اطلاعیه

رفتار شهروندی سازمانی-مبانی و چارچوب نظری پژوهش، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD109

تعداد صفحات :   ۲۲   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:     ۶۰۰۰   تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد رفتار شهروندی سازمانی 

فهرست مطالب

رفتار شهروندی سازمانی       ۲

۲ـ۱ـ۲ـ ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی  ۳

۲ـ۱ـ۳ـ عناصر رفتار شهروندی        ۴

۲ـ۱ـ۴ـ مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی ۶

رفتارهای کمکی:       ۶

نوع دوستی:    ۶

میانجیگری:    ۶

تشویق :        ۶

احترام :         ۷

۲ـ۱ـ۵ـ عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی ۹

۲ـ۱ـ۶ـ پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی     ۱۱

۲-۴-۱- تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در داخل کشور      ۱۲

تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در خارج از کشور     ۱۴

منابع   ۱۵

الف. منابع فارسی:      ۱۵

منابع انگلیسی: ۲۱

بخشی از پروژه

رفتار شهروندی سازمانی

مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط اورگان و همکاران وی در سال ( ۱۹۸۳ ) مطرح گردید. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیش¬تر برای شناسایی مسئولیت¬ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب آنها نادیده گرفته می‌شد. این رفتارها با وجود این که در ارزیابی¬های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می‌شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند ( بینستوک  و همکاران، ۲۰۰۳). محققان سازمانی این اعمال را که در محل کار اتفاق می‌افتد، این گونه تعریف می‌کنند:

رفتار شهروندی سازمانی عبارت است از «مجموعه¬ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش¬های سازمان می¬شوند.»( اپلباوم ، ۲۰۰۴).

بولینو، ترنلی و بلودگود (۲۰۰۲) رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان میل و انگیزه کارکنان در فراتر رفتن از الزامات رسمی شغل به منظور یاری کردن یکدیگر، همسو کردن منافع فردی با منافع سازمانی و داشتن علاقه ای واقعی نسبت به فعالیت¬ها و مأموریت¬های کلی سازمان تعریف کرده اند. آنان بر این عقیده هستند که رفتارهای شهروندی به طور کلی دارای دو خصیصه عمومی هستند: اولاً آنها به طور مستقیم قابل تقویت نیستند (به عنوان مثال، نیازی نیست که آنها از جنبه فنی بخشی از شغل یک فرد باشند) و ثانیاً آنها ناشی از تلاش¬های ویژه و فوق العاده¬ای هستند که سازمان به منظور دستیابی به موفقیت، از کارکنانش انتظار دارد( کورکماز و ارپکل ، ۲۰۰۹).

همچنین اورگان، پودساکوف و مکینزی رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای فردی و داوطلبانه که باعث ارتقای اثر بخشی و کارایی عملکرد سازمان می‌شود، اما مستقیماً به وسیله سیستم های رسمی سازمان به آن پاداش داده نمی شود، تعریف می‌کنند( هال ، ۲۰۹).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.