقتصادی در این سازمان¬ها و نهادها طراحی و عملیاتی کنند.
زمین خوردن یا خوردن زمین؟
برخی معتقدند زمین خواری یعنی خرید اراضی کشاورزی حاشیه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، قطعه بندی و فروش آن به عنوان مسکونی به مردم و تعاونی¬های مسکن یا تصرف اراضی حاشیه شهرها که متعلق به دولت است. اما بد نیست بدانم که حتی کشاورزی که با استفاده از غفلت مأموران دولتی زمین همجوار خود را با اراضی دولتی را روز به روز توسعه داده و یا کسانی که در اراضی کشاورزی خانه می¬سازند زمین خوارند.
تعریف زمین خواری چیست؟
به جرائمی تحت تصرف عروانی، تصرف مال غیر و تخریب اراضی، زمین خواری گفته می¬شود.
کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی
زمین خواری بزرگ¬ترین فساد اقتصادی در ایران است. بررسی¬های این کمیسیون نشان می¬دهد زمین خواری به صورت واگذاری غیر قانونی زمین-ها یا تغییر غیر مجاز کاربرد آنها در رأس مفاسد اقتصادی در ایران قرار دارد. یکی از روشهای دیگر زمین خواری فروش صدری زمین به یکدیگر و سپس طرح دعوایی الزامی ثبت سند در دادگاهای حقوقی به آن جاده قانونی داد¬اند.
منابع طبیعی
مسئولان منابع طبیعی چرا اجازه می¬دهند که میراث هزاران ساله طبیعت نابود شود؟
آیا صرف مطلع بودن از عرصه درختان قطع شده و الزام به پرداخت جریمه نقدی برای حفاظت از این میراث طبیعی کافی است. چگونه پاسخگوی این تاراج در قبال ملت و نسل¬های آینده خواهید بود؟ مالک واقعی این اراضی کیست؟ اینها سؤالاتی هستند که مطرح می¬باشند و باید راهکاری برای آن یافت.
آیا عنوان مجرمانه¬ای در قانون به نام زمین خواری وجود دارد؟ خیر، زمین خواری یک واژه عرفی است. زمین خواری اصطلاحی عمومی است که در اظهارات مردم و برخی مسئولان به کار گرفته می¬شود.
آیا زمین خواری نوعی کلاهبرداری است؟ بله، کلاهبرداری به وسیله سوء استفاده از زمین، کلاهبرداری زمینی (قانون مجازات کلاهبرداری، ارتشا و اختلاس مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام)
طبق چه قوانینی میتوان به جرائم زمین خواری رسیدگی کرد؟
میتوان طبق قانون انتقال غیر مصوب، ۱۳۰۸ تصرف عدوانی ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی و همین طور در مورد تخریب اراضی هم قانون مجازات اسلامی و قوانین خاص وجود دارد با این جرائم برخورد شود
زمین خواری در واقع به معنای هتک حرمت املاک و اراضی غیر و یا تصرف مراتع و اراضی موات، محیط زیست، اراضی ملی و سایر اراضی املاک متعلق به دولت یا شرکت¬های وابسته به دولت یا سازمان¬های عمومی است.
علت انتخاب این موضوع بررسی مشکلات و موانع موجود در برخورد لازم با مفسدان اقتصادی می¬باشد. مشکلات و موانعی از قبیل، خلاء قانونی بسیار زیادی در بحث جرائمی که در رابطه با اراضی، فاصله اراضی دولتی و ملی است و نبود شدت برخورد لازم با مرتکبین جهت عبرت دیگران. طولانی شدن رسیدگی قضایی و فراموشی جرم در مرور زمان، وجود ستبرهای سوء استفاده از موقعیت اداری و ارتکاب چنین جرائمی وجود دارد تأسف برانگیز و ناراحت کننده است که زمینه تصفیه و پاکسازی این گونه مفسدان آماده نشده است و مشکلات دیگری که توضیح داده خواهد شد.
هر زمینی و ملکی کاربری خاصی دارد برای تغییر کاربری باید مراحل قانونی را در کمیسیون شورای عالی شهرسازی و معماری را اصلی کرد و تغییر کاربری بدون مجوز قانون جرم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.