اطلاعیه

طراحی و ساخت کوره های دوار در صنعت

کد محصول: me98

تعداد صفحات: ۸۲ صفحه فایل word

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

مقدمه
کوره چیست؟
طبقه بندی ساختمانی و تکنولوژیکی کوره ها
طبقه بندی کوره ها بر اساس چگونگی عملکرد آنها
شناخت انواع کوره های صنعتی
کاربرد کوره ها در صنعت
الف) ریبویلر ستون تقطیر
ب) پیش گرمکن خوراک ستون تقطیر
ج) پیش گرمکن خوراک راکتورها
د) تامین حرارت محیط های واسطه
ه) کوره های گرم کننده سیالات ویسکوز
و) راکتورهای اشتعالی
کوره های دوار سیمان
مرور بر شبیه سازی کوره دوار سیمان
سنتیک کوره
مدل دینامیکی کوره دوار سیمان
مدل و شبیه سازی فرآیند مرطوب کوره دوار سیمان
شرح مدل
معادلات تعادلی جرم و انرژی
انتقال گرما
واکنش های شیمیایی
داده های کوره
مقایسه و اندازه گیری در شبیه سازی
شبیه سازی
تنش در رینگ های کوره دوار
تفسیر و تحلیل فرمول های محاسباتی جاری
فرمول های محاسباتی Gocer
نظریات نهایی
روش تنظیم شعله در مشعل کوره های دوار
۱- مشعل های مایع سوز (ازوت و گازوئیل)
۲- هوای پودر کننده
۳- هوای اولیه
۴- مشعل های گاز سوز
نرم افزار محاسبه و تخمین ضخامت کوتینگ در کوره های دوار سیمان
مدل سازی توزیع پروفیل دمای گاز در طول کوره و انتقال حرارت در دیواره
مشخصات نرم افزار تخمین گر کو تینگ کوره دوار سیمان
ویژگی های نرم افزار
نتیجه گیری
منابع
مقدمه
کوره های سرامیکی یکی از ابزارهای ابتدایی بشر بوده است زیرا تاریخ پیدایش این کوره ها حداقل به ٨٠٠٠ سال قبل از میلاد مسیح وشاید هم جلوتر بر می گردد٬ که کمی پیشرفت تر از آتشگاه ها یا آتشدان های گودالی شکل بوده اند. طرح دقیق کوره های بکار رفته در ما قبل تاریخ با حدس و گمان همراه است ولی می توان تصور نمود که روش پخت از زمان های گذشته شبیه روش هایی بوده است که توسط انسان های با تمدن ابتدایی که هنوز در گوشه کنار جهان باقی مانده اند٬ به کار گرفته می شود .
روش پخت اجسام رسی به منظور استحکام ٬ دوام و غیر قابل نفوذ کردن آنها ٬ بدون شک بصورت تصادفی کشف گردید وشاید هم بشر موقعی که مشاهده نمود که خاک رس واقع در قسمت های تحتانی آتشدان های معمولی سفت و سخت می گردند ٬ به این نکته پی برد و یا اینکه سبدهایی که از گل ساخته بودند ٬ بطور اتفاقی در آتش پخته شده و سخت گردید و یک غلاف سختی را به شکل ظروف پخته شده باقی می گذاشت.
از چنین کشف هایی درک می شود که مرحله پخت اجسام گلی با کنترل آتش و مهار آن برای پخت اجسام بیشتر از مراحل کوچک آغاز گشته است . انواع گوناگونی از کوره های گودالی رو باز توسط بشر نخستین مورد استفاده قرار گرفته است که با کوره های امروزی اختلاف جزئی دارند. ولی اصل گل پختن در این روش را چنین می توان بیان نمود : احاطه نمودن ظروف خام با زغال سنگ و بالا بردن درجه حرارت تا حد سرخ شدن ظروف. برای ساختن کوره های گودالی کافی است گودالی به عمق حدود ٣۵ تا ۵٠ سانتیمتر و به مساحت چند ده سانتیمتر مربع حفر نمود وسطوح جانبی گودال را با شاخ و برگ درختان و یا کاه و خار و خاشاک پوشاند. بر روی این پوشش غیر سفالی قرار می گرفت. چیدن ظروف به گونه ای بوده که بیشتر به یکدیگر فشرده شوند وحتی الامکان فضای خالی بین ظروف را کم می نمودند.
هر گاه تهیه سفال تیره مد نظر باشد ٬ کافی است که در انتهای محل پخت مقداری سوخت با تراکم زیاد نظیر کود گوسفندی به فرآیند حرارت دهی اضافه شود ٬ آنگاه تمام گودال به منظور جلوگیری از نفوذ هوای اضافی به درون سوخت پوشیده گردد. چنین روشی باعث جمع شدن کربن در داخل خلل و فرج سفال ها و نیز موجب تیرگی آنها می شود هر دو نوع سفال های قرمز و سیاه از رس های مشابهی توسط روش های پخت گوناگون ساخته می شوند به خاطر اینکه پخت در دمای نسبتا کمی انجام می گیرد ٬ سفالی که درحالت خام پرداخت شده باشد٬ جلای اولیه اش را پس ازپخت توسط مالش با سنگ صاف بدست می آورد چنین سطوح صیقلی شده ٬ اغلب برای مقاصد تزئینی بکار برده می شود.
اولین مرحله تکامل کوره ها ٬ بهبود کوره برای گردش حرارت بهتر بوده است . یکی از پیشرفت های موثر در شعله کوره های گودالی ٬ ایجاد سوراخ هایی در قسمت زیرین گودال بوده که هوا را برای احتراق بهتر جذب نماید. ارائه هوا کم در کف گودال ممکن است مجددا دمایی حدود ١٠٠ درجه سانتیگراد را نماید .پیشرفت بیشتر در کوره های گودالی استفاده از دیوارهای رسی یا گلی باریک بوده که در کوره های بدوی تاثیر به سزایی داشته است . بوسیله این چنین دیوار کمک برگشت حرارت از خاکستر میشود٬ که در مرحله انتهای پخت جمع آوری می گردد .
بطور کلی شکل کوره ها ٬ استوانه ای رو باز با یک تونل ورودی جهت ارائه آتش در کف است. در کف کوره ها یا پله ها که در روی آن ظروف گذاشته می شده سوراخ هایی تعبیه می شد٬ تا آتش از میان آن به طرف بالا برود . در بعضی مواقع٬ این کف از میله های نسوز رسی پخته شده و بزرگی ساخته می شد که لبه هایشان در میان دیواره کوره استوانه ای قرار می گرفت و رس بطور پراکنده در میان فضای خالی بین میله ها پر می گشت. ظروفی که می بایست پخته شوند٬ در داخل محفظه استوانه جمع می گردد. آتش در محل ورودی ساخته می شود٬ شعله و گازهای گرم به طرف بالا از میان ظروف گذشته و از قسمت های راس کوره بیرون می رود. قسمتهای راس کوره توسط سفال های شکسته بطور قابل تنظیمی پوشیده می گردد . این طراحی ارائه کننده پیشرفت بزرگی برای پوشش کوره های گودالی بوده که همراه با کلیه قسمت های کوره که امروزه آنها را می شناسیم٬ مثل آتشدان یا دهانه ای که سوخت می تواند در آن بسوزد و گرما ایجاد نماید ٬ بکار میرود . محفظه ای که ظروف در آن جای داده می شود ٬ گرما را در خود نگه می دارد و توسط یک جریان خروجی گازهای داغ می توانند از آن خارج شوند . بنابراین جریان هوایی از داخل دهانه آتشدان به طرف بالا در میان کوره ایجاد می شود. اگر چه هنوز جایی برای تکامل طراحی وجود داشت ٬ ولی این نحوه آرایش اجرای نخستین نمونه کوره های سرامیکی بوده که در نواحی مدیترانه ای و اروپا به کار برده می شد٬ و تا اثر حاضر هم بکار برده می شود.
کوره چیست؟
کوره دارای تجهیزاتی است که توسط آنها٬ درون یک محفظه عایق حرارت ناشی از احتراق سوخت ٬ به سیال فرایند منتقل می گردد. سیال فرایند در لوله هایی جریان دارد که عموما در امتداد جداره ها وسقف محفظه احتراق نصب شده اند. عامل اصلی انتقال حرارت مکانیزم تشعشع میباشد.در صورت توجیه اقتصادی ٬ درون یک بخش مجزا ٬ حرارت گازهای خروجی حاصل ازاحتراق به صورت جابجایی به لوله ها منتقل میگردد.
در صنایع نفت ٬کوره با اسامی مختلف از قبیل ” heater Process” و “Furnace” و Direct ” و ” heater Tubestill ” اطلاق می شود. ” retaeh derif
وظیفه اصلی کوره ٬ تامین حرارت معینی به سیال فرایند تحت درجه حرارت های بالا می باشد این عمل بایستی بدون افزایش بیش از حد حرارت ٬ در نقطه معینی از سیال و یا اجزا بدنه کوره انجام شود. به عبارت دیگر حرارت باید حد الامکان به صورت یکنواخت توزیع گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.