اطلاعیه

کنترل کیفیت شرکت ایران ترانسفو

کد محصول ksh49

تعداد صفحات: ۱۴۵ صفحه فایل word

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب
فصل اول :
تاریخچه شرکت ایران – ترانسفو
اصول و طرز کارترانس
آزمایشگاه شیمی مواد
مواد مورد آزمایش در آزمایشگاه
فصل دوم : روغن ترانسفورماتور 
مقدمه
انواع روغنها
روال ساخت انواع روغن ها
ترکیب شیمیایی روغن ها
ارزیابی خواص برش های روغن و روغن پایه
روغن ترانسفورمر
کاربرد روغن در ترانسفورماتور
خواص روغن
استانداردهای روغن های عایق
مشخصات روغن ترانسفورماتور
خواص فیزیکی روغن
ویسکوزیته روغن
نقطه اشتعال در محیط بسته
دانسیته یا چگالی روغن
نقطه ریزش
خواص الکتریکی روغن ترانسفورماتور
استقامت دی الکتریک یا ولتاژ شکست عایقی
ضریب تلفات عایقی
مقاومت مخصوص عایقی
خواص شیمیایی روغن ترانسفورماتور
ساختمان مولکولی روغن های عایق
سولفور خورنده
مقدار رطوبت در روغن
پایداری در مقابل اکسیداسیون
عدد خنثی سازی
رسوب یا لجن ته نشینی
افزودن مواد ضد اکسیداسیون در روغن
مخلوط کردن انواع مختلف روغن
روغن های مخصوص
سرویس و نگهداری روغن
روغن های نو
روغن در سرویس
کنترل کیفیت روغن
تصفیه روغن
تصفیه فیزیکی روغن
تصفیه فیزیکی – شیمیایی روغن
خشک کردن ترانسفورماتور
روغن زدن و یا شارژ روغن
ادوات و تجهیزات روغن
منبع انبساط یا کنسرواتور
روغن نمایا نشان دهنده سطح روغن
دستگاه تنفس کننده یا رطوبت گیر
فصل سوم : رنگ 
مقدمه
رنگ چیست
صنعت رنگ در دهه ۹۰
شیمی رنگ
طبقه بندی مواد رنگی
پیگمانها
طرز تهیه لاک روغنی
رنگ روغنی
رنگ ورنی
رنگهای آبی
رنگهای الوارل
پوشش کاری پودری
رنگهای قابل پخت با اشعه فراءبنفش
رنگهای دو جزیی فعال
انواع رزین ها
رزین های آلکید
مواد افزودنی
فصل چهارم : لاستیک 
مقدمه
لاستیک نیتریل
خواص لاستیک نیتریل
کاربرد لاستیک نیتریل
فصل پنجم : سیم مسی 
مقدمه
لاک مصنوعی
سیم لاکی با پوشش خود چسب
تقسیم بندی سیم های مناسب برای سیم پیچی
لایه های گوناگون یک نمونه سیم لاکی
تولید سیم های لاکی
سیم مسی با ایزوله کاغذی و ایزوله لاکی
هادیها
مواد عایق کننده و روکش
فصل ششم : کاغذ ترانسفورماتور 
مقدمه
ساختمان کاغذ
مواد اولیه
صنعت کاغذ سازی
فصل هفتم : فلزات 
مقدمه
خواص فلزات
دستورالعمل (نحوه انجام پروسس احیاء)
بررسی نتایج آزمایش
هدایت الکتریکی فلز مس
فصل هشتم : روش آزمایش مواد در آزمایشگاه 
روش تست کنترل کیفریت روغن
روش تست کنترل کیفریت رنگ
روش تست کنترل کیفیت واشر لاستیکی
روش تست کنترل کیفیت سیم و لاک سیم
روش تست کنترل کیفیت عایق ها و پرس اشپان
روش تست کنترل کیفیت مواد شستشو و زنگبرها
فصل نهم : ضمائم و جداول 
ضمیمه I– الف– متن کامل استدارد IEC و دیگر استانداردهای روغن ترانسفورماتور
ضمیمه I- ب- روغن بکار رفته در شرکت ایران – ترانسفو
ضمیمه I- ج- استانداردهای متداول انجام آزمایش استقامت دی الکتریک
منابع 

فصل اول
« تاریخچه ایران – ترانسفو »
استفاده از نیروی برق وضعیت جدیدی را در زندگی بشر بوجود آورده است که با توجه به کاربرد و اهمیت ترانسفورماتور ، این استفاده بهتر و مطلوبتر صورت می پذیرد . کارخانجات ایران ترانسفو اولین تولید کننده ترانسفورماتور توزیع و قدرت در ایران می باشند که زیر نظر سازمان های ساتکا و شرکت زیمنس و ترافویونیون آلمان آغاز گردید .
شرکت ایران ترانسفو در سال ۱۳۴۵ با ابتکار وزارت نیرو جهت تولید ترانسفورماتور های مورد احتیاج شبکه های توزیع برق کشور تأسیس مگردید که قسمت عمده سهام را شرکت برق منطقه ای تهران و بانک صنعت و معدن به عهده داشت .
این شرکت در شهر ری اقدام به ایجاد یک کارخانه ترانسفور ماتور سازی نمود و از اواخر سال ۱۳۴۷ تولید ترانسفورماتور فشار قوی تا قدرت KVA 1600 و ۳۳۰۰۰۷ را آغاز نمود .
فعالیت تولیدی واحد شهر ری بسیار موفقیت آمیز بود ، به ترتیبی که ظرفیت تولید کارخانه در طول ۱۴ سال از MVA70 در سال ۱۳۴۷ به حدود MVA1700 در سال ۱۳۶۰ یعنی حدود ۲۴ برابر ظرفیت اولیه خود رسید .
با توجه به احتیاجات روز افزون وزارت نیرو ، شبکه برق کشور به ترانسفورماتورهای فشار قوی شرکت در سال ۱۳۵۴ تصمیم به افزایش ظرفیت تولیدی ترانسفورماتورهای توزیع شبکه برقی و ایجاد کارخانه جدیدی به منظور تولید ترانسفورماتورهای قدرت جهت شبکه های برق سراسری کشور اتخاذ نمود .
مواد اولیه این شرکت عمدتاً از خارج تامین می گردد که پس از انجام آزمایشات در آزمایشگاه مواد و تائید قسمت کنترل کیفیت مواد ، وارد انبارهای مواد اولیه می گردند . دفتر طراحی و محاسبات فنی جهت سفارشاتی که از برقهای منطقه ای دریافت مینمایند و مطابق با ساتانداردهای تولیدی می باشند ، نقشه و محاسبات لازمه را تهیه کرد و در اختیار دفتر برنامه ریزی قرار میدهند .
دفتر کنترل و تضمین مرغوبیت بطور مداوم در مسیر تولید قطعات را کنترل و پس از تکمیل در قسمت آزمایشگاه فشار قوی نیز ترانسفورماتور تکمیل شده تحت آزمایشات الکتریکی مختلف قرار گرفته و سپس کنترل نهایی میگردند .
«اصول و طرز کارترانس »
اساس کارترانسفورماتور بر القای جریان الکتریکی استوار است . هنگامی که از داخل یک سیم جریان عبور کند در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود . حال اگر یک هادی در این میدان مغناطیسی طوری حرکت کند که خطوط قوای میدان را قطع کند در این هادی نیروی محرکه ای ایجاد می شود .
به همین اساس یک ترانس ساده یک فاز از یک هسته که از جنس آهن خالص است و دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل می شود . حال اگر سیم پیچ اولیه به جریان متناوبی وصل گردد در اثر عبور این جریان متناوب یک میدان مغناطیسی متغیر در هسته ایجاد می شود و این نیروی محرکه جریانی در مدار تولید می کند که این جریان در سر مدار ثانویه ولتاژ متناوبی را ایجاد می کند .
بر طبق آنچه که گفتیم اساس ساختمان یک ترانس بر یک هسته و دو سیم پیچ استوار می باشد . در ترانس های سه فاز ساخت کارخانه نیز هسته از ورق آهن مخصوص حاوی سیلیسیم با شبکه کریستالی منظم و سیم پیچ ها از مس الکترولیت می باشند .
«نحوه تولید ترانسفورماتور»
تولید ترانسفورماتور در کارخانه ایران – ترانسفو از نوع تولید کارگاهی می باشد . قطعات مختلف ترانس در کارگاههای مختلف به طور جداگانه تولید شده و سپس در قسمت مونتاژ به هم مونتاژ می شوند و ترانس کامل از خط خارج می شود .
از کارگاههایی که به عنوان کارگاههای اصلی کارخانه به شمار می روند میتوان کارگاه تولید ورق هسته و هسته چین بخش تولید سیم پیچ ها ، بخش مخزن سازی ، کارگاه آهنگری و سالن مونتاژ را نام برد . البته بخش خدمات تولید نیز باید قطعات فرعی لازم را تولید نماید تا امکان ساخت فراهم آید .
نحوه انجام کار بدین ترتیب است که ورقهای آهن حاوی سیلسیم به ضخامت mm0.3 که به صورت رول و با عرضهای متفاوت می باشند توسط پرس اشتانس بریده و شکل می یابند و سپس در روی میزهای مخصوص چیدن هسته ، هسته بدون سر ، چیده می شود . در همین زمان سیم پیچ ها در سه نوع لایه ای ، کلافی و حلقه ای برای سیم پیچ ها فشار قوی به صورت استوانه ای از سیم تخت برای سیم پیچ های فشار ضعیف پیچیده می شوند و سپس توسط عایق های فیبری بر روی هم با فشار معین مونتاژ می شوند و برای قرار گرفتن در روی هسته ها به سالن مونتاژ هدایت می شوند .
سالن آهنگری برش و سوراخ کاری و تمیز کاری قطعات آهنی بدنه ترانس ، پایه ها ، وان و غیره را انجام میدهد و قطعات فوق را برای ساخت مخزن ترانس به بخش ساخت مخزن هدایت شده و در آنجا بسته به ترانس ، بدنه مخصوص برای آن ساخته مطالعه شود در سالن مونتاژ اولیه ، سیم پیچ ها بر روی هسته های بدون سر قرار گرفته و سر چینی انجام می شود و سپس عملیات اتصال سیم ها و اتصال کلید تنظیم ولتاژ انجام می گیرد تا قسمت موثر ترانس (اکتیوتایل) حاضر گردد .
سپس ترانس برای گرفتن آب موجود در قطعات عایق آن در داخل کروه های خلاء قرار گرفته و خشک میوشد و در انتها قسمت اکتیوتایل پس از خروج از کوره بلا فاصله در مخزن از پیش ساخته شده قرار گرفته و به داخل کوره های روغن زنی هدایت یمشود .
در این کروه ها روغن خنک کننده ترانس با ایجاد خلاء به داخل ترانس فرستاده میشود و سپس بعد از پر شدن ترانس از روغن ، ترانس از کوره خارج شده و در آزمایشگاه فشار قوی برای کنترل سلامت و مرغوبیت ترانس آزمایشاتی بر روی آن انجام می گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.