اطلاعیه

هوش رقابتی- مبانی و چارچوب نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

کد محصول: PMD52

تعداد صفحات :   ۳۸   صفحه

فرمت فایل WORD

قیمت:    ۹۰۰۰   تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

مبانی نظری ، ادبیات ، پیشینه تحقیق داخلی ، پیشینه تحقیق خارجی در مورد  هوش رقابتی

بخشی از متن

تاریخچه

هوشمندی رقابتی مفهوم جدیدی نیست. شرکتها همیشه سعی داشته اند بدانند که رقبای آنها چه می کنند. این مفهوم از دهه ۱۹۸۰ جای خود را در محافل آکادمیک باز کرد. برخی از نویسندگان ادعا کردهاند مایکل پورتر(۱۹۸۰) محقق معروف مدیریت استراتژیک، با معرفی نیروهای پنج گانه رقابتی و استراتژیهای ژنریک، مفهوم هوشمندی رقابتی را خلق کرده است. پورتر در ایجاد انجمن متخصصان هوشمندسازی رقابتی  سال ۱۹۸۶ پیشگام بوده و نخستین شماره مجله هوشمندی رقابتی را در سال ۱۹۹۰ منتشر ساخته است(پیروت و دیگران ،۲۰۰۲،۵۸-۷۴۷ ).

بعضی کشورها، نظیر فرانسه، ژاپن، سوئد و ایالات متحده در استفاده از سیستمهای هوشمند رقابتی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته اند. در این کشورها، هوشمندی رقابتی جایگاه خود را به عنوان یک عامل مهم در کسب مزیت رقابتی پیدا کرده است(گوست مولتی،۲۰۰۴ ).

حتی دانشگاه لوند در سوئد نخستین دانشگاهی است که در رشته هوشمندی رقابتی مقطع دکترا را دایر کرده است. به هر حال هوشمندی رقابتی از جمله مفاهیمی است که به سرعت رشد کرده و جامعه متخصصان هوشمندی رقابتی، در هر سال ۴۰ درصد رشد داشته است(کالوف ، ۱۹۹۶،۴). همچنین شرکتهای مشهور بسیاری، مانند: جنرال الکتریک، موتورولا، مایکروسافت، اچ پی، آی بی ام، ای تی اند تی، اینتل، تری ام، زیراکس، مرچ، کوکاکولا و کرایسلر همگی از سیستمهای هوشمند رقابتی استفاده میکنند( شرماک ، ۱۹۹۵، ۴۰  ).

MIS  و سیستم های اطلاعات مدیریت  با این همه در دهه ی ۱۹۸۰ بود که سیستم های هوش کسب و کار پدیدار شدند تا امکان استفاده از اطلاعات پیرامونی با اثربخشی بیشینه فراهم شود.

اما از اوایل دهه ۹۰ میلادی با تکمیل رویکرد های رنگارنگی از نظام های مدیریتی، موضوع هوش رقابتی به عنوان بخش اعظم هوش سازمانی در مجامع علمی فراگیر شد. در این دوران پژوهشگران رویکردهای گوناگونی را برای اندازه گیری هوش رقابتی و اثرهای آن در سازمان طرح ریزی نمودند و بکار گرفتند. اما از اوایل دهه ۹۰ میلادی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ادبیات کسب و کار بین پژوهشگران و در مجامع علمی فراگیر شد. برآورد می شود از نظر حجمی بیش از ۸۵ درصد هوش سازمانی را هوش رقابتی تشکیل می دهد و تا کنون اندیشه اندیشمندان بسیاری در دانشگاه های سراسر جهان به پردازش هوش رقابتی معطوف گردیده است (مارین و پولتر ،۲۰۰۴،۸۰-۱۶۵).

۲-۲-۲- تعریف هوش سازمانی

«هوش سازمانی عبارت است از به کارگیری توان فکری سازمان برای دستیابی به رسالت و مأموریت در محیط رقابتی» (آلبرچ ،۲۰۱۰).

بر اساس نظر برخی ازصاحب نظرانِ هوشمندی سازمانی، می توان هوشمندی سازمانی را شامل جنبه های نرم هوشمندی و جنبه های سخت هوشمندی در نظر گرفت. بعد نرم هوشمندی بر فرایندهای هوشمندی منابع انسانی در سازمان شامل ایجاد شرایطی برای بهره گیری از هوش عاطفی (هیجانی) به وسیله کارکنان در سازمان و همچنین تقویت هوش فرهنگی در کارکنان به منظور انطباق با شرایط فرهنگی متنوع و محیط های کاریِ چندگانه فرهنگی است. همچنین بعد سخت هوشمندی سازمانی بر فرایند هوشمند کردن سازمان از جنبه ساختاری با به کارگیری ساختارهای سازمانی فناوری محور و ویژه موقت و همچنین فرایند هوشمندی مبتنی بر فناوری سازمان از طریق پایش مستمر فناوری ها و به کارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در سازمان و فرایندهای اساسی و محوری سازمان، تمرکز دارد. بر اساس نظر آنها، هوشمندی ساختاری شامل دو شاخص تمرکز بر فناوری اطلاعات و تمرکز بر گرو ه های خودگردان می شود. همچنین هوشمندی انسانی بر اساس دو شاخص شامل مهار ت های فردی و مهارت های اجتماعی مورد سنجش قرار می گیرد(پوتاس،ارستین و کوچاک ،۲۰۱۰).

فهرست مطالب

هوش رقابتی   ۳

تاریخچه        ۳

۲-۲-۲- تعریف هوش سازمانی        ۴

۳-۲-۲-  تعریف هوش رقابتی ۵

۴-۲-۲- ابعاد هوشمندی رقابتی       ۸

۵-۲-۲- فرآیند هوشمندی رقابتی    ۱۰

۶-۲-۲- مدلهای هوشمندی رقابتی   ۱۴

SWOT 1- مدل تحلیل       ۱۴

روش تجزیه و تحلیل SWOT 14

: (SBU) 6- واحدهای کسب و کار استراتژیکی       ۱۷

۷-۲-۲- رابطه هوش رقابتی با هوش تجاری ۲۰

۸-۲-۲- اهمیت هوش رقابتی ۲۱

۹-۲-۲- خواص پنجگانه هوشمندی رقابتی   ۲۳

۱۰-۲-۲- نقش هوشمندی رقابتی در افزایش توان رقابتی   ۲۴

۱۱-۲-۲- مدیریت هوش رقابتی      ۲۵

۱۲-۲-۲-  انواع هوشمندی رقابتی    ۲۷

۱۳-۲-۲- هدفهای سیستم هوشمندی رقابتی        ۲۷

۱۴-۲-۲- تکنولوژیهای کامپیوتری یا توانمندی های انسانی ۲۸

۱۵-۲-۲- تأثیر اطّلاعا ت و هوشمندی بر تصمیم گیری استراتژیک ۲۸

۱۶-۲-۲- هوشمندی رقابتی درعمل  ۳۱

۱۷-۲-۲- واحد سازمانی برای هوشمندسازی رقابتی ۳۲

۱۸-۲-۲- هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند چیست؟   ۳۲

۱۹-۲-۲- تمایز هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند با جاسوسی صنعتی و نتایج آن     ۳۳

۲۰-۲-۲- دیدگاه‌های نادرست درباره جمع آوری اطلاعات   ۳۴

۲۱-۲-۲- اخلاق و هوشمندی رقابتی ۳۵

۲۲-۲-۲- وظایف متخصصین هوشمندی رقابتی      ۳۵

۲۳-۲-۲- مقابله با هوشمندی         ۳۶

پیشینه تحقیق ۳۶

الف) منابع فارسی      ۳۸

ب ) منابع لاتین       ۴۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.