اطلاعیه

کارآموزی عمران اجرای سقف تیرچه و بلوک

کد محصول KMEM52

تعداد صفحات: ۲۵ صفحه فایل WORD

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

فهرست مطالب : 
اجرای سقف تیرچه و بلوک
ایزولاسیون پای ستون ها
اجرای کرسی چینی اندود ماسه سیمان روی کرسی و ایزولاسیون روی آن
آجر چینی دیوار های خارجی
اجرای گچ و خاک روی دیوارها و سقف
تهیه و نصب چهار چوب در ها و پنجره های فلزی
تاسیسات برقی
تأسیسات مکانیکی ، لوله های چدنی فاضلاب ، کانال کولر
چک لیست نظارتی کرسی چینی و بلوکاژ کف
چک لیست نظارتی عایق کاری روی کرسی چینی
چک لیست نظارتی آجر کاری
چک لیست نظارتی اندود گچ و خاک
چک لیست نظارتی ساخت و نصب چهار چوب درب ها و پنجره ها
چک لیست نظارتی کرم بندی پشت بام
نظرات و پیشنهادات کار آموز

اجرای سقف تیرچه و بلوک
ابتدا بر آورد لازم به عمل می آید تا مقدار مصالح لازم مشخص شود ، ابعاد تیرچه ها از روی نقشه های اجرایی بدست می آیند . می توان تیرچه ها را سفارش داد و هم می توان در کارگاه ساخت .
پارامتر هایی را که ناظر در خصوص تیرچه ها باید کنترل کند :
۱- کنترل ساخت خرپای تیرچه
۲- کنترل سایز و طول میلگرد ها طبق نقشه
۳- کنترل فاصله خرپاها و ابعاد تیرچه
۴- کنترل ارتفاع خرپا وفاصله آرماتورهای طولی
۵- کنترل عرض ناودانی مورد نظر جهت ساخت تیرچه

برای تیر ریزی ، تیرچه ها را روی زمین یا روی سقف زیرین که انجام شده می چینیم سپس یک نفر به طبقه ی بالا رفته و با کمک طناب یک سر تیرچه ها را بالا کشیده و روی تیر اصلی قرار می دهد بعد از بالا کشیدن یک سر آنها به سمت دیگر دهانه رفته و با استفاده از طناب سر دیگر آن را نیز بالا می کشد و روی تیر اصلی قرار می دهد حال با استفاده از بلوک هایی که می خواهد در سقف قرار بگیرد فاصله بین تیرچه ها را تنظیم می کند بدین شکل که یک عدد بلوک در ابتدای تیرچه و یک عدد نیز در انتها بین تیرچه ها قرار می گیرد لذا فاصله بین تیرچه ها تنظیم می شود . برای بهتر عمل کردن سقف ، در جهت تیر ریزی به اندازه ی ۵ سانتی متر و در جهت عمود بر تیر ریزی به اندازه ی ۱۰ سانتی متر در دو جهت فاصله داده می شود .
بعد از تنظیم فاصله بین تیرچه ها ، بلوک ها در بین آنها قرار داده می شود . برای چیدن بلوک ها ابتدا بلوک ها تا سقف زیرین که اجرا شده است با کمک بالابر به بالا آورده می شوند ، حال برای سریع تر شدن عملیات می توان از سه کارگر استفاده کرد ، بدین شکل که یک نفر بلوک را برداشته ودر دست می گیرد و نفر دوم با استفاده از یک چوب که در سر آن مهاری ایجاد کرده ، چوب را به داخل بلوک برده و آن را بلند کرده و به نفر سوم که بر روی تیرچه ها در طبقه بالا قرار دارد می دهد و نفر سوم آنها را دربین تیرچه ها قرار میدهد .
برای مهارتیرچه ها در زیر تیرچه ها و در جهت عمود بر تیر ریزی تکیه گاه هایی به نام به نام شمع قرار می دهند . برای کار گذاری شمع ها ابتدا چوبهایی به عرض تغریباً ۱۵ سانتی متر را در زیر تیرچه ها ( در جهت عمود بر تیر ریزی ) با استفاده از سیم مفتول می بندیم سپس از زیر شمع را در زیر این چوب ها قرار می دهیم و آنقدر می پیچانیم تا سفت شود البته قبل از اینکه بلوک ها را بچینیم این شمع ها را می بندیم .
برای ایجاد فاصله ی ۱۰ سانتی متری در جهت عمود بر تیرچه ها هیچ مشکلی وجود ندارد چون که می توان از همین چوب های شمع ها استفاده کرد ولی برای ایجاد فاصله ی ۵ سانتی متری دیگر نمی توان تخته قرار داد چون تخته ی زیر شمع ها قرار دارد لذا برای ایجاد این فاصله تکیه گاه بلوک را روی تیر اصلی قرار می دهیم و به اندازه ی ۵ سانتی متر از آن را با استفاده از تیشه می شکنیم تا این فاصله تأمین شود .
در دهانه های بیشتر از۵۴ متر در وسط دهانه در جهت عمود بر تیر ریزی یک فاصله ایی ایجاد کرده و از زیر تخته بسته و میلگرد گذاری می کنیم که بعد از بتن ریزی به مانند یک تیر بتنی ( تای بیم ) می شود که به صلبیت و یکپارچگی سقف کمک می کند .
بعد از چیدن بلوک ها میلگرد های حرارتی را مانند یک شبکه مش روی تیرچه ها اجرا می کنیم . فاصله این میلگرد ها از هم در جهت تیر ریزی ۵۰ سانتی متر ودر جهت عمود بر تیر ریزی ۲۵ سانتی متر می باشد . این میلگرد ها را با استفاده از مفتول به میلگرد های تیرچه ها وتای بیم متصل می کنیم .
در کنسول ها علاوه بر میلگرد های افت و حرارت یکسری میلگرد های کششی قرار می دهند بدین صورت که از انتهای کنسول تا تقریباً یک متر قبل از آن ادامه پیدا می کند .
بر روی هر تیرچه و در دو انتهای آن میلگرد های به نام میلگرد های اوتکا قرار می دهیم این میلگرد ها به اتصال بهتر تیرچه به تیر اصلی و همچنین به صلبیت سقف کمک کرده و با توجه به خم ۴۵ درجه ی آن می توانند نیروی برشی را تحمل کنند و می دانیم که در دو سر تیر ها برش ماکزیمم می باشد .
بعد از تکمیل شدن سقف پیمانکار درخواست اجازه برای بتن ریزی می کند و ناظر بعد از بازدید از سقف در صورت مورد تائید بودن اجازه ی بتن ریزی را می دهد .
در زیر به برخی از پارامتر هایی که ناظر باید برای تایید سقف کنترل کند اشاره می کنیم :
۱ – کنترل پیش بینی تکیه گاه مناسب جهت شمع ها
۲ – کنترل نحوه ی اجرای تیرچه در دهانه ها طبق نقشه
۳ – کنترل عدم شکستگی بلوک ها در حین اجرا
۴ – کنترل فواصل میلگرد های حرارتی و مهار آنها
۵ – کنترل خیز منفی سقف
۶ – کنترل پیش بینی محل عبور لوله های تأسیسات
۷ – کنترل تقویت اطراف محل سوراخ های تعبیه شده
۸ – کنترل جوشهای اتصالات پلها و صفحات اتصال بادبندها که در داخل بتن مدفون می شوند .
۹ – کنترل تمهیدات لازم برای جلوگیری از نفوذ بتن به داخل بلوک ( معمولاً در دو انتهای تیرچه نفوذ بتن به داخل بلوک ها وجود دارد برای جلوگیری از نفوذ می توان سوراخ های این بلوک های انتهایی را با ملات گچ مسدود کرد . )
۱۰ – کنترل تمهیدات لازم برای جلوگیری از فرار بتن (باید توجه داشت که سوراخ های تیر های لانه زنبوری که در ردیف های انتهایی هستند را با استفاده ازتخته پوشاند و با کمک سیم مفتول مهار کرد تا هنگام بتن ریزی ، بتن از این سوراخ ها فرار نکند . )

پیمانکار بعد از گرفتن اجازه از ناظر سفارش بتن می دهد .
شرکت بتن ساز یک ساعت قبل از آوردن بتن گروهی را برای زدن ایستگاه پمپاژ به کارگاه می فرستد این گروه از تجهیزاتی مانند دستگاه پمپاژ بتن و لوله واتصالاتی برای هدایت بتن بر روی سقف مورد نظر کمک می گیرند . بهتر است که این لوله ها از چشم پله یا نور گیر یا از یک فضای باز عبور داده شود چون که این لوله هنگام پمپاژ بتن تکان شدیدی می خورد واگر آن را از بین تیرچه ها عبور دهیم ضربه ی شدیدی به آنها وارد می کند و اگر مهار نشود می تواند باعث شکستن بلوک ها و سفالها بشود .
بعد از زدن ایستگاه ، بتن توسط بنکرهایی که ظرفیت آنها معمولاً بین ۵ الی ۵۶ متر مکعب می باشد آورده می شود و درون دستگاه پمپاژ ریخته می شود و دستگاه پمپاژ ، بتن را به طبقه ی مورد نظر پمپ می کند .
ناظر باید کنترل کند شخصی که با دستگاه پمپاژ کار می کند به بتن آب اضافه نکند چون هر مقدار که بتن شل تر باشد این دستگاه راحت تر بتن را پمپ می کند .
قبل از بتن ریزی باید به بلوک ها و سفالها آب داده شود تا هنگام بتن ریزی مرطوب باشند در غیر این صورت ناظر می تواند عملیات بتن ریزی را متوقف کند .
برای ریختن بتن حد اقل به ۵ نفر نیاز می باشد به طوری که یک نفر سر لوله ایی را که از آن بتن پاشیده می شود را جابجا می کند ، دو نفر هم با استفاده از بیل بتن را پخش می کنند ، یک نفر هم با استفاده از ویبراتور بتن ریخته شده را ویبره می کند و یک نفر هم با استفاده ماله سطح بتن ریزی را صاف می کند .
بعد از اتمام بتن ریزی ( بعد از ۲۴ ساعت ) باید تا ۷ روز به بتن آب داده شود به طوری که تا ۳ روز اول بتن باید غرقاب باشد .
نکاتی که ناظر باید کنترل کند :
۱ – کنترل اسلامپ بتن
۲ – گرفتن نمونه استوانه ایی یا مکعبی شکل
۳ – مدت زمان سپری شده از لحظه ساخت بتن تا هنگام بتن ریزی
۴ – کنترل مرطوب بودن بلوک ها و سفال ها
۵ – کنترل استفاده از ویبراتور
۶ – کنترل در محل های توقف بتن ریزی
۷ – کنترل نگهداری بتن
۸ – کنترل باز کردن شمع ها و قالب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.