اطلاعیه

کارآموزی روش های مختلف شناسایی چاههای نفتی قابل بهره برداری

این فایل موجود نیست

فهرست مطالب

پیشگفتار ۱
مقدمه ۴
وظایف مهندسی بهره برداری ۵
تسهیلات موجود در سرچاه ۱۰
اسیـدزدن بـه چـاه ۱۵
مشبـک کـردن لایـه تولیـدی چـاه ۱۸
تمیزکردن چاه ۲۰
کـشتـن چـاه ۲۳
تعبیه کردن مسدودکننده در داخل چاه ۲۵
واحـد بهـره بـرداری ۳۲
واحد تقویت فشار ۴۰
واحد نمک زدائی ۴۲
تفـکیـک گر سیار ۵۰
بررسی قابلیت نفوذپذیری چاه ۵۲
حــفــاری چــاه ۵۴
نتیجه گیری ۵۷
پیشنهادات ۵۹
مراجع و مآخذ ۶۰
پیشگفتار:
در گذشته اکتشافات نفت بصورت تصادفی بوده، بطوریکه ۱ درصد از
حفاری ها به نفت می رسد اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ژئوفیزیک و استفاده ار اطلاعات کامپیوتری، امروزه شناسایی چاههای نفتی قابل
بهره برداری، با ضریب اطمینان بیشتری انجام می پذیرد و در نتیجه
هزینه های مصروفه جهت اکتشاف و حفاری به حداقل خود رسیده است.
برای بهبود بازدهی بعضی از مخازن نفتی روشهای مختلفی ارائه شده است که در سه دسته تقسیم بندی می گردد.
۱. روش حرارتی
۲. روش تزریق امتزاجی
۳. روش شیمیایی
صنعت نفت با احداث چاه نفت دارک در منطقه پنسیلوانیای اتازونی در ۲۷ اوت ۱۸۵۹ میلادی با تولید روزانه ۱۶۰۰ لیتر آغاز شد.
این صنعت ابتدا در برخی از کشورها مانند کانادا، روسیه، ایتالیا و سپس با گذشت چند دهه، دامنه اکتشافات آن به منطقه خاورمیانه و خاور دور گسترش یافت.
در پنجم خرداد ۱۲۸۷ شمسی مطابق با ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی گروهی از مکتشفین پس از ۷ سال تفحص در تپه ها و کوههای جنوب غربی ایران بالاخره نتبجه زحمات و کوشش خود را در مسجد سلیمان واقع در دامنه جبال زاگرس و یا بهتر در کوهها بختیاری یافتند و بدین ترتیب از این تاریخ صنعت نفت ایران پا به عرصه وجود گذاشت.
ساختمان اولین خط لوله به ۱۶۳ مایل بین مسجد سلیمان و آبادان و تشکیل یک پالایشگاه در جزیره آبادان مدت ۳ سال طول کشید و نخستین جریان نفت به پالایشگاه در سال ۱۹۱۱ میلادی صورت گرفت.
بطور کلی تولید روزانه نفت در ایران تدریجاً افزایش یافته، بطوری که در سالهای قبل از انقلاب اسلامی به حدود ۸/۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت وقوع جنگ تحمیلی توسط دولت عراق مقدار تولید نفت به ندرت کاهش یافت بطوریکه مقدار صادرات نفتی ایران از ۸۶۷/۴ میلیون بشکه در روز ( سال ۱۳۵۶) به ۷۹۷ هزار بشکه در روز (سال ۱۳۵۹) کاهش یافت.
در آمار منتشره توسط تولید نفت خام جهان در سال ۱۹۹۴ روزانه ۶/۶۶ میلیون بشکه در روز (۴۱ درصد از کل تولید جهان) می باشد. بدین ترتیب میزان نفت خام تولید شده برای ایران معادل ۶/۳ میلیون بشکه در روز(معادل ۴/۵%از تولید جهانی) است.
در نظر است که سطح تولید نفت خام طی ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در حدود ۵/۴ بشکه در روز حفظ شود.
یکی از مناطق سرشار از ذخایر نفت و گاز منطقه خلیج فارس می باشد. خلیج فارس دریای کم عمق و نیمه بسته ای در جنوب غربی آسیا با مساحت ۲۵۱ هزار کیلومتر مربع است.
بست های نفت خلیج فارس، یکپارچه فلات قاره نامیده می شود آب آن شور و میزان نمک در آن ۳۸ تا ۷۰ بخش در هزار اندازه گیری شده است. هشت کشور،ایران،عراق،کویت:عربستان،قطر،امارات متحد عربی،بحرین و عمان به عنوان کشورهای ساحلی خلیج فارس حدود ۶۵ درصد ذخایر نفت و ۳۲ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.
آمار منتشره شرکت در زمینه ذخایر نفت و گاز نشان می دهد که ۲/۲۶۱ میلیارد بشکه صاحب بیشترین ذخایر نفت در منطقه می باشد. حجم صادرات نفت خام و فراورده های نفتی کشورهای منطقه خلیج فارس روزانه به ۱۵ میلیون بشکه در سال ۱۳۷۴ میرسد که این رقم در حدود ۴۰ درصد مواد نفتی مورد معامله در بازارهای جهان را تشکیل می دهد.
یکی دیگر از مناطق نفت خیز کشور دریای خزر می باشد که در اخر مرداد ۱۳۶۹ با حفر چاهی به عمق ۴۲۱۹ متر در ۳۰ کیلومتری شمال بندر انزلی برای نخستین بار با رسیدن به لایه گاز،وجودنفت و گاز در این منطقه به اثبات رسید.
گاز استحصال شده از این منبع شامل ۸۴ درصد متان، ۱۰ درصد پنتان و ۶ درصد هگزان می باشد یاد آوری می شود که تعدادچاههای نفت شناسایی شده در بخشی از دریای خزر که متعلق به ایران می باشد تا این تاریخ ۴۰ مخزن ذکر شده است.
نفت منبع انرژی و سرچشمه مواد اولیه بسیاری از ترکیبات شیمیایی است و این دو از عوامل اصلی اقتصاد مدرن بشمار می رود.در صنایع جدید از این ثروت بیکران و تغییر و تبدیل مواد اولیه آن بی اندازه استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.