اطلاعیه

گزارش کارآموزی پالایشگاه روغن و گریس

کد محصول ksh2

تعداد صفحات: ۸۱ صفحه فایل word

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

دانلود فایل بلافاصله بعد از خرید

فهرست مطالب

نفت خام و پالایش آن
خواص روان کننده
افزودنیها
روان کننده های چند منظوره
اصطکاک
روان کننده ها
طبقه بندی روان کارها
رژیم های روانکاری
سیستم های روان کاری
سیستم های مرکزی روانکاری
سیستم بخار روغن
مزایای سیستم های مرکزی روان کاری
روغن ها و کاربر آنها
طبقه بندی کیفی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی
روغن جعبه دنده
روغن هیدرولیک
روغن توربین
روغن های مصنوعی
امولسیون ها
روغن کشش
یاتاقان ها
روغن ترمز
گاز در روغن معدنی
فیلتراسیون روغن
نشت بندی
انبارداری و مصرف صحیح روان کارها
تدوین برنامه روان کاری
ارزیابی روان کاری
آنالیز روغن
گریس ها
دسته بندی گریس ها
انتخاب گریس
مزایا و معایب گریس
آزمون گریس
روان کاری خودکار
تصفیه و بازیافت
ضمایم و جدول ها
منابع و مراجع
پالایش نفت خام و تهیه روغن :
داستان نفت خام مربوط به زمانهای خیلی خیلی پیش می شود . بعضی از دانمشندان بر این عقیده اند که داستان نفت به ۴۴۰ میلیون سال قبل مربوط است . نفت خام عموماً از ترکیبات هیدروژن و کربن تشکیل شده است . پارافین ها مثل متان ، اتان و … ایزوپارافین ها مثل ایزوبوتان و ایزوپنتان و … آروماتیک ها شامل بنزن ، تولوئن و … از انواع هیدروکربن ها هستند . منابع نفت خام غالباً با گاز همراهند . این گازها یا در نفت خام حل شده اند و یا به شکل سرپوشی روی آن قرار گرفته اند و یا به هر دو شکل آن یافت می شوند . نفت خام بصورت طبیعی قابل استفاده نیست ، برای آنکه بتوان
نفت خام را به فرآورده های قابل مصرف تبدیل نمود ، بایستی آنرا در پالایشگاههای نفت تصفیه کرد . اصول تصفیه ، تقطیر است . تقطیر عملی است که بتوان مخلوط دو یا چند مایع را از یکدیگر جدا نمود، جداسازی مایعات از این طریق بوسیله اختلاف بین نقطه جوش مایعات تشکیل دهنده مخلوط میسر میگردد .
چون نفت خام یک مایع خالص نیست ، نمیتواند یک نقطه جوش مشخصی داشته باشد . به همین دلیل در برج تقطیر اجزا سبکتر به طرف بالا حرکت میکنند و اجزا سنگین تر پایین برج می مانند . تزریق بخار آب بخاطر کاهش نقطه جوش مایعات نیز انجام میگردد . محصولات پایین برج نفتای استخراج – نفت سفید و نفت گاز است و محصولاتی مثل بنزین و گازها محصولات بالای برجند . این برج معروف به برج اتمسفریک است . ته مانده پایین این برج به برج خلاء میرود . این مواد نفت سیاه سنگین است که مولکول های بزرگ داشته و نقطه جوش بالایی دارند . جهت جلوگیری از شکست مولکول های سنگین ، جوشاندن در فشاریهای پایین تر صورت می پذیرد . محصولات برج تقطیر خلاء مثل :
نفت گاز سنیگن ، خوراک ایزوماکس ، روغن موتور ، خوراک دستگاه کاهش گرانروی و خوراک دستگاه آسفالت سازی است . بطور معمول میتوان دو تا پنج برش مختلف روغن از برج تقطیر در خلاء بدست آورد . از نظر ترکیب شیمیایی روغن ها عمدتاً از پارافین های سنگین با شاخه های جانبی و نقطه جوش های بالا تشکیل شده اند . حضور ترکیبات متفرقه در این بر شها سبب می گردد که از وسایل پیچیده ای برای جداسازی مواد زائد و ایجاد خواص لازم درروغن ها استفاده شود . برای جدا کردن ترکیبات آسفالته از دستگاه آسفالت گیری استفاده می گردد . روغن حاصل از برج تقطیر در خلاء با پروپان مایع تحت شرایط معین حرارتی و فشاری مخلوط می شود . طی مراحل مواد روغنی جذب پروپان شده و ترکیبات آسفالته از آن جدا میگردند . بعداً روغن از پروپان جدا می شود . همچنین هیدروکربن های آروماتیکی موجود در روغن خام در مقابل عمل اکسیداسیون ناپایدار بوده و نوسان گرانروی آنها در مقابل دما بسیار زیاد و ضریب گرانروی آنها پایین است که برای تهیه روغن مرغوب باید از روغن استخراج شوند . در دستگاه استخراج آروماتیک ها ، روغن خام با مایع
فرفوران مخلوط و تحت شرایطی هیدروکربن های حلقوی در فر فوران حل شده و از سیستم خارج میگردند و روغنی که مواد آروماتیک آن استخراج گردیده برای طی مراحل بعدی پالایش به دستگاه موم گیری ارسال و مایع فرفوران نیز احیا میگردد . در دستگاه موم گیری ، مواد مومی فاقد ارزش روغن کاری حذف می شوند . این مواد میتوانند باعث بالا رفتن نقطه ریزش روغن و انجماد روغن در حرارت پایین گردند .
برای جداسازی این مواد ، روغن در شرایط مشخص و در برودت با حلال ویژه ای که شامل بنزین و تولوین است مخلوط میگردد . مواد مومی که در حلال محلول نمیباشند متبلور گردیده و در صافی های دوار مخصوص از آن جدا میگردند و روغن موم گیری شده محلول در حلال با عمل تقطیر از آن جدا و برای تصفیه نهایی به دستگاه تصفیه با هیدروژن ارسال می شود . چون این روغن هنوز از نظر رنگ و پایداری مناسب نیست ، در دستگاه تصفیه با هیدروژن و در مجاورت کاتالیست و در شرایط معین فشار و حرارت و در محیطی فشرده از هیدروژن ، مورد تصفیه نهایی قرار میگیرد و ترکیبات ناپایدار گوگردی و ازتی آن تبدیل به هیدروژن سولفوره و آمونیاک گردیده و از سیستم خارج می شوند . روغن حاصله که روغن پایه نامیده می شود برای تهیه فرآورده های نهایی به دستگاه استخراج روغن فرستاده میگردد . در این دستگاه روغن پایه با مواد افزودنی معینی برای بهبود خواص مختلف آن مانند مقاومت در مقابل ما ، ضد زنگ زدگی و جلوگیری از کف کردن و … مخلوط گردیده و روغن نهایی حاصله برای پر کردن در ظروف مختلف به دستگاه ظروف سازی و ظرف پرکنی فرستاده می شود . در کلیه موتورهای درون سوز ، روغن های موتور در معرض سطوح داغ فلزات همجوار قرار میگیرند . روغن های موتور را معمولاً از طریق درجه غلظت یا گرانروی آنها طبقه بندی میکنند . روغن های چهارفصل دارای شاخص گرانروی بالایی هستند . همچنین با افزودن مواد اضافی روغن ها را در مقابل اکسید شدن و سایر مشکلات احتمالی مقاوم میکنند که به روغن هایی که این مواد به آنها اضافه شده اصطلاحاً Doped oil مینامند .
بر اساس برخی ملاحظات که بعدها ذکر خواهند شد ، بایستی روغن های اتومبیل راهر ۴۰۰۰-۲۰۰۰ کیلومتر و یا ۱۰۰-۵۰ ساعت حرکت موتور تعویض نمود . روغن های مختلفی امروزه تولید می شوند. حتی بعضی از آنها بصورت موضوعی تهیه می شوند . شاید تعداد محصولات روان کننده به صدها نوع برسد که به دلیل دانش خاص تولید و پیچیدگی مسایل مربوطه ، قسمت جداگانه ای از صنعت پالایش را بخود اختصاص داده اند . بعلاوه منظور نمودن این محصولات در تولیدات پالایشگاه ها متضمن سرمایه گذاری سنگینی میباشد به همین دلیل نیز شاید بیش از ده درصد پالایشگاه ها قادر به تولید روغن های صنعتی نباشند . علاوه بر روغن ها ، انواع دیگری نیز از روان کننده ها هستند که از
روغن ها بدست آمده اند مانند گریس ها یا موم های نفتی . کیفیت این مواد نیز با اضافه کردن مواد شیمیایی افزودنی بهبود می یابد . موم های نفتی معمولاً به عنوان مواد اولیه در صنعت شمع سازی و همچنین در صنایع کارتن سازی واکس و کاغذ آغشته به موم جهت مصارف غذایی کاربرد دارند . و موم های سنگین تر در صنایع کبریت سازی ، ساخت عایق های الکتریکی ، قالب دندان و ماده
ضدرطوبت است .
نیاز به روان کاری و روان کننده از زمان های ماقبل تاریخ وجود داشته است . از زمانیکه آثاری از جنب و جوش در انسان ها یافت شده اصطکاک مشکلاتی را سر راه آنها قرار داده است . چینی ها بیش از پنج هزار سال پیش از آب به عنوان روان کننده استفاده می کردند . قریب به ۳۵۰۰ سال پیش مصریان از نوعی گریس برای محور چرخ ارابه های خود استفاده می کردند که از چربی حیوانات گرفته شده بود .
نفت به شکلی از ده هزار سال پیش تاکنون مورد استفاده قرار گرفته ، هرچند که در بدو امر از
حوضچه هایی در سطح زمین به دست می آمده است . بعد از حفر اولین چاه نفت تاکنون ، نفت مهمترین منبع تهیه روان کننده هاست . منبع اصلی روان کننده های امروزی چربی حیوانات ،
روغن های گیاهی ، روغن های معدنی و مصنوعات هستند . نفت از سنگهایی در اعماق زمین بدست آمده و پس پردازش شده و تصفیه می گردد . در این مبحث ویژگی فیزیکی روان کننده ها با پایه نفتی مورد بررسی قرار میگیرند . همچنین ویژگی روغن ها و گریس ها نیز از دیگر موضوعات مورد بحث خواهند بود که از اهمیت خاصی برخوردارند .
چربی های حیوانی از حیوانات معمولی مانند گاو و گوسفند بدست آمده و به نام چربی های سخت یا استیرین (Stearin) و چربی های نرم یا چربی خوک معروفند . بعضی چربیها نیز مخلوطی از این دو نوعند .
چربی های گیاهی از تصفیه دانه ها و سایر قسمت های گیاهان بدست می آیند . روغن زیتون ، روغن کرچک ، روغن بزرک ، روغن سویا ، روغن تخم شلغم و روغن پنبه دانه نمونه هایی از این نوع
روان کننده ها هستند .
از نظر شیمیایی روغن های حیوانی و گیاهی نسبتاً پیچیده اند . آنها ترکیبی از مواد مختلفند که با فرآیندهای حیاتی پیچیده ساخته شده اند و به آسانی نیز شکسته می شوند و ناپایدارند .
روغن های معدنی از نفت تصفیه شده بدست می آید . این روغن ها دارای ساختار شیمیایی ساده تر و پایدارتر از روغن های گیاهی و حیوانی هستند .
نفتی که از چاه استخراج می شود همراه خود ناخالصی هایی دارد که این ناخالصی ها را باید از بین برده یا جدا کرد . این عمل تصفیه نفت نام دارد . تصفیه نفت ، جداسازی انواع محصولات نفتی از
نفت خام از طریق جوشاندن و پس تقطیر بخارهای حاصله است . این فرآیند در پالایشگاه های نفت درون برج تقطیر صورت می پذیرد . نفت خام از پیش گرم شده و پس به داخل برج پمپ می شود . بخار نیز به داخل برج تزریق می گردد . بخار حاصله به طرف بالا جریان یافته و هر قسمت از آن در قسمتی از برج تقطیر می شود . هرچه بطرف بالا حرکت کند به قسمت های خنک تر می رسد . هر جزء از نفت خام در نقطه جوش خود مجدداً به مایع تبدیل می شوند .سنگین ترین اجزا از پایین و سبک ترین آنها از بالای برج تقطیر بدست می آیند . از قسمت های سنگین نفت خام نیز که در پایین برج قرار میگیرد و تقطیر می شود ، روان کننده ها هستند که باید عملیات پردازش دیگری نیز روی
آن ها صورت بگیرد . این عملیات میتواند به چند روش انجام بگیرد :
روش اسیدزنی : روغن را با اسیدسولفوریک مخلوط میکنند . اسید با بعضی از ناخالصی های موجود در روغن ترکیب شده و بصورت لجن از مخلوط جدا می شود . اسید اضافی بوسیله سود سوزآور خنثی شده و نمک حاصله از روغن جدا میگردد و با دمیدن هوای گرم ، رطوبت آن را خشک میکنند .
روش دوم استفاده از حلال هاست . در این روش روغن را با محصول های مختلفی ترکیب می کنند . ناخالصی های روغن با حلال ها ترکیب شده و پس با تقطیر مجدد از روغن جدا می شوند . این روش مرسوم ترین روش استخراج روغن است .
روش سوم که در این روش روغن را از فیلترهای مخصوص گِل رس عبور میدهند . ناخالصی های روغن در داخل گل باقی می مانند و پس سوزانده یا پخته می شوند تا گِل آن دوباره استفاده شود .
روغن های معدنی از صدها ترکیب مختلف هیدروکربنی ساخته شده اند . ولی بیشتر آنها در دو خانواده بزرگ هیدروکربن ها قرار می گیرند : خانواده های پارافین و نفتین که هر کدام ویژگی های خاصی دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.