اطلاعیه

تمرکز مالکیت سهام- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD70

تعداد صفحات :   ۴۰   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۱۱۰۰۰    تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد تمرکز مالکیت سهام 

بخشی از متن

تمرکز مالکیت سهام

تمرکز مالکیت عبارت است از چگونگی توزیع سهام بین سهامداران یک شرکت¬. هر چه تعداد سهامداران کمتر باشد، مالکیت متمرکزتر خواهد بود (محمدی و همکاران، ۱۳۸۸). در سال¬های اخیر تمرکز مالکیت به عنوان یکی از مسائل مهم در ادبیات حاکمیت شرکتی و تاثیر آن بر ابعاد مختلف شرکت¬ها به¬ویژه هزینه سرمایه در کشورها و اقتصادهای در حال رشد و بازارهای جهان مطرح شده است. در کشورهایی که تمرکز سهام در آن¬ها بالا بوده و دارای بازارهای سهام کمتر توسعه یافته هستند، یکی از مسائل اصلی اداره شرکت¬ها، تضاد منافع بین سهامداران اصلی و سهامداران اقلیت است. [۶۶]. در مورد تمرکز مالکیت تعاریف متفاوتی وجود دارد. دمستز  و لن  (۱۹۸۵)، تمرکز مالکیت را به عنوان درصد سهام در اختیار ۵ یا ۲۰ سهامدار بزرگ شرکت و یا شاخص هرفیندال  که از طریق توان دوم سهم هر یک از سهامداران محاسبه می¬شود، تعریف کردند. فاسبرگ  (۲۰۰۴) تمرکز مالکیت را به عنوان درصد سهام نگهداری شده در اختیار سهامداران و بلوک داران بالای ۵ درصد تعریف می¬کند. کلاسنس و همکاران  (۲۰۰۲) بزرگ¬ترین سهامداران را به تنهایی به عنوان تمرکز مالکیت می‌پذیرد. پرووز  (۱۹۹۴) مجموع سهام ۵ سهامدار بزرگ را به عنوان تمرکز مالکیت در نظر می¬گیرند.

در کشورهایی که قوانین و مقررات حفظ حقوق سهامداران دارای ایراد و ضعف است، تمرکز مالکیت  اغلب به‌عنوان راهکاری برای کنترل اعمال غیر اخلاقی  مدیران و تصمیمات اتخاذ شده توسط آنان، ظهور کرده است. [۶۱]. که البته خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد و نه تنها تعارض بین مدیر و سهامداران را کاهش ندهد، بلکه موجب افزایش آن شود. زیرا سهامداران عمده  غالباً به دنبال منافع خود بوده و در این جهت ممکن است منافع سهامداران جزء را نا دیده گرفته و به‌گونه‌ای عمل نمایند که حقوق آن‌ها را به نفع خود قبضه نمایند. [۶۶].

معمولاً مالکان عمده کمتر از دیگر مالکان تمایل به افشای اطلاعات شرکت در بازار دارند و علت آن نیز، محروم نمودن سایر سهامداران و ذینفعان در شرکت، از اطلاعات محرمانه شرکت است، تا بدین شکل برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت که غالباً در جهت منافع آنان است را از دیگران پنهان نگه‌دارند. [۷۰]. چاو  و لونگ  (۲۰۰۶) معتقدند میزان بیش‌تر تمرکز مالکیت موجب می‌شود که فرصت‌ها و سودهای مخفی و افشا نشده بیش‌تری برای سهامداران کنترل‌کننده  ایجاد شود. این مالکان به علت سهم بالایی که از شرکت در اختیار دارند، نظارت و کنترل بالایی بر تصمیمات مدیریت و نتایج حاصل از آن خواهند داشت. در نتیجه بر عملکرد شرکت به طور مستقیم تأثیر‌گذار هستند. از آن‌جا که این مالکان کنترل شرکت را به‌طور کامل در اختیار دارتد و سیاست‌ها و خط‌مشی کلی شرکت را تعیین می‌کنند، بر اساس منافع و هزینه ناشی از انتخاب حسابرس، اقدام به گزینش مؤسسه حسابرسی با کیفیت بالا یا مؤسسه حسابرسی با کیفیت پایین می‌نمایند. [۷۲].

شرکت‌هایی که اکثریت سهام آنان در اختیار سهامداران عمده و بالاخص سهامداران کنترل‌کننده است، بیش‌تر در معرض خطرات و مشکلات ناشی از مسئله نمایندگی هستند. زیرا نظر سهامداران کنترل‌کننده، در تمامی تصمیمات اتخاذ شده در سطح هیأت‌مدیره، نظر غالب است و برای این سهامداران بسیار آسان‌تر از سایر سهامداران است که بتوانند ساز‌و‌کارهای نظارتی بر عملکرد مناسب و شفاف مدیریت را نادیده گرفته و برای دستیابی به منافعشان، برخلاف این سازوکارها عمل نمایند و نظارت سایر سهامداران را غیرممکن سازند. [۶۰].

اکثر محققین در تحقیقات خود در زمینه تمرکز مالکیت به این نتیجه رسیده‌اند که این امکان وجود دارد که سهامداران عمده، سعی در بیشینه نمودن منافع خود داشته و منافع موجود در شرکت را به نفع خود مصادره نمایند. [۶۱].

فهرست مطالب

تمرکز مالکیت سهام   ۲

۲-۴-۱ اهمیت تمرکز مالکیت ۴

۲-۴-۲ تمرکز مالکیت و تأثیر آن بر گزارشگری مالی ۵

۲-۴-۳ تمرکز مالکیت و سهامداران عمده در مقابل سهامداران خرد ۶

۲-۵ مالکیت نهادی    ۱۱

۲-۵-۱ سهامداران نهادی و تئوری‌های مطرح         ۱۴

۲-۵-۲ انگیزه و اهداف سهامداران نهادی     ۱۵

۲-۵-۳ روند رشد سهامداران نهادی   ۱۷

۲-۶ هیأت مدیره       ۱۹

۲-۶-۱ ترکیب هیأت مدیره   ۲۰

۲-۶-۱-۱ مسئولیت هیأت مدیره      ۲۱

۲-۶-۱-۲اندازه هیأت مدیره   ۲۲

۲-۶-۱-۳ درصد اعضای غیرموظف هیأت مدیره      ۲۲

۲-۶-۲ استقلال هیأت مدیره  ۲۴

۲-۶-۳ استقلال رئیس هیأت مدیره از مدیرعامل و رابطه آن با تمرکز مالکیت ۲۵

۲-۶-۴ قوانین مربوط به هیأت مدیره در ایران:        ۲۷

۲-۹-۲-۱  تحقیقات داخلی تمرکز مالکیت نهادی و مدیریتی        ۲۸

۲-۹  پیشینه تحقیق  ۳۲

۲-۹-۱  تحقیقات خارجی     ۳۲

منابع و مآخذ  ۴۰

منابع فارسی:  ۴۰

منابع لاتین    ۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.