اطلاعیه

هوش معنوی مدیران- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD66

تعداد صفحات :  ۴۲    صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:     ۱۱۰۰۰   تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد  هوش معنوی مدیران

بخشی از متن

هوش به معنای توان بیولوژیکی برای تحلیل نوع خاصی از اطلاعات به روشی معین است ، هوش رفتار حل مسئله سازگارانه ای است که در راستای تسهیل اهداف کاربردی و رشد سازگارانه جهت گیری شده است. رفتار سازگارانه ، شباهت اهداف متعددی را که باعث تعارض درونی می شود ، کاهش می دهد. این مفهوم هوش ، مبتنی بر گزاره ای است که فرآیند حرکت به سوی اهداف ، انجام راهبردهایی را برای غلبه بر موانع و حل مسئله ضروری می سازد.

گاردنر هوش را مجموعه توانایی هایی می داند که برای حل مسئله و ایجاد محصولات جدیدی که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شود ، به کار می رود. از نظر وی انواع نه گانه هوش عبارتند از : هوش زبانی ، موسیقیایی ، منطقی – ریاضی ، فضایی ، بدنی – حرکتی ، هوش فردی (که شامل هوش درون فردی و بین فردی می شود) ، هوش طبیعتی و هوش وجودی که شامل ظرفیت مطرح کردن سؤالات ورودی است ،

مفهوم تحلیلی غرب از هوش ، بیشتر شناختی است و شامل پردازش اطلاعات می شود ، در حالی که رویکرد ترکیبی شرق نسبت به هوش ، مؤلفه های گوناگون عملکرد و تجربه انسان ، از جمله شناخت ، شهود و هیجان را در یک ارتباط کامل (یکپارچه) در بر می گیرد.

در مجموع ، هوش عموماً باعث سازگاری فرد با محیط می شود و روش های مقابله با مسائل و مشکلات را در اختیار او قرار می دهد. همچنین توانایی شناخت مسئله ، ارائه راه حل پیشنهادی برای مسائل مختلف زندگی و کشف روش های کارآمد حل مسائل از ویژگی های افراد باهوش است.)غباری بناب ودیگران،۱۳۸۶)

هوش معنوی

مفهوم هوش معنوى در ادبیات آکادمیک روان شناسى براى اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط استیونز  و بعد در سال ۱۹۹۹ توسط امونز  مطرح شد. به موازات این جریان، گاردنر مفهوم هوش معنوى را در ابعاد مختلف مورد نقد و بررسى قرار داد و پذیرش این مفهوم ترکیبى معنویت و هوش را به چالش کشید. هوش معنوى، موضوع جالب و جدیدى است که مطالب نظرى و نیز یافته های پژوهشی و تجربى در مورد آن بسیار اندک است. اخیرا، این موضوع نظر بسیارى از صاحب نظران و محققان را به خود جلب کرده است.

هوش معنوى قادر است که هشیارى یا احساس پیوند با یک قدرت برتر یا یک وجود مقدس را تسهیل کند یا افزایش دهد (سیسک و تورنس، ۲۰۰۱ ). هوش معنوى سازه هاى معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب مى کند. در حالى که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس  ، معنا، هوشیارى اوج یافته  و تعالى در ارتباط است، هوش معنوى مستلزم توانایى هایى است که از چنین موضوعات معنوى براى تطابق و کنش اثربخش و تولید محصولات و پیامدهاى با ارزش استفاده مى کند.

به طورکلى مى توان پیدایش سازه هوش معنوى را به عنوان کاربرد ظرفیت ها و منابع معنوى در زمینه ها و موقعیت هاى عملى در نظر گرفت. افراد زمانى هوش معنوى را به کار مى برند که بخواهند از ظرفیت ها و منابع معنوى براى تصمیم گیرى هاى مهم و اندیشه در موضوعات وجودى یا تلاش در جهت حل مسائل روزانه استفاده کنند.

بنابراین، هوش معنوى موضوعات ذهنى معنویت را با تکالیف بیرونى جهان واقعى ادغام مى کند. دیدگاهی که هوش چندین توانایی مختلف را در بردارد ، به وسیله ی روند اخیر در عصب شناسی و روان شناسی شناختی حمایت شده است. تصور هوش معنوی مارا قادر می سازد که چیزها را همان طور که هستند ببینیم، عاری از تحریفات ناهشیار در مقابل افکار آرزومندانه یا درک قطعیت، تمرین هوش معنوی ایجاب می کند که با واقعیاتی هستی گرایانه از قبیل آزادی، رنج، مرگ و درگیر شدن با جستجوى دائمی برای معنا، مواجه شویم.

هوش معنوی هم چنین برای بسیاری از مردم، دلالت بر حساسیت زیبایی شناختی و تحسین زیبایی دارد و از لحاظ فیزیکی، بعضی اوقات با حساسیت به انرژی نافذ جاری در بدن مرتبط است. روش هایی از قبیل مراقبه، یوگا و ورزش های رزمی که مغز را آرام می کنند، می توانند آگاهی را گسترش داده و حساسیت ادراکی را به انرژی، صدا، نور و سطوح نافذ و دقیق هشیاری پالایش کنند.

فهرست مطالب

هوش معنوی مدیران  ۳

هوش معنوی  ۳

۲-۳۵- توصیف معنویت       ۷

اسلام و معنویت        ۸

۲-۳۷- مؤلفه های هوش معنوی در اسلام    ۱۰

۲-۳۹- ویژگی های هوش معنوی از نظر سانتوس    ۱۵

۲-۴۰- مهارت های هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگلزورت      ۱۶

۲-۴۱- بروس لیچفیلد مشخصات هوش معنوی را چنین مطرح می کند :         ۱۷

۲-۴۲- مؤلفه های هوش معنوی از دیدگاه ایمونز:    ۱۷

۲-۴۳-  امرام و درایر (۲۰۰۷) نیز هفت مؤلفه برای هوش معنوی مطرح کردند: ۱۹

۲-۴۴- اجزاء هوش معنوی:   ۱۹

۲-۴۵- رشد هوش معنوی     ۲۳

۲-۴۶- توسعه هوش معنوی   ۲۵

۲-۴۷-  اندازه‌گیری هوش معنوی     ۲۶

۲-۴۸- هوش معنوی و آگاهی متعالی         ۲۷

۲-۴۹- نقش آگاهی فردی در ابراز هوش معنوی     ۲۹

۲-۵۰- آگاهی از وجود الهی و رابطه آن با هوش معنوی      ۳۰

هوش معنوی و رابطه آن با مسائل وجودی    ۳۱

۲-۵۱- هوش معنوی و تصویر بزرگتر ۳۲

۲-۵۲- ایمان، امید و عشق سه ویژگی اصلی انسان های معنوی:     ۳۳

۲-۵۳- مقایسه رفتار افراد دارای هوش معنوی قوی و افراد دارای هوش معنوی ضعیف: ۳۶

۲-۵۴- ده عامل که در ترکیب با یکدیگر هوش معنوی را شکل می دهد:         ۳۷

۲-۵۵- برخی کاربردهای هوش معنوی  در زندگی روزمره:   ۳۸

۲-۵۶- هوش معنوی و سلامت روان  ۳۹

۲-۵۷-  کاربرد هوش معنوی در محیط کار   ۴۰

پیشینه تحقیقات       ۴۲

منابع   ۴۴

References         ۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.